علیرضا رشیدیان سال گذشته اطلاع داد با اینکه وزیر حج عربستان اعلام کرده بود چک دیه شهدای مسجدالحرام کشیده شده و به نمایندگی این کشور در سازمان ملل تحویل داده شده است، اما نماینده عربستان از وجود چنین چکی اعلام بی‌اطلاعی می‌کند.

سال ٩۴ در جریان مناسک حج، ١١ زائر ایرانی بر اثر سقوط جرثقیل در مسجدالحرام جان خود را از دست دادند و ١۵ زائر دیگر از ایران مصدوم شدند. دولت عربستان از همان ابتدا با محکوم کردن پیمانکار طرح توسعه مسجدالحرام که جرثقیل ها را کار گذاشته بود اعلام کرد غرامت این حادثه به زائران آسیب دیده پرداخت می‌شود، اما در آن حج، فاجعه منا رخ داد که از ایران ۴۶۴ زائر دیگر جان خود را از دست دادند. عربستان هنوز مسؤولیت این حادثه را نپذیرفته است.

رشیدیان در این باره گفته بود: احقاق حقوق خانواده‌های شهدای منا هنوز به سرانجام نرسیده و منتظر هستیم تا طرف سعودی حقوق شرعی خانواده‌ها را نه تنها نسبت به شهدای ایرانی بلکه نسبت به همه شهدای منا اعمال کند.

رییس سازمان حج کشورمان که در جریان حج با «محمد صالح بن طاهر بنتن»، وزیر حج عربستان دیدار داشته است با اشاره به طرح موضوع برقراری دوباره عمره گفت: برای این منظور از جمله شروط ما حفظ عزت، کرامت و امنیت زائران و عمره‌گذاران ایرانی است. مقدمه این امر راه‌اندازی کنسولگری یا ایجاد دفتر حافظ منافع ایرانیان در عربستان است.

او به نزدیک شدن روزهای پایانی عملیات انتقال زائران اشاره کرد و درباره درخواست ایران از عربستان برای استفاده از ظرفیت بیشتر ناوگان هواپیمایی ایران در حج، توضیح داد: عملیات انتقال حجاج ایرانی به خوبی در حال انجام است، اما برای جلوگیری از افزایش بیش از اندازه زمان اقامت زائران بعد از انجام مناسک، نیاز است چند هواپیمای دیگر که در لیزینگ هواپیمایی جمهوری اسلامی است به مجموعه خدمات‌دهی کنونی برای بازگشت زائران به ایران بپیوندد.

رشیدیان همچنین نسبت به بروز برخی ناهماهنگی‌ها در مباحث فرودگاهی و گمرکی به وزیر حج عربستان گلایه کرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 493883 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟