به گزارش رکنا، اگر در بسیاری از اتفاق ها، انگشت مان را به سمت مسئولان برده ایم و از آن ها خواسته ایم عملکردشان را اصلاح کنند که البته درست هم هست ، این بار قصد داریم به برخی از مردم که این روزها با رفتارهایشان سلامت جامعه را به خطر می اندازند تذکر دهیم. قطعا اطلاع رسانی، پیدا کردن روش های درمان، تجهیز مراکز پزشکی ، کنترل بازار لوازم مورد نیاز و... به عهده مسئولان مربوط است که متاسفانه تا کنون کارشان را به خوبی انجام نداده اند وامیدواریم کارشان را به خوبی انجام دهند و هر چه زودتر از این ویروس که نامش از خود ویروس هم ترسناک تر شده عبور کنیم.

اما نباید یادمان برود که بسیاری از مسائل دو رکن اساسی دارد که یک طرف آن مسئولان هستند و طرف دیگرش مردم. با این حال در روزهای اخیر اتفاق هایی از خود ما مردم سر می زند که دیگر نمی شود مسئولان را مقصر دانست بلکه بی توجهی به هشدارها، رعایت نکردن جوانمردی ،انصاف و ... باعث می شود نه تنها سلامت فردی را به خطر بیندازیم که با عملکردمان جامعه را هم دچار تشویش و نگرانی کنیم و سلامتشان را هم به خطر بیندازیم.تعدادی از این گونه رفتارها را که در شبکه های اجتماعی هم پر بازدید شده باهم مرور می کنیم.

حمله عجیب به یک آمبولانس

کرونا

در روزهای گذشته ویدئویی منتشر شد که حمله عده ای را به یک آمبولانس که در حال جابه جایی چهار هموطن بیمار و مشکوک به کرونا و گروه امداد پزشکی از رشت به بیمارستانی در تالش بود، نشان می داد. در این ویدئو عده‌ای مانع این انتقال و حرکت آمبولانس ‌و‌ گروه امداد پزشکی به بیمارستانی که برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده و به نوعی قرنطینه است می‌شوند و‌ کار به گاز اشک‌آور می‌کشد.این ویدئو با واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی همراه بود. بسیاری از کاربران این حرکت را خطرناک تر از کرونا دانستند و افراد حمله کننده را مبتلا به ویروس زامبی خواندند. کاربری درباره این ویدئو نوشت: «مسئولان؛ بی‌کفایت و ...و‌ هرچیز دیگر، کشف جدیدی‌کرده‌اید؟! وظیفه ما در این‌میان چیست؟! ما‌چقدر به داد‌ هموطن‌ خود رسیده‌‌ایم، مایی که اگر سنگ و‌ آتش‌مان جور باشد برای خود یک‌ پا، قطاع الطریق مریض و محتضریم!...

بیمار مبتلا که ممکن است هریک از ما باشیم چه گناهی کرده‌است که وسط تب و درد و نبود امکانات و بی‌کفایتی‌های گوناگون، باید دل‌نگران امنیت خود هم‌باشد. شما که به فلان روحانی می‌خندید که گفته است «مسلمان شیعه دچار کرونا نمی‌شود » چرا خود با یک بیمار، رفتاری قرون‌وسطایی دارید که گویی آن بیمار، شوم و‌شیطانی است؟!»

چرا عوض شده ایم

کرونا

تصاویر زیادی هم از فروش ماسک با قیمت های بالا در شبکه های اجتماعی دیده می شود. آن هم ماسک هایی که تا چند روز پیش به وفور در داروخانه ها موجود بود و به یکباره ناپدید شد. ماسک هایی که به قول وزیر بهداشت در دست یک عده مفت خور افتاده تا از ترس و سلامت مردم سوء استفاده و جیبشان را پر کنند. در این میان عکس هایی هم از رزمنده های سال های دفاع مقدس منتشر شد و کاربران زیادی در شرح آن نوشتند: «چرا ما عوض شده ایم؟ میگن زمان جنگ وقتی دشمن بمب شیمیایی می زد، خیلی از رزمنده‌ها ماسک‌های خودشون رو از روی صورتشون برمی داشتن و به جوون ترها می دادن. امروزهم خیلی ها از دلهره مردم از ویروس کرونا دارند ماسک‌ها رو انبار می‌کنند و به قیمت چندین برابر به مردم میفروشن! خدایا کیا رفتن کیا موندن ....»

ویروس شایعه را پخش نکنیم

اما در کنار آن چه گفتیم انتشار شایعات هم باعث تشویش اذهان جامعه می شود که باید حتما به آن توجه شود. حسن بهشتی‌پور، کارشناس رسانه نوشت: «نمی‌دانم چرا مردم به این میزان به شبکه‌های اجتماعی مراجعه و فایل‌های مختلف صوتی و تصویری را بدون بررسی‌های لازم همین‌طور منتشر و دست به دست می‌کنند.

خیلی مهم است که مردم سواد رسانه‌ای خودشان را تقویت کنند و نحوه‌ برخوردشان با مسائلی از قبیل ویروس، آگاهانه و مسئولانه باشد. امید در جامعه ما به شدت هدف حمله قرار گرفته است. در حالی که امید نخ تسبیح و پیونددهنده جامعه است.» البته برخی معتقدند مراجعه افراطی مردم به اخبار غیر رسمی به دلیل نقص در اطلاع رسانی دقیق از سوی مسئولان است.

هواداران سپاهان

کرونا

در این میان ماجرای لغو بازی دیروز سپاهان و پرسپولیس هم قابل تامل است. بعد از شیوع کرونا و بحث احتمال انتقال آن، وزارت بهداشت بارها از مردم خواست از تجمعات بی مورد و حتی مهمانی های غیر ضروری اجتناب کنند تا بتوان هر چه زودتر از شر این ویروس ناخوانده خلاص شد. به همین دلیل قرار شد بازی های این هفته فوتبال هم بدون تماشاگر برگزار شود اما همین موضوع حواشی زیادی را به همراه داشت. برخی هواداران سپاهان مقابل هتل تیم باشگاه تجمع کردند و اجازه حرکت اتوبوس بازیکنان را ندادند.

تماشاگران تیم فوتبال سپاهان از حضورنیافتن شان به شدت ناراحت بودند و تجمعی دیگر هم در نزدیکی ورزشگاه داشتند.اگر قرار بود این بازی به دلایل حساسیت آن در جدول لغو شود، باید قبل از آمدن بازیکنان به زمین و اعلام این که این بازی به خاطر کنترل کرونا بدون تماشاگر برگزار می شود، انجام می شد اما وقتی میلیون ها تماشاگر مقابل تلویزیون ها نظاره گر چنین صحنه ای هستند، چیزی جز ریشخند به تمام تدابیر کنترل کرونا را نظاره نخواهند کرد .رفتاری که ممکن است در دیگر حوزه های کنترل این ویروس مخوف، با لحاظ منافع فردی و گروهی تکرار شود. از آن جا که انتقال این ویروس از طریق تنفس است، همین نه تنها می تواند سلامت هواداران و بازیکن ها که حتی خانواده های آن ها را تحت الشعاع قرار دهد. این در حالی است که ویدئوهای منتشر شده از «ووهان چین» و «کازال‌پوستر لِنگو» ایتالیا که دو کشته بر اثر کرونا داشته، نشان می دهد این شهرها به شهر ارواح شبیه شده و هیچ فردی بدون دلیل در خیابان حضور ندارد.

کرونا

کرونا

البته در کنار این ویدئوهایی که از آن ها نوشتیم بعضی فیلم ها و تصاویری از همدلی مردم هم در شبکه های اجتماعی منتشر شد که از همدلی و همراهی مردم برای مبارزه با ویروس کرونا خبر می داد. در این چند روز تصویر مردی منتشر شد که در مغازه لوازم آرایشی بهداشتی خودش در بازار اردبیل، اقدام به توزیع رایگان بیش از 1000 ماسک رایگان کرده بود. همچنین روز گذشته ویدئویی هم از نوع دوستی و همدلی هموطنان شیرازی که ماسک توزیع می کنند در شبکه های اجتماعی منتشر شد که با واکنش کاربران همراه بود که امیدواریم بازهم شاهد این گونه تصاویر باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

صالحی

کدخبر: 545744 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟