جزییات کیفرخواست  11 عضو باند جهانبانی در بانک سرمایه

به گزارش رکنا، نخستین جلسه محاکمه محمدرضا جهانبانی از بدهکاران عمده و کلان بانک سرمایه و 10 تن از همدستان وی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران اقتصادی با حضور متهمان، وکلای مدافع آنها و نماینده دادستان به صورت علنی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه قاضی اسدالله مسعودی مقام، محمدرضا جهانبانی، احمد یوسفی کوپایی، مالک خداشاهی، حمید فراهانی‌خواه، مهدی اللهیاری، ابوالحسن خداشاهی، سید مصطفی خداشاهی، امین خداشاهی، بهزاد خداشاهی، عمار صالحی و محمدرضا کریمی را متهمان این پرونده خواند و گفت: اتهام این افراد مشارکت و معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع و میزان 604 میلیارد تومان از طریق جعل فاکتورها است.

در ادامه رسول قهرمانی نماینده دادستان با اجازه رئیس دادگاه برای قرائت کیفرخواست در جایگاه قرار گرفت و گفت: در این پرونده اتهامات جهانبانی دایر بر اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع جمعا به مبلغ604 میلیارد تومان به منظور صدور حکم تقدیم دادگاه می‌شود.

وی افزود: جهانبانی به همراه گروه زیرمجموعه خود طی سالهای 92 تا 94 با استفاده از شرکتهای بدون فعالیت و صدور فاکتورهای صوری دال بر فعالیت میان این شرکتها از بانک سرمایه تسهیلات کلان می‌گیرد و حسب تحقیقات، جهانبانی خود مدیرعامل شرکت تجارتی ابرار بوده و چندین نفر از دوستان و بستگان خود را به عنوان مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره سایر شرکتها گماشته است.

قهرمانی شرکتهای شکوه نور احسان، تجارت نفت البرز، افضل حکمت، سروش تجارت برین، جهان تجارت تیوا، و شکوه نوآوران آفتاب را شرکتهای زیرمجموعه جهانبانی اعلام کرد.

به گفته نماینده دادستان تسهیلات پس از دریافت توسط این شرکتها به حساب شرکت تجارت‌نور ابرار واریز می‌شده و مدیریت وجوه در اختیار جهانبانی بوده است.

نماینده دادستان افزود: شرکت تجارت نور احسان سه فقره تسهیلات جمعا به مبلغ 118 میلیارد تومان، شرکت افضل حکمت یک مرحله تسهیلات به مبلغ 110 میلیارد تومان در قالب دو فقره قرارداد، شرکت تجارت برین دو مرحله تسهیلات جمعا به مبلغ 86 میلیارد تومان در قالب 17 فقره قرارداد، شرکت جهان تجارت تیوا دو مرحله تسهیلات جمعا به مبلغ 110 میلیارد تومان در قالب 22 فقره قرارداد، شرکت شکوه نوآوران آفتاب یک مرحله تسهیلات در قالب 16 فقره قرارداد جمعا به مبلغ 80 میلیارد تومان، شرکت تجارت نفت البرز 3 مرحله تسهیلات در قالب 20 فقره قرارداد جمعا به مبلغ 100 میلیارد تومان ا ز بانک سرمایه دریافت کردند که تمام این تسهیلات به دلیل عدم پرداخت در زمان سررسید و به رغم تمهیدات چند باره در حالت مشکوک‌الوصول قرار دارد.

در ادامه نخستین جلسه محاکمه محمدرضا جهانبانی و همدستان وی رسول قهرمانی به بررس وثایق ارسالی به بانکها در قبال اعطای تسهیلات اشاره کرد و گفت: بخش اول وثایق ارسالی 10 درصد از مبلغ تسهیلات است که سپرده مسدودی بوده و در هر مرحله از تمدیدها چند فقره از این 10 درصدها تمدید شده است.

نماینده دادستان اضافه کرد: بخش دوم وثایق وثیقه ملکی که حسب مستندات و تحقیقات صورت گرفته جهانبانی با مشارکت فردی به نام مهرداد کهرام اسناد ملکی 170 نفر از مردم را به بهانه پرداخت وام دریافت کرده و جهت وثیقه دریافت تسهیلات در رهن بانک قرار داده است.

وی توضیح داد: جهانبانی پس از ارزیابی املاک 25 الی 40 درصد مبلغ ملک را نقدا به مالکین پرداخت می‌کرده و سپس از آنها رضایت‌ تام‌الاختیار و بلاعزل دریافت می‌کرده و از این طریق وثیقه‌های ملکی تسهیلات را تامین می‌کرده است.

قهرمانی توافق میان جهانبانی و مهرداد کهرام و پرداخت 6 درصد از ارزیابی املاک به عنوان حق حساب به کهرام، مذاکره کهرام با مالکین، ارزیابی ملک توسط بانک و پرداخت 25 الی 40 درصد مبلغ ارزیابی به مالکین به اسم وام، اخذ وکالت بلاعزل از مالکین و عقد قرارداد اجاره به شرط تملیک را مراحل عملیات جهانبانی برای استفاده از املاک مردم عنوان کرد.

نماینده دادستان گفت: جهانبانی حدود 170 فقره از املاک مردم را در رهن بانک قرار داده و با توجه به بازپرداخت نکردن تسهیلات دریافتی امکان فک‌رهن از سوی بانک وجود ندارد و بانک نیز برای تملک املاک مردم اقدام کرده است.

قهرمانی تاکید کرد: با توجه به اعلام بانک مرکزی دایر بر کلان بودن تسهیلات دریافتی اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق تحصیل مال نامشروع جمعا به مبلغ 604 میلیارد تومان در این پرونده محرز است و باتوجه به هزینه نشدن تسهیلات در محل خود اتهام خیانت در امانت نیز در این پرونده قابل رسیدگی است.

نماینده دادستان در ادامه متهمان این پرونده را به شرح زیر اعلام کرد:

1- محمدرضا جهانبانی بازداشت از تاریخ 6 دی‌ماه سال 95 متهم است به اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع جمعا به مبلغ 604 یملیارد تومان

2- احمد یوسفی کوپایی، آزاد با قرار وثیقه متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی در شرکت شکوه نور احسان

3 - مالک خداشاهی، آزاد با قرار وثیقه متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی در شرکت شکوه نور احسان

4- حمید فراهانی‌خواه، آزاد با قرار وثیقه متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی در شرکت شکوه نور احسان

5- مهدی اللهیاری، آزاد با قرار وثیقه متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی در شرکت تجارت نصر البرز

6 - ابوالحسن خداشاهی، آزاد با قرار وثیقه متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی در شرکت تجارت نصر البرز

7 - مصطفی خداشاهی، آزاد با قرار وثیقه متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی در شرکت افضل حکمت

8- امین خداشاهی، آزاد با قرار وثیقه متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی در شرکت سروش تجارت برین

9- بهزاد خداشاهی، آزاد با قرار وثیقه متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی در شرکت سروش تجارت برین

10- عمار صالحی، آزاد با قرار وثیقه متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی در شرکت جهان‌تجارت تیوا

11- محمدرضا کریمی، آزاد با قرار وثیقه متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی در شرکت جهان تجارت تیوابرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 497837 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟