اتفاق شوک آور برای ۴۰  زندانی در کرمان / همه اشک ریختند

به گزارش رکنا، رئیس کل دادگستری کرمان گفت: بالغ بر ۴۰ نفر با کدخدا منشی و مداخله گری ریش سفیدان جنوب و شرق استان از قصاص و مرگ نجات یافتند.

 یدالله موحد صبح پنجشنبه در سومین گردهمایی علماء و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان در راستای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار با حضور معاون قوه قضائیه اظهار کرد: میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار فرصت مغتنمی برای کنترل خشم و پیشگیری از خشونت و نیز ترویج فرهنگ صلح و سازش، مدارا، ایثار و گذشت به وجود آورده است.

وی افزود: باور و اعتقاد جمعی مدیران قضایی، امنیتی، انتظامی و نخبگان علمی این بود که برای تغییرات مثبت در سیمای جنایی و کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از خشونت و تبیین و تضمین عدالت و امنیت پایدار راهبردی کارآمدتر و موثرتر از نهادهای دینی و مردمی، متنفذین و سران طوایف وجود ندارد و این راهکارها؛ کم هزینه و اطمینان بخش است.

وی به پیشینه میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار اشاره و بیان کرد: اولین همایش ملی «پیشگیری از خشونت؛ چالش ها و راهکارها» در سال ۹۶ در کرمان با حضور معاون اول وقت قوه قضائیه و سایر مسئولان کشوری و نخبگان علمی برگزار شد و یکی از دستاوردهای آن که جنبه کاربردی و ارزشمند دارد، انعقاد میثاق تامه عدالت و امنیت پایدار جنوب و شرق استان بوده است.

میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار فرصت مغتنمی برای ترویج صلح و سازش است

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: در سال های قبل از انعقاد میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار جنوب و شرق استان، این مناطق شاهد خشونت های انتقام جویانه شده و فضای حاکم بر این منطقه فضای نامناسبی بود که با برگزاری همایش ملی «پیشگیری از خشونت؛ چالش ها و راهکارها»، برای یافتن راهکارهای مناسب اقدام و متعاقب آن میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار امضا شد.

موحد ادامه داد: باور بر این است که بهره گیری از ظرفیت های عظیم مردمی تحت رهنمودهای رهبری یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است به ویژه در دو مولفه عدالت و امنیت این بهره مندی ارزشمندتر نیز می شود.

وی با اشاره به این مطلب که میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار در ۷ محور تنظیم و به تائید سران، علما و متنفذان طوایف در جنوب و شرق استان کرمان رسیده است، تاکید کرد: این میثاق نامه فرصت مغتنمی است که اجرای آن در دستور کار قرار گرفته و به موجب آن اراده جمعی و تحقق همدلی و همراهی حاصل شده تا در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، گام های بلندی برای تحقق عدالت و امنیت برداشته شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: برگزاری همایش باشکوه علماء و سران طوایف در جنوب و شرق استان کرمان سندگویایی بر این ادعا است که دلسوزان و معتمدان مردم غیرتمند و نجیب جنوب و شرق استان که سال های متمادی هزینه های سنگینی از باب محرومیت متحمل شده اند، هم اکنون مشتاق و علاقه مندند که با ایجاد یکپارچگی و انسجام و برچیدن اختلافات قومی و قبیله ای برای مقابله با تهدیدات امنیتی با مسئولان همراه و همدل شده و زمینه رشد و تعالی و فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه شان را فراهم کنند.

موحد افزود: علماء و سران طوایف در جنوب و شرق استان کرمان تلاش کردند که هزاران اختلاف را با میانجیگری و پا درمیانی به سازش خاتمه دهند که در این رابطه بالغ بر ۴۰ نفر را با کدخدا منشی و مداخله گری ریش سفیدان از قصاص و مرگ نجات داده اند و این موارد بخشی از برکات میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار است.

وی اظهارداشت: در راستای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار بالغ بر ۶۰ نفر که سالیان سال به دلیل رفتارهای مجرمانه و خشونت آمیز متواری بوده و زندگی هولناکی داشته اند با دریافت امان نامه و با همکاری سران طوایف به زندگی عادی و شرافتمندانه خود برگشته اند و صدها قبضه سلاح غیرمجاز نیز جمع آوری شده است تا از انتقام جویی های دهشتناک و قتل افراد بیگناه جلوگیری کنند و بسیاری از مرتکبین جرائم خشن که متواری بودند نیز به دستگاه عدالت سپرده شده اند.

آمار قتل مناطق جنوب استان کرمان ۵۷ درصد کاهش یافت

رئیس شورای قضائی استان کرمان گفت: با تحقق میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار ضریب تغییرات قتل های عادی و مسلحانه مناطق جنوب و شرق استان در چهارماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد کاهش داشته است که در این رابطه قتل های عادی و مسلحانه مناطق جنوب استان ۵۷ درصد کاهش و در شرق استان نیز ۱۷ درصد کاهش داشته است.

موحد افزود: سیر نزولی اقدامات ایذائی در شهرستان های رودبار جنوب، قلعه گنج و کاهش ۲۰ درصدی اقدامات ایذائی در سال ۹۸ در مقایسه با سال گذشته در شهرستان بم از دیگر دستاوردهای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار بوده است.

وی تاکید کرد: نهال نوپای میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار در ابتدای راه است و ظرفیت آن را دارد که به درخت تنومندی تبدیل شده و همگان در سایه آن طعم عدالت و امنیت پایدار را بچشند.

عالی ترین مقام قضائی استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس بیان کرد: دوران دفاع مقدس یادآور ایامی است که دلیرمردان این سرزمین تحت رهبری پیر جماران درخشان ترین لحظه های تاریخ این سرزمین را رقم زدند و حماسه های بی نظیری را آفریدند.

وی ادامه داد: دوران دفاع مقدس، حدیث مظلومیت و مقاومت دلاورانه ملتی مقاوم است که قله های ایثار، عزت، انسانیت، ایستادگی و شرف را در راه دفاع از کیان دین اسلام و میهن اسلامی در نوردیدند و این دوران حکایت ماندگار دلاوری شهیدان و شاهدانی است که با ایثار جان خود سطر به سطر تاریخ این سرزمین را نگاشته اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 504478 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟