مدیرکل فرودگاه همدان درباره علت این ماجرا با اشاره به اینکه پرواز در فرودگاه‌ها براساس دو نوع سیستم آب وهوایی و ارتفاع از سطح دریا انجام می‌گیرد، اظهار کرد: بعد از فرودگاه شهرکرد به عنوان بام ایران و با ارتفاع 3800 متر از سطح دریا، ارتفاع فرودگاه همدان از سطح دریا 3750 متر است این در حالیست که ارتفاع اغلب فرودگاه های کشور همچون بندرعباس، اهواز، آبادان، کیش و قشم نسبت به دریا صفر است و محدودیتی در پرواز ندارند.

سهراب کلوندی با بیان اینکه علاوه بر ارتفاع، هر چه درجه حرارت هوا بالا می رود باید از وزن هواپیما کاسته شود، عنوان کرد: به تازگی در همدان شاهد افزایش 2-3 درجه‌ای دمای هوا و رسیدن آن به 37 درجه سانتیگراد بودیم که در تاریخ همدان بی سابقه بوده بنابراین مجبور به پیاده کردن 6 نفر از مسافران پرواز همدان- مشهد با پرواز شرکت هواپیمایی قشم ایر و تخلیه 2 تن بار مسافران شدیم.

وی با بیان اینکه دو ماه پیش نیز دمای هوای همدان 36 درجه‌ای شد و مجبور به پیاده کردن 20 مسافر شدیم، در پاسخ به اینکه آیا نمی توان براساس پیش بینی هواشناسی بلیط ها را فروخت تا حذف مسافران از پرواز صورت نگیرد؟ اظهار کرد: براساس پیش بینی هواشناسی نمی‌توانیم بلیط فروشی محدود داشته باشیم هر چند ما یک هفته قبل از پرواز بلیط ها را می فروشیم و به ناچار از قانون حذف مسافر استفاده می کنیم.

کلوندی عنوان کرد: طبق قانون در صورت افزایش درجه حرارت فرودگاه می تواند 20 نفر از مسافران هواپیما را از انتهای لیست حذف کند اما ما به جای اینکار بارها را تخلیه و تنها 6 نفر از مسافران را پیاده و با ماشین راهی تهران کردیم تا از آنجا عازم مشهد شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در حال حاضر پرواز همدان- تهران به علت عدم استقبال لغو شده اما با پیگیری‌های استاندار قرار است بعد از ایام حج، پروازهای عتبات برقرار شود، اعلام کرد: از سوم تا نهم مرداد عملیات رفت حجاج از فرودگاه همدان انجام می گیرد.

مدیرکل فرودگاه همدان ادامه داد: 4 هزار و 769 نفر از زائران استان همدان و کردستان در قالب 38 کاروان و 38 پرواز رفت و برگشت از فرودگاه همدان به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

وی در پایان با بیان اینکه پروازهای حج هیچ هزینه‌ای به همدان تحمیل نمی کند، اظهار کرد: تمام هزینه های بلیط رفت و برگشت زوار بر عهده شرکت هواپیمایی بوده و هیچ هزینه ای به همدان تحمیل نمی شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از آسوشیتدپرس، محققان طی انجام یک پژوهش جدید دریافتند که علت اینکه هواپیماها در هوای گرم و مرطوب قادر به پرواز نیستند، رطوبت یا گرمای زیاد هوا نیست بلکه چگالی هوا است به طوریکه هرچه هوا گرم تر باشد، تراکم آن کمتر شده و همین امر کار را برای پرواز هواپیماها به ویژه جت‌های کوچک سخت می‌کند به همین علت بسیاری از هواپیماها زمین گیر شده و به پرواز در نمی‌آیند.

هواپیماها برای به پرواز در آمدن و ماندن در آسمان نیاز به یک پیش‌رانش داشته و هوایی که در زیر بال‌های هواپیما به حرکت در می‌آید، همین نقش را ایفا می‌کند. علت پرواز هواپیماها و ماندن آنها در هوا، حرکت هوا در زیر بال‌های آنها است بنابراین وقتی هوا گرم می‌شود، انبساط یافته و مولکول‌های کمتری در زیر بال هواپیما وجود خواهد داشت.

وقتی که این نیرو یا پیشرانش کم باشد، نیاز به موارد دیگری مانند طی کردن مسافت زیاد بر روی باند فرودگاه به هنگام پرواز، مسافت زیاد برای فرود و سرعت بالا برای فرود نیز افزایش یافته و روی هم رفته کار را برای پرواز هواپیما سخت می‌کند همچنین درجه حرارت بالا به این معناست که هواپیما باید در ارتفاع کمتری پرواز کند.

برای جبران این مشکلات هواپیما به نیروی پیش‌برنده بیشتر و بال‌های بزرگتری نیاز خواهد داشت و احتمالا گیر کردن جت‌های کوچک که قدرت پیشرانش کمتری دارند، در گرما و حرارت بیشتر خواهد شد.

در فرودگاه بین‌المللی دبی و دیگر فرودگاههای این منطقه که به آب و هوای گرم عادت دارند، بسیاری از پروازها( اما نه همه) برای غلبه بر مشکل گرما در شب و صبح زود انجام می‌شود. آنها همچنین برای پروازهای طولانی مدت خود به استفاده از هواپیماهای بزرگتر که که در گرمای زیاد دارای محدودیت نیستند تمایل دارند.

شرکت‌های هواپیمایی برای غلبه بر مشکل گرما می‌توانند با فروش بلیط کمتر و خالی ماندن صندلی‌های هواپیما و کمتر شدن بار مسافران به سبک‌تر شدن وزن آن کمک کنند. این یک تاکتیک است که شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی در فینیکس از آن استفاده می‌کنند. آنها همچنین می توانند مخزن سوخت خود را به طور کامل پر نکنند و سپس در جایی خنک‌تر شروع به سوختگیری مجدد کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 491178 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟