8 سال حبس برای کوچکترین زندانی سیاسی در عربستان + عکس

به گزارش رکنا، حساب کاربری «زندانیان عقیده» در عربستان اعلام کرد که کوچک‌ترین زندانی سیاسی در این کشور که نوجوان هجده ساله اهل منطقه شیعه نشین العوامیه است به هشت سال حبس و هشت سال ممنوعیت از سفر محکوم شد.

حساب «معتقلی الرأی» (زندانیان عقیده) که مربوط به نظارت بر شرایط زندانیان سیاسی در عربستان سعودی است، تاکید کرد که دادگاه ویژه کیفری عربستان حکم نهایی را در مورد مرتضی قریرص که کم سن و سال‌ترین زندانی عقیده در این کشور است، صادر کرد.

در این حساب پستی منتشر شده است که می‌گوید: «دادگاه ویژه کیفری حکم نهایی را درمورد مرتضی قریرص، جوان‌ترین زندانی آزادی بیان در عربستان صادر کرد که این حکم ناعادلانه تحمل هشت سال زندان و پس از آن به مدت هشت سال ممنوعیت از سفر است.»

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای العربی الجدید، مرتضی به جرم اینکه در ۱۰ سالگی در جریان اعتراضات منطقه شیعه‌نشین العوامیه هم‌زمان با شروع حوادث «بهار عربی» در سال ۲۰۱۱ به همراه ۳۰ کودک دیگر در تظاهرات با دوچرخه علیه حکومت سعودی حضور داشت ، بازداشت شده است. البته او سه سال پس از اعتراضات العوامیه در حالی که با خانواده خود عازم بحرین بود، بازداشت شد.

چهار سال بعد از بازداشت مرتضی او از سال گذشته که پا به هجده سالگی گذاشت در دادگاه «جرایم تروریستی» به اتهام وابستگی به «گروه‌های تروریستی افراطی» و اتهام‌هایی دیگر نظیر دوچرخه سواری با برادرش و پرتاب کوکتل مولوتف به مرکز پلیس العوامیه و ارتکاب خشونت در جریان تظاهرات و کمک به ساخت کوکتل مولوتف و انداختن به سمت نیروهای امنیتی در جریان تشییع جنازه برادرش در سال ۲۰۱۱ محاکمه شد و نهادهای حقوق بشری درباره احتمال صدور حکم اعدام علیه او هشدار داده بودند.

سازمان اروپایی حقوق بشر پیشتر گفته بود که عربستان، مرتجی را برای یک ماه در سلول انفرادی نگه داشته و برای گرفتن اعتراف در مورد اتهامات مطرح شده علیه او مورد شکنجه و بدرفتاری قرار داده بود.

عربستان در ماه آوریل ۲۰۱۹ در پی اجرای حکم اعدام ۳۷ شهروند که اکثرا شیعه بودند مورد انتفاد گسترده قرار گرفت و سازمان ملل اعلام کرد برخی از آنها در زمان بازداشت کم سن و سال بودند.

از سوی دیگر خانواده «لجین الهذلول» فعال زن عربستانی زندانی در این کشور هم امروز اعلام کرد که مقامات عربستان در محاکمه لجین تعلل می‌کنند و جلسه روز چهارشنبه دادگاه وی به جایی نرسید.

ولید الهذلول برادر لجین در توئیتر گفت: «در جلسه دادگاه اتفاق جدیدی رخ نداد. دادستانی کل بدون هیچ تحقیق شکنجه را تکذیب کرد و دادستان عمومی به دفاعیات لجین با همان شیوه 9 ماه پبش جواب داد بدون هیچ گونه مدرکی ارائه بدهد».

مقامات سعودی لجین الهذلول و ۱۲ فعال حقوق زنان را بیش از یک سال است که در بازداشت نگه داشته‌اند. برقراری ارتباط با ۱۵ تا ۲۰ روزنامه‌نگار خارجی در عربستان، تلاش برای به دست آوردن شغل در سازمان ملل و شرکت در آموزش حریم خصوصی دیجیتال از جمله اتهاماتی است که علیه لجین الهذلول مطرح شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 543035 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟