تغییر خلبان روسی قبل از سقوط هواپیمای تهران - طبس / خلبان ایرانی از لرزش خبر داشت؟

به گزارش رکنا، ساعت 9 صبح چهارشنبه جلسه رسیدگی به این پرونده با حضور خانواده قربانیان، نمایندگان دادستان و 4 متهم پرونده برگزار شد.
در این جلسه چهار متهم پرونده از جمله رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل شرکت هواپیمایی به اتهام مشارکت در 40فقره قتل شبه‌عمد و 8فقره ضرب و جرح شبه‌عمد تحت محاکمه قرار گرفتند. در آغاز جلسه حبیب‌الله صادقی و محسن اختیاری، دو نماینده دادستان کیفرخواست را خواندند و سپس به بیان ایرادهایی که در جلسه قبلی دادگاه نیز مطرح شده بود پرداختند.
مجوز نامعتبر
یکی از موارد مطرح شده در این پرونده علت تغییر کارشناسان قبل از پرواز بود. کارشناسانی که سه ماه قبل از این حادثه ، ایرادات فنی هواپیمای آنتونف 140 را بیان کرده و گفته بودند در صورت رفع نشدن این ایرادها تا قبل از 3 ماه مجوزمجدد پرواز صادر نمی‌کنند اما در پایان سه ماه و هنگام بررسی دوباره وضعیت هواپیما، به‌صورت ناگهانی کارشناسان تغییر کرده و این بار افرادی کارشناسی هواپیما را به عهده گرفته بودند که هیچ تخصصی در این رابطه نداشتند. به‌عنوان مثال یکی از این افراد مهندس معدن بوده است.
جایگزینی خلبان
مورد دیگری که در جلسه دیروز محاکمه مطرح شد، جایگزینی خلبان ایرانی به جای خلبان روسی بود. طبق اطلاعات و مدارک موجود در پرونده، خلبان روسی هواپیما، بعد از آخرین پروازش اعلام می‌کند که این هواپیما لرزش شدید داشته و قادر به پرواز مجدد نیست.
اما اعتراض خلبان روسی نیز در این خصوص کارساز نبوده و خلبان دیگری را برای این پرواز در نظر می‌گیرند و مکالمات خلبان و سازمان هواپیمایی نیز در این زمینه در پرونده موجود است.
هواپیما مناسب پرواز نبود
موضوع وضعیت نامناسب آب و هوایی برای هواپیمای آنتونف نیز در این جلسه مطرح شد. باتوجه به اینکه آنتونف 140 هواپیمایی متعلق به کشور اوکراین بوده که نزدیکی این کشور به روسیه، حکایت از اقلیم مشترک با روسیه را دارد و مناسب آب و هوایی سرد و سرزمینی هموار است، در صورتی که اقلیم ایران گرم و کوهستانی است و قوه جاذبه زمین در این پروازها تأثیر خواهد گذاشت.
با اینکه نهایت پرواز این هواپیما در دمای 30 درجه سانتی‌گراد بوده، اما سازمان هواپیمایی پرواز تا 35 درجه سانتی‌گراد را نیز بدون مشکل اعلام می‌کند. این در حالی بود که آنتونف 140 در دمای 45 درجه سانتی‌گراد نیز پرواز داشته است.
اشکال در سیستم اعلام خطر
اما یکی دیگر از مواردی که در جلسه دادگاه اعلام شد، ماجرای خطا در سیستم اعلام خطر بود. از آنجایی که کل این پرواز 19 ثانیه طول کشیده بود، خلبان در ثانیه 16 متوجه نقص هواپیما می‌شود به این دلیل که سیستم هشدار مشکل داشته و 16 ثانیه دیرتر مشکل را اعلام کرده است. به همین دلیل خلبان در 3 ثانیه بعد که منجر به سقوط هواپیما شده فرصتی برای کنترل هواپیما نداشته است.
عیب فنی، علت حادثه
سازمان بازرسی کل کشور در تمام مراحل تحقیقات، علت سانحه را عیب فنی اعلام کرده، کمیسیون بررسی سوانح نیز علت این سقوط را عیب فنی اعلام کرده و حتی کارشناسان 7 نفره نیز علت سانحه هوایی را مشکل هواپیما اعلام کردند.
اظهارات خانواده قربانیان
پدر حسین رفیع‌زاده یکی از قربانیان این سانحه گفت: پسرم مهندس پرواز بود، من 6 دختر و یک پسر داشتم که او هم 7 سال قبل در این حادثه هواپیمایی جان خود را از دست داد. پسرم مأمور پرواز و کارمند وزارت دفاع بود، اما او را شهید اعلام نکرده‌اند. اصلاً آن روز نوبت پرواز حسین نبود، آنها ساعت 4 صبح روز حادثه پسرم را از خواب بیدار کرده و به این مأموریت فرستادند.
«ما خواهان دریافت غرامت و مجازات متهمان هستیم» برادر سعید محمدی آرا این جمله را می‌گوید. او ادامه می‌دهد: «برادرم سه ماه بود در شرکتی مشغول شده بود و روز حادثه به همراه دو نفر از همکارانش راهی طبس می‌شوند که این اتفاق رخ می‌دهد».
یکی دیگر از اولیای دم که خواست نامش فاش نشود گفت: نمایندگان دادستان تحقیقاتشان کامل است اما ما دسترسی به اسناد و مدارک نداریم.
به همین خاطر از آنها خواستیم که در جلسه محاکمه، آنها به جای ما صحبت کنند و اجازه ندهند حق فرزندان ما که در این پرواز جان باختند پایمال شود.
این هواپیما صبح یکشنبه 19 مرداد ماه سال 93 لحظاتی پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد در نزدیکی شهرک آزادی سقوط کرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 584620 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟