پس‌لرزه‌های دیرهنگام یک قتل ناجوانمردانه / ردپای تاجر سرشناس در این پرونده دیده می شود

به گزارش نیویورک‌تایمز، یورگن فنچ، تاجری که در پرونده قتل کاروانا گالیزیا متهم شده، عضو یکی از سرشناس‌ترین و ثروتمندترین خانواده‌های مالت است. تحقیقات درباره قتل خانم کاروانا گالیزیا، عملا 2 سال متوقف شده بود، اما هفته گذشته، به سرعت وارد مرحله افشاگرانه‌ای شد و در همین چند روز، پای چند وزیر دولت مالت و تاجران سرشناس به این پرونده باز شده و فشارها برای استعفای نخست‌وزیر این کشور هم به‌شدت افزایش یافته است.

فنچ که متهم است به 3 قاتل مزدور پول پرداخت کرده تا این قتل را مرتکب شوند، همه اتهام‌ها را رد کرده است. او 19نوامبر درحالی‌که تلاش می‌کرد با قایق تفریحی مجلل خود از مالت فرار کند، دستگیر شد و از آن زمان در بازداشت به سر می‌برد.

دافنه کاروانا گالیزیا در پی انفجار یک بمب که زیر صندلی خودروی اجاره‌ای جاسازی شده بود در 16اکتبر 2017کشته شد. او به‌خاطر افشای فساد گسترده مقامات رده‌بالای دولت مالت به شهرت رسید. قتل بی‌رحمانه او باعث خشم سراسری در اروپا شد. متیو کاروانا گالیزیا، پسر این روزنامه‌نگار مقتول، بیرون از دادگاه رسیدگی به پرونده قتل مادرش در والتا، پایتخت مالت، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای خانواده روزنامه‌نگار مقتول خواستار استعفای جوزف موسکات، نخست‌وزیر کشور هستند چون تنها استعفای او زمینه «تحقیقات آزاد و کامل» را مهیا می‌کند.

روز جمعه، رسانه‌های مالت گزارش دادند که موسکات می‌خواهد بلافاصله استعفا بدهد؛ با این حال او چنین کاری نکرد. در مالت شایعات زیادی مطرح است که برخی از نزدیک‌ترین همکاران نخست‌وزیر دولت، احتمالا در برنامه‌ریزی برای قتل کاروانا گالیزیا دست داشته‌اند.عصر دیروز، اعضای حزب کارگر در جلسه‌ای دور هم جمع شدند تا درباره آینده موسکات تصمیم‌گیری کنند. 2 روز پیش، معترضان در یکی دیگر از تجمعات اعتراضی در پایتخت تجمع کردند و خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند.

خانم کاروانا گالیزیا یکی از سرسخت‌ترین منتقدان موسکات و نزدیکان او در حزب کارگر بود. پلیس در روزهای اخیر از رئیس دفتر نخست‌وزیر مالت، کیث اسکمبری و چند همکار او بازجویی کرده است. اسکمبری و وزرای توریسم و اقتصاد که گفته می‌شود در این پرونده درگیر هستند هفته گذشته استعفا دادند.

تا همین چند هفته پیش به‌نظر می‌رسید که تحقیقات درباره قتل کاروانا گالیزیا به بن‌بست رسیده است. تنها تحول این پرونده، بازداشت 3 مجرم سابقه‌دار در دسامبر 2017بود. آنها متهم هستند که مواد منفجره را در ماشین این روزنامه‌نگار جاسازی کرده و بعد با استفاده از تلفن همراه، آن را منفجر کرده‌اند. بعد از از بازداشت یک واسطه که اخیرا به‌خاطر یک پرونده دیگر متهم شده، ورق برگشت. این متهم، از ترس جان خود، موافقت کرد که در مقابل حمایت و مصونیت، اطلاعاتی درباره قتل این روزنامه‌نگار به دادستانی بدهد. او در اعترافات خود به این مسئله اشاره کرد که مغز متفکر و تامین‌کننده مالی قتل کاروانا گالیزیا، فنچ بوده است. فنچ یکی از شرکای شرکت‌هایی است که امتیاز 500میلیون دلاری ساخت یک کارخانه تولید برق جنجالی را برنده شده است. کاروانا گالیزیا به‌صورت مشخص روی این پرونده کار می‌کرد و گزارش‌های زیادی درباره آن منتشر کرده بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 522620 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟