پسر 15 ساله زاهدانی رییس باند کلاهبرداری از 400 مرد ایرانی ! / دختر انی که همدست او بودند

به گزارش رکنا، سردار احمد طاهری اظهار داشت: در پی وصول تعداد زیادی پرونده با موضوع کلاهبرداری سایبری از طریق مراجع قضائی و گزارش مردمی موضوع به صورت ویژه در دستور کار تیمی از کارشناسان مجرب پلیس فتا استان قرار گرفت.

وی افزود: در بررسی پرونده‌ها مشخص شد، افراد کلاهبردار از طریق تبلیغات فریبنده در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام طعمه های خود را با تبلیغات فریبنده فروش شارژ نیم بها، نرم افزار های دانلود فیلم، بازی نیم بها و ماهواره اندروید به درگاه های جعلی کشانده و با دسترسی به حساب بانکی شان اقدام به برداشت غیرمجاز می کردند.

جانشین انتظامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در تحقیقات کارشناسان پلیس فتا مشخص شد اعضای این باند با هویت های جعلی و با استفاده از حساب بانکی قربانیان قبلی اقدام به خرید تلفن همراه، تجهیزات الکترونیکی، ارز دیجیتال و... از فروشگاه های اینترنتی می کردند.

وی تصریح کرد: در بررسی شکایت یکی از مال باختگان که مردی حدوداً ۲۱ ساله است، مشخص شد این فرد از طریق سایت واسطه گر دیوار یک دستگاه تلفن همراه را به مبلغ ۳۰ میلیون ریال فروخته و بعد از مدتی متوجه می شود که حساب بانکی اش مسدود شده و در پیگیری موضوع از طریق پلیس فتا مشخص شد حساب بانکی این فرد به عنوان «حساب واسط» که اعضای این باند از آن برای جابه جایی مبالغ کلاهبرداری از دیگر قربانیان استفاده می کرده با حکم مراجع قضائی مسدود شده است.

سردار طاهری عنوان کرد: سرنخ های به دست آمده از اقدامات فنی و تخصصی کارشناسان پلیس فتا حاکی از فعالیت یک باند حرفه ای سرقت اطلاعات کارت بانکی (فیشینگ) در استان سیستان و بلوچستان را نشان می داد.

وی اظهار داشت: با اقدامات گسترده کارشناسان پلیس فتا متهم اصلی این پرونده که نوجوانی ۱۵ ساله و محصل است در شهر زاهدان و ۳ همدست دیگر که بین ۲۰ تا ۲۴ سال سن دارد در شهرهای زاهدان و زابل شناسایی و با هماهنگی قضائی دستگیر شدند.

جانشین انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: در ادامه تحقیقات به عمل آمده بر روی مستندات دیجیتالی کشف شده، مشخص شد متهم اصلی در گروه های مختلف هکری و فیشینگ جزو ادمین های اصلی بوده و روی کامپیوتر شخصی اش ربات تلگرامی شبیه ساز نصب کرده و از این طریق با همدستی دیگر اعضای باند مبلغ ۷ میلیارد ریال را با جمع آوری ۴۰۰ حساب بانکی کاربران اینترنتی در استان های تهران، اصفهان، فارس، خوزستان و سیستان و بلوچستان کلاهبرداری کرده اند.

وی افزود: این فرد از طریق صفحه اینستاگرام خود اقدام به قرار دادن استوری تبلیغ با مضامین متنوع از قبیل سئوالات امتحانی، خرید بلیط سینما نیم بها، خرید ارزهای مجازی، فروش شماره مجازی، خرید شارژ های ارزان قیمت، آموزش هک پیج اینستاگرام، نحوه بدست آوردن بیت کوین و غیره می کرده که این تبلیغات باعث جلب توجه کاربران فضای مجازی شده و از این طریق کلیه کاربران را به صفحات جعلی هدایت و اطلاعات کارت های بانکی آنها راسرقت و اقدام به خالی کردن حساب به ترفندهای مختلف می کرده است.

سردار طاهری ادامه داد: در بررسی های اتهامات متهم ردیف دوم این پرونده که جوانی ۲۱ ساله اهل مشهد و دانشجو یکی از شهرهای شمال استان سیستان و بلوچستان است مشخص شد این فرد با همکاری برادر ۱۷ ساله و نامزدش در زمینه ایجاد ربات های تلگرامی و تبلیغات فیشینگ در اغلب گروه ها و کانال های تلگرامی فعالیت داشت.

وی بیان داشت: متهم ردیف سوم نیز در بازجویی های به عمل آمده اعلام داشت که برنامه نویس نرم افزارهای کامپیوتری و موبایلی است و چندین سال است که در این حوزه فعالیت دارد و مدت ۲ سال به صورت حرفه ای ربات های تلگرامی متعددی را برنامه نویسی و می فروشد و چندی است به این حوزه وارد شده و ربات های فیشینگ را در شبکه های اجتماعی با قیمت های بالا می فروشد.

جانشین انتظامی سیستان و بلوچستان با اشاره به معرفی متهمان این پرونده بزرگ فیشنگ در جنوب شرق کشور به مقامات قضائی از شهروندان خواست از رمزهای پویا یک بار استفاده کننده و اگر کسی درخواست اجاره کارت بانکی کرد احتمال اقدامات مجرمانه از طریق فیشینگ و پولشویی متصور است و به هیچ عنوان این کار را انجام ندهند.

وی در پایان به شهروندان توصیه کرد، دقت لازم داشته باشند که آدرس‌های پرداخت الکترونیکی با پروتکل https و نماد shaparak.ir شروع شود، در استفاده از صفحات پرداخت بانکی از صفحه کلید مجازی استفاده کنند، خریدهای خود را در صفحات دارای نماد اعتماد الکترونیکی انجام دهند و به محض رصد هرگونه صفحه مشکوک، آن را در سایت پلیس فتا به آدرس اینترنتی www.cyberpolic.ir گزارش کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 521675 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟