جزییات دادگاه 9 مفسد اقتصادی / قاضی مچ متهم را گرفت+ عکس

به گزارش رکنا ، سپس رئیس شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی با برشمردن اتهامات مهدی فلاحتیان متهم ردیف دوم پرونده دیواری گفت: متهم چند سال فرصت داشت تا بدهی های خود را تسویه کند اما هیچ اقدامی نکرد.

قاضی موحد در ابتدای این جلسه با یادآوری اینکه ۳متهم این پرونده همچنان متواری هستند اما وکلای تعیینی و تسخیری آنها در جلسه حضور دارند از وکیل مدافع متهم فلاحتیان خواست که با حضور در جایگاه ادامه دفاعیات خود را بیان کند.

احمدی دستگردی، وکیل متهم فلاحتیان با حضور در جایگاه اظهار کرد: ریاست دادگاه، ایرادات اساسی به کیفرخواست مطرح است. اصل بر این است که شاکی در مانحن فیه باید مستندات خود را ارائه کند. آنچه در کیفرخواست بیان شده فقط اظهارات از سوی آقای آرام و شاکیان است.

وی افزود: شکایت شاکی فاقد مستندات است و بنا بر اقرار موکل بدهی وی ۲۴۰ میلیون درهم است ولی کارشناس اعلام کرده که ۳۵۱ میلیون است که این ارقام همخوانی ندارد.

وکیل فلاحتیان گفت: اگر مبنای شکایت شاکی تحصیل مال از طریق نامشروع است مستندات آن را ارائه کنید. همچنین اگر شکایت شاکی قرارداد ۹۲.۵.۱۰ است که باید شاکی مقید به قواعد حاکم بر آن باشد و در این صورت باید شاکی مبلغ پرداختی را به ما اعلام کند.

احمدی دستگردی گفت: این موضوع که آقای سعادتی تمام مدارک را از کشور خارج کرده درست نیست چون مقر شرکت داریس در کیش است و تمام مدارک در آن موجود است و ادعای عدم دسترسی به دلیل اینکه آقای سعادتی مدارک را از کشور خارج کرده درست نیست.

وی در رابطه با پرداخت تسهیلات توسط شرکت مینیون گفت: بانکداری بدون ربا شرایط را مشخص کرده است. قطعا در اساسنامه شرکت مینیون این موضوع مطرح شده است.

وکیل متهم فلاحتیان اظهار کرد: موکل پیشنهادهای متعددی برای پرداخت بدهی به بانک ملت داده ولی هیچ اقدامی از سوی شاکی صورت نگرفته است.

قاضی موحد گفت: قبل از تشکیل جلسه اول اعلام کردم که بروید به بانک گفتیم که املاکی دارید ولی گفتید توقیف است که در این صورت به شما نامه بدهیم که رفع توقیف شود و بدهی را پرداخت کنید.

وکیل فلاحتیان گفت: تمام اموال موکلم توقیف است.

قاضی موحد اظهار کرد: ایشان چند سال فرصت داشت. موکل‌تان قبل از تشکیل اولین جلسه چرا اقدامی نکرده است؟ وکیل فلاحتیان پاسخ داد: این تسهیلات چند بار تمدید شده که سود روی آن آمده است. ما سال ۹۷ نامه زده ایم.

قاضی موحد گفت: هیچ اقدام قضایی انجام ندادند با توجه به اینکه وکیل حقوقی دارند و باتجربه هستند هیچ اقدامی از آنها ندیدیم.

وکیل فلاحتیان در رابطه با تسهیلات از شرکت پارسیس گفت: موکل درخواستی داده که بلافاصله به آقای ابوالحسنی ارجاع شده است.

قاضی موحد گفت باید هر مدرکی که داشتند ارائه می کردند.

وکیل فلاحتیان اعلام کرد: در رابطه با تقاضای موکل از شرکت پارسیس میزان تسهیلات اعطایی ۲۳۰ میلیون با ۱۲ درصد سود ارزی بوده که پس از تصویب وثیقه گرفته می‌شود که چکی معادل ۵۰ درصد تسهیلات بوده است.

قاضی موحد اظهارکرد: چقدر به پارسیان بدهکار هستند؟

وکیل فلاحتیان پاسخ داد: ۳۰ میلیون دلار که دو قسط پرداخت شده است.

قاضی موحد از وکیل فلاحتیان در مورد اینکه به بانک ملت چقدر بدهکار هستند سوال کرد که وکیل فلاحتیان گفت: اگر تبدیل تعهد را بپذیریم ۱۹۶ میلیارد تومان است و اگر تبدیل تعهد را نپذیریم ۱۹۶ میلیون درهم با سود ۱۲ درصد ارزی است.

وکیل فلاحتیان در مورد اختلاف گفت: این موضوع دو قسمت است که یکی مربوط به تسهیلات بوده و دیگری اینکه گفته اند به حساب کدام شرکت واریز کنیم.

وکیل فلاحتیان در پایان دفاعیاتش گفت: با عنایت به اینکه موکلم فردی متدینی است و نمی تواند به دنبال کسب مال حرام باشد و اتهام انتسابی به موکل با دلایل محکمه پسند نبوده و هیچ گونه اقدامی به منظور اخلال در نظام اقتصادی نداشته است لذا تقاضای رسیدگی و صدور حکم شایسته مبنی بر برائت متهم را خواستارم.

در ادامه این جلسه علی عربی مدیرعامل شرکت پارسیس کیش نیز توضیحاتی در خصوص دفاعیات وکیل فلاحتیان اعلام کرد و گفت: در مورد ۱۱۰ میلیون درهم که به فلاحتیان داده شده گفتند تسهیلات بوده که چنین نیست و مصوبه هیئت مدیره ندارد.

وی افزود: وی در مورد اینکه گفتند بدهی پارسیان تسویه شده باید بگویم این گونه نیست و با جریمه ۹ میلیون دلار بدهی دارد و به همان شکل هم باقی است.

قاضی موحد سوال کرد: قبل از اقدام قضایی اقدامی برای پرداخت بدهی کرده بودند؟

مدیرعامل پارسیس کیش پاسخ داد: خیر. الان دو ملک را معرفی کردند که اگر دادگاه کمک کند ما قبول خواهیم کرد.

قاضی موحد اعلام کرد دادگاه کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت پارسیس کیش گفت: ملکی که در زعفرانیه وثیقه گذاشتند در رهن بانک ملت است ولی به ما هم وکالت داده‌اند. روی چک امارات هم نمی‌توانستیم کاری کنیم.

وی در مورد پرداخت‌ها به شرکت امرال گفت: ما تمامی ورودی وخروجی امرال را داریم و اینکه این وسط به چه کسی مبالغ داده شده را نتوانستیم پیگیری کنیم. قاضی موحد سوال کرد: آیا بررسی کردید آقای فلاحتیان کارگزار بوده است؟

مدیرعامل شرکت پارسیس کیش گفت: بررسی کردیم نه کارگزار بوده و نه تراستی بوده است.

در ادامه قهرمانی نماینده دادستان توضیحاتی را در خصوص دفاعیات وکیل فلاحتیان ارائه کرد.

وی گفت: آقای وکیل فلاحتیان از جلسات ابتدایی دادگاه وعده دادند که اسنادی را ارائه خواهند کرد اما هنوز اقدامی نکرده اند.

وی افزود: جناب آقای وکیل شما اسناد سه مورد را بیاورید. اینکه گفتید ۱۱۰ میلیون درهم را مدیران پارسیان داده‌اند اسناد آن را بیاورید. و همچنین اسناد این که اعلام کردید این حساب امانی بوده را ارائه کنید.

نماینده دادستان گفت: همچنین وکیل اعلام کردند که لایحه‌ای به دفتر دادند که امروز دو زونکن به من ارائه دادند که یکی خاطره است و از حیث انتفاع ساقط ازدست.

وی افزود: زونکن دوم اسناد ثبتی شرکتها در دبی است. هیچ یک از سه موردی که در جلسه گذشته و از جلسات اول اعلام کردند را نیاورده‌اند.

قهرمانی خطاب به وکیل فلاحتیان گفت: شما همین الان اسناد را به ما نشان دهید تا خبرنگاران هم عکس آن را بگیرند.

در ادامه این جلسه نماینده دادستان در رابطه با ادعای وکیل فلاحتیان مبنی بر اینکه شرکت امانی بوده اظهار کرد: مدارک آن را ارائه دهید.

وکیل فلاحتیان گفت: من نگفتم امانی است بلکه گفتم امانت است.

در این لحظه قاضی موحد خطاب به وکیل فلاحتیان اظهار کرد: آنچه مربوط به موضوع پرونده است را عکس بگیرید و بیاورید.

نماینده دادستان خطاب به وکیل فلاحتیان گفت: مگر می‌شود موکل شما پول و ارز مملکت را دست کسی بدهد و هیچ قواعد امانی بودن رعایت نشده باشد؟ قهرمانی به وکیل فلاحتیان گفت: من التزامی به دفاع حقانیت از شما ندیدم.

وی افزود: متاسفانه آقای وکیل در ابتدای اظهارات خود اعلام کردند که مستندات پرونده اظهارات افراد است، کدام یک از اظهارات بنده بر اساس اظهار یا اقاریر اشخاص بوده است؟

قهرمانی گفت: آقای وکیل بارها در اظهاراتشان گفتند که موضوع مبتنی بر محاسبه و بازپرداخت بدهی است. آقای وکیل، شما حق‌الوکاله گرفته اید که دفاع کنید.

نماینده دادستان گفت: بنده اعلام کردم نظریه کارشناسی بر دو محور است، یکی بر اساس قرارداد فلاحتیان و بانک و دیگری بر اساس قواعد بانک مرکزی.

وی افزود: نکته جالب دیگر این است که وکیل در جلسه گذشته اعلام کردند کا حساب امانی بوده و پول‌هایی که از بانک ملت و پارسیان به حساب فلاحتیان آمده امانی بوده اما امروز اعلام کردند که اقساط آن را پرداخت می‌کردند که اگر امانی بوده چرا اقساط پرداخت می‌کردند. شما می‌خواهید از اینکه ایشان خیانت در امانت می‌کرده دفاع کنید.

وی افزود: اگر مبالغ تسهیلات باشد سوال این است که آیا شرکت‌های زیرمجموعه بانک پول نفت و پولی که برای خرید بوده را دریافت می‌کردند که تسهیلات بدهند؟ بنابراین مستندات ارائه کنید که این تسهیلات مصوبه بانک پارسیان بوده است و مصوبه بانک، هیات مدیره آن و بانک ملت را با امضا به ما ارائه دهید که اگر مدارک آن را ارائه کنید من از موکل شما دفاع خواهم کرد.

نماینده دادستان ادامه داد: گفتید موکلتان گشایش اعتبار کرده که مشخص نیست در کجا بوده است. همچنین گفتید اقرار است که اینجا اعلام می‌کنن سند مالی ملاک ماست و اظهارات موید موضوع است.

قهرمانی در مورد اظهارات وکیل فلاحتیان مبنی بر اینکه سرورها در کیش هست، گفت: ما سرورها را نداریم، اگر ایشان بک آپ گرفته مستندات را به ما ارائه دهند. تا جایی که ما اطلاع داریم سعادتی آش را با جایش برده است.

وی در مورد وثایق گفت: وکالت با حق عزل بوده و در ایران سند وکالتی را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنیم، شما مسائل را بین المللی مطرح می کنید که باید گفت در مسائل بین المللی باید کارشناسی و اعتبارسنجی انجام شود که اگر این کار انجام شده مدارک آن را به ما ارائه کنید.

نماینده دادستان با طرح این سوال که اگر کار فلاحتیان درست بوده چرا به سعادتی رشوه داده؟ اطهار کرد: شما گفتید سعادتی در هیئت مدیره مصوبه کرده که اسناد دهید، صرف ادعا مشکلی را حل نمی‌کند. گفتید بخشی را موکل تسویه کرده که باید گفت ایشان به چه حقی تسویه کرده است. وی افزود: آیا در مورد بانک پارسیان قرار داد کارگزاری وجود داشته؟ چرا در مورد ۳۰ شرکت دیگر قوانین رعایت شده و در مورد ایشان رعایت نشده است؟ چرا در اسناد مالی ثبت نیست؟ چرا ۱۱۰ میلیون درهم پول خارج شده و ایشان سندی ندارد؟ ما بی صبرانه منتظریم که آقای وکیل اسنادشان را ارائه کنند.

در این لحظه قاضی موحد خطاب به وکیل مدافع فلاحتیان گفت: شما فرمودید مصوبه بوده آیا مدرکی دارید که ارائه دهید؟وکیل فلاحتیان با نشان دادن برگه‌ای مضمون آن را قرائت کرد و گفت: بانک مصوب و نتیجه آن را به ما ابلاغ می‌کند.

نماینده دادستان در این لحظه گفت: وکیل ایشان به نامه ابوالحسنی استناد می‌کند.

قهرمانی برگه‌ای را نشان داد و اظهار کرد: بانک پارسیان اعلام کرده وکالت بعد از پرداخت پول بوده است.

نماینده دادستان در پایان توضیحاتش خطاب به وکیل فلاحتیان گفت: بی‌صبرانه و مشتاقانه منتظر هستیم اسنادی که ادعا می‌کنید را ارائه کنید.

با پایان یافتن اظهارات نماینده دادستان، قاضی موحد گفت: ما تا این جلسه و این ساعت از دادگاه دفاعیات آقای فلاحتیان و وکیل ایشان را شنیدیم، البته فرصت دفاع باز هم محفوظ است.

وی در ادامه از متهم اسماعیل احدی خواست که در جایگاه حضور یابد و دفاعیات خود را بیان کند.

پس قرار گرفتن متهم احدی در جایگاه، قاضی موحد از او خواست که خود را معرفی کند و احدی پاسخ داد: اسماعیل احدی، فرزند صفی اله، متولد ۱۳۵۴، تهرانی، کارشناسی فقه و حقوق دارد و متاهل است و سابقه کیفری ندارد.

قاضی موحد در خصوص اتهامات انتسابی به اسماعیل احدی گفت: بر اساس کیفرخواست اتهام شما مبنی بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و ارزی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۲۲۰ میلیون درهم در بانک پارسیان با مشارکت علی دیواندری، مجید سعادتی و سمانه حضرتی و همچنین مبلغ ۳۶ میلیون دلار در بانک پارسیان با مشارکت علی دیواندری ابوالحسنی، بهروز مختاری و سمانه حضرتی می،باشد. هر دفاعی دارید بیان نمایید.

متهم احدی اظهار کرد: در جلسه نخست نماینده دادستان توضیحاتی در مورد شرکت‌های تراستی دادند و متذکر شدند که این بار اختیارات به جای اشخاص حقوقی به اشخاص حقیقی داده شده است.

وی افزود: آنچه به اشتباه مغفول مانده اختلاف بین بانک پارسیان بوده است.

در ادامه این جلسه نماینده دادستان توضیحاتی در خصوص نحوه ورود متهم اسماعیل احدی با بانک پارسیان ارائه کرد و گفت: موضوع اتهام ایشان در بانک پارسیان است و در بانک ملت اتهامی متوجه ایشان نیست.

وی افزود: اقدامی که احدی در زمان وقوع اتهامات سایر متهمان داشته اتهاماتی را متوجه ایشان می‌کند. در زمان سعادتی، باجناق آقای احدی در برخی شرکت‌های دیگر عضو هیات مدیره بودا و رابطه صمیمی داشته ‌اند و همچنین روابط مالی غیرمتعارف نیز داشته‌اند و ایشان اجازه داده که آقای سعادتی از حساب شخصی ایشان استفاده کند.

قهرمانی در رابطه با اظهارات متهم مبنی بر اینکه بسیجی و سپاهی بوده است گفت: مشخص نیست چرا آقایان در زمان دفاع بسیجی و سپاهی می‌شوند و از واژه‌های مقدس مبارزه با تحریم و آمریکا و بسیجی و سپاهی استفاده می‌کنند.

وی خطاب به متهم احدی گفت: شما به چه مجوزی اجازه دادید که از حسابتان استفاده شود.

نماینده دادستان اظهار کرد: آقای دیواندری از بانک ملت به بانک پارسیان می‌رود. حسب ظاهر سعادتی فساد انجام داده و باید در بانک ملت بماند و دیواندری که خوب است به پارسیان برود. ابوالحسنی در بانک ملت مدیر بازرگانی شرکت بهساز بوده است. احدی هم که کسی است که اجازه می‌داده از حسابش در بانک ملت سوء استفاده کنند به بانک پارسیان می‌آید.

وی افزود: یک شرکت تراستی وجود داشته که POA عملا به اسم شخص دیگری است اما اختیارات را به آقای احدی می‌دهد. قراردادی منعقد می‌شود و بین پارسیس کیش به مدیریت ابوالحسنی و امرات قرارداد بسته شده و ابوالحسنی و سعادتی امضا می‌کنند.

نماینده دهدستان خطاب به احدی گفت: شما که سمتی در بانک پارسیان نداشتید چرا پذیرفتید؟ اگر سعادتی مالک شرکت بوده اسناد آن کجاست؟ چطور سروکله سعادتی در اینجا پیدا می‌شود؟ و اینکه چطور مجید دلبندم در بانک پارسیان به مجید پایبندم تبدیل می‌شود؟

وی افزود: احدی را با عنوان مهره قرار می‌دهند و می‌گویند فقط امضا بزن و خود را کنار بکش. ایمیل‌ها از طریق ایمیل احدی توسط خانم حضرتی فرستاده می‌شده است.

قهرمانی خطاب به متهم احدی اعلام کرد: شما نمی‌توانید نقش مجرمانه خود را انکار کنید چون سعادتی حسب ظاهر سمتی در بانک نداشته و چه کاره بوده که به جای شما امضا و پول‌ها را جابجا می‌کرده است.

وی افزود: حسب دستور مراجع نظارتی در خصوص اینکه چطور احدی احراز صلاحیت شده اگر مستندی دارند ارائه دهند.

نماینده دادستان خطاب به احدی گفت: شما مجری بی‌خبر نبودید، توضیح دهید که چرا دستورات را اجرا می‌کردید. چه کسی گفته حرف و دستور سعادتی را بپذیرید.

وی در مورد اظهار متهم احدی مبنی بر اینکه آقای سعادتی در شرکت‌های زیرمجموعه بانک پارسیان سمت داشته از او خواست که اسناد آن را به دادگاه ارائه کند.

سرانجام قاضی موحد با رسیدن به وقت اذان ظهر، ختم این جلسه رسیدگی را اعلام کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 512321 ویرایش خبر
لینک کپی شد
خسرو نژاد مبشر
آیا این خبر مفید بود؟