هشدار دادستان به داریوش امان کی / حرف‌هایی نزنید که فرض شود اینجا کودکستان است

به گزارش رکنا ، در ابتدای جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام با قرائت مواد ۱۹۳، ۱۹۴ و ۱۹۵ قانون آیین دادرسی کیفری رسمیت جلسه را اعلام کرد و خطاب به وکیل مدافع متهم کفیلی گفت: برای بیان دفاعیات در جایگاه حاضر شوید.

وکیل متهم کفیلی گفت: سخنان بنده در تاریخ ۲۵.۱۱.۹۸ در مورد احضار موکل و بازداشت موقت وی بود چرا که اگر دادگاه به وظایفش آشنا نبود در چنین منصبی نمی‌نشست، عنوان شد علت بازداشت بیم فرار موکل بوده در صورتی که وی وثیقه سنگین داشته و ۷۵ سال سن دارد و دچار ناراحتی قلبی است.

قاضی مسعودی مقام در پاسخ به این اظهارات وکیل متهم کفیلی گفت: به تشخیص دادگاه و طبق استجازه تا صدور حکم قرار بازداشت موقت جایز است آقایان طبق مستندات می‌خواستند اقدام به فرار کنند صدور قرار بازداشت موقت از ناحیه دادگاه قطعی است سفسطه بازی و بحث نکنید.

وی ادمه داد: دادگاه مکانی نیست که متهم و وکیل دروغ بگویند، دروغ گفتن جایز نیست، وکیل باید تعریف رویه قضایی را بداند، وقتی متهمی با جسارت در دادگاه با وجود مستندات پرونده دروغ می‌گوید قاضی باید به وی تذکر دهد و تشخیص با مقام قضایی است.

در ادامه وکیل متهم کفیلی گفت: منشا پرونده عملکرد غلط مدیران بانک سرمایه است، اگر کارشناس تخلف کرده باید به تخلف رسیدگی شود، مواجهه‌ای بین محسن رضایی و موکل من صورت نگرفته است از طرفی محسن رضایی و علی صرافان به دلیل سابقه کیفری فاقد شرایط شرعی و قانونی شهادت هستند.

وی با بیان اینکه وحدت قصد موکل مستند به کدام دلیل است و چگونه احراز شده است گفت: در هیچ یک از استعلامات دادسرا نام و نشانی از موکل اینجانب در فرآیند دریافت تسهیلات وجود ندارد و در هیچ یک از شکوائیه‌های بانک سرمایه نام وی در ردیف متهمان ذکر نشده است.

وکیل متهم کفیلی در پایان دفاعیات خود گفت: مقامات دادسرا در جمع بندی با عباراتی تردید آمیز گفته اند می‌توان قائل به جرم اخلال بود لذا در اجرای موازین شرعی و طبق اصل ۳۷ قانون اساسی و ماده ۴ قانون آیین دادرسی کیفری تقاضای صدور رأی برائت موکل را دارم.

پس از پایان دفاعیات وکیل مدافع متهم کفیلی قهرمانی نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و گفت: وکیل ایرادات شکلی بیان کرد در حالی که مدیران بانک سرمایه در همین شعبه محاکمه شدند و برخی حکمشان در مرحله صدور است، علم ثبوتی محقق است که یک تبانی وجود داشته است چرا مدیر بانک سرمایه به شرکتی که هیچ صلاحیتی ندارد تسهیلات می‌دهد. این که بیان کردید کارشناس تخلف کرده اولا کیفرخواست را مطالعه کنید در خصوص کارشناس نیز کیفرخواست صادر شده است.

قهرمانی افزود: وکیل مدافع متهم بیان می‌کند شهادت فردی که سابقه کیفری دارد صحت ندارد اولا ما در کجا اظهارات محسن رضایی را حجت کردیم دوما در قرآن نیز آمده حتی اگر فاسق خبری آورد آن را بررسی کنید لذا ما موارد را بررسی می‌کنیم.

نماینده دادستان با اشاره به اظهارات وکیل مدافع متهم کفیلی مبنی بر اینکه نام موکلش در شکایت بانک سرمایه نیامده است گفت: خواهش می‌کنم کیفرخواست را مطالعه کنید اجازه دهید حق الوکاله‌ها حلال باشد.

نماینده دادستان در ادامه با اشاره به توضیحات متهم که در جلسه قبل پیرامون اوراق موسسه آرمان مطرح کرده بود گفت: حرف‌هایی نزنید که فرض شود اینجا کودکستان است، شرکت نمی‌تواند اوراق سپرده صادر کند و شعبه باید این اوراق را صادر کند.

قهرمانی گفت: وقتی جرایمی صورت می‌گیرد، ممکن است به اخلال منجر شود و احراز اخلال، موضوعی قضایی است. وکیل متهم کفیلی گفت: از نماینده دادستان میخواهم که بگویند آیا موکلم از تسهیلات انتفاع برده است یا خیر؟

قاضی مسعودی مقام تصریح کرد: بحث انتفاع یک بخش از جرم اخلال است و احراز اخلال منوط به انتفاع نیست.

رئیس دادگاه از یکی از مطلعین خواست در جایگاه حاضر شود.

مطلع پرونده گفت: سال ۹۴برای خرید ملک یافت آباد با امان کی آشنا شدم و اوراق مربوط به بدر توس را بابت مابه ازای ثمن معامله تحویل دادم و پس از اینکه متوجه شدم که اقدامات بدر توس دارای ریسک است، ثمن معامله را به صورت توافقی پرداخت کردم.

نماینده دادستان از متهم کفیلی پرسید: چکاره بودید که بدهی شرکت پایاسازان را تسویه کردید و اوراق آن به نام شما بود. همچنین کیون ذرخش که نامش در جلسات قبل برده شد و برای خانی وثیقه گذاشته بود، همان ملک آبشار را وثیقه گذاشته است.

قاضی از علیمحمدی نماینده بانک سرمایه خواست تا در جایگاه حاضر شود.

علیمحمدی گفت: مصوبه‌ای توسط بخشایش و چند نفر دیگر در خصوص اوراق به تصویب رسید که که هیچ مرجعی ندارد؛ صحبت‌های مطلع پرونده برای من تعجب آور است؛ اوراقی که بابت آن تسهیلات گرفته شده، تاییدیه نداشته است؛ از موسسه آرمان استعلام گرفته می‌شود و آقای سیدعلی باقری می‌گوید پول را به شعبه بیاورید تا تایید شود و آن را تایید نمی‌کند و در واقع اوراق واهی است.

وی افزود: یک نامه دیگر از موسسه آرمان می‌آید و اوراق تایید می‌شود، اما نکته قابل توجه آن است که این نامه ۲ بار به بانک سرمایه می‌آید که با یکدیگر تفاوت دارد و جعلی می‌باشند. بانک سرمایه مجدد به موسسه آرمان نامه می‌زند که برای نامه دوم تاییدیه بدهید که تا امروز هم جواب نداده اند.

نماینده دادستان گفت: زمانی که محمد امامی را به دادسرا احضار کردیم گفت که دو هفته قبل از بازداشت از آقای امان برای رد مال کمک خواسته است لذا آقای امان نه تنها تسهیلات مجرمانه می‌گرفته بلکه با دیگر متهمان بانکی قرارداد می‌بسته که جای آن‌ها تسویه کند و درعوض چیز دیگری بگیرد.

قهرمانی در ارتباط با شرکت دارگون تجارت آسیا با مدیریت هدایت الله نور پرور گفت: شرکت دارگون تجارت آسیا اوراق را می‌گیرد و ملک آبشار را گران نمایی می‌کند. سید رضا حسینی که در مرحله اخذ تسهیلات به حسابش پول رفته و املاک به نامش شده است نایب رئیس شرکتی است که در حال حاضر متواری است، شرکت پایه سازان اریس وقتی تاسیس می‌شود بعد از مدتی حمید حاج اسفندیاری وارد آن می‌شود.

نماینده بانک سرمایه در ادامه گفت: داریوش امان و الهه ذرخش یک موسسه خیریه به نام کودکان اعظم اصفهان دارند که اسامی افرادی که داخل این خیریه هستند قابل توجه است حمید حاج اسفندیاری و علی موسوی نیز عضو خیریه‌ای در تهران که در سال ۹۶ تاسیس شد هستند.

قهرمانی نماینده دادستان گفت: آقای امان دو موسسه خیریه دارد، ولی متاسفیم که از این خیریه به عنوان کانون پولشویی استفاده می‌کند.

متهم داریوش امان کی در واکنش به این اظهارات قهرمانی گفت: من ۲۰ بچه آنجا دارم که مثل بچه‌های خودم می‌مانند، ۱۰۰۰ تومان پول آنجا نرفته است این موضوع ربطی به دادگاه ندارد.

قاضی مسعودی مقام در پاسخ به اظهارات متهم گفت: ردیابی‌ها وجود دارد شما توانایی ندارید کمک کنید حسابهایتان بسته است، یکی از شیوه‌های پولشویی در خیریه‌ها است به جای اینکار‌ها پول‌های بانک را برگردانید.

نماینده بانک سرمایه ادامه داد: حمید حاج اسفندیاری در تمام شرکت‌ها نقش دارد من وی را با رضا حسینی بار‌ها در بانک دیدم، اما هر دو می‌گفتند که یکدیگر را نمی‌شناسند.

وی افزود: حمید حاج اسفندیاری ملکی در میدان آزادی اصفهان را به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان خریداری می‌کند و رضا حسینی ملک مهناز و سوهانک بانک را خریداری می‌کند و چند قطعه ملک در محمد شهر معرفی می‌کند که صد میلیارد تومان گران نمایی داشته است، اگر بانک دلسوز داشته باشد این اتفاقات نمی‌افتد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 544634 ویرایش خبر
لینک کپی شد
خسرو نژاد مبشر
آیا این خبر مفید بود؟