10 ابهام در پرونده ‌قتل میترا استاد

به گزارش رکنا، در دومین جلسه دادگاه، نجفی بار دیگر با تشریح جزییات تایید کرد که مرتکب قتل شده اما در عین حال تاکید کرد عمل او عمدی نبوده است و برای اثبات ادعای خود به چهار گلوله‌ای اشاره کرد که در شرایط غیرعادی شلیک کرده و به در و دیوار خورده است. در حالی که انتظار می‌رفت وکیل نجفی هم همین خط غیرعمدی بودن قتل را دنبال کند او پا را فراتر گذاشت و نکاتی را مطرح کرد که ممکن است منجر به انجام تحقیقات تکمیلی در این پرونده شود.

پرونده قتل میترا استاد از روز نخست تاکنون حاشیه‌های زیادی داشته است. حاشیه‌هایی که بخش زیادی از آنها به دلیل چیرگی فضای سیاست زده بر فضای حقوقی کشور به وجود آمد. چنان که برخی از حقوقدانان از ابتدا هشدار دادند که نباید رسیدگی به پرونده تحت تاثیر فضای سیاست زده و تسویه حساب‌های جناحی قرار گیرد.

حالا با طرح ادعاهای حمیدرضا گودرزی وکیل محمد علی نجفی و انتشار جزییات تازه ممکن است دوباره این بحث قوت گیرد که روند تشکیل پرونده و تحقیقات مقدماتی سیر مناسبی را طی نکرده است. هر چند قاضی کشکولی اعلام کرده در جلسه آینده کارشناسان اسلحه برای بررسی برخی از ادعاها به دادگاه می‌آیند اما محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران وکیل نجفی را به موج‌سواری متهم کرده است.

شهریاری گفته است: «نجفی اتهامات وارده را قبول دارد و می‌گوید قتل با یک سلاح بوده ولی وکیل او القائات دیگری را می‌گوید و سوار بر موج‌هایی می‌شود که برخی افراد در فضای مجازی راه انداخته‌اند مبنی بر اینکه نکند فرد دیگری هم باشد. نجفی با صداقت آمده و اعتراف کرده است.»

شهریاری در خصوص مفاد نامه نگاشته شده از سوی نجفی به سازمان بازرسی کل هم گفت: این موضوع اصلا ربطی به پرونده ندارد. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احتمال وجود دو ضارب وجود دارد؟ گفت: خود آقای نجفی می‌گوید نبوده است. سرپرست دادسرای جرایم جنایی در پاسخ به این سوال که آیا ۹ گلوله شلیک شده گفت: این موضوع صحت ندارد وکیل متهم سعی بر القای برخی مطالب دارد.

کارشناس ارشد اسلحه گفته سه گلوله شلیک شده است که به دیوار و سقف خورده است و کمانه شده است اما وکیل برعکس می‌گوید که یک‌گلوله به کمد خورده و یکی هم به دست مقتول خورده که می‌شود پنج گلوله. اگر بخواهیم مکان‌ها را بررسی کنیم باید کمانه‌ها را ضرب در دو کنیم و ضربه به دست‌ها هم حساب شود که می‌شود ۹ که این درست نیست.

حمید رضا گودرزی وکیل نجفی هم در واکنش به این انتقادها گفته است: «اینکه تیرها کمانه شده و برخی مسائل دیگر را باید کارشناسان بررسی کنند چون جنبه علمی محض دارد. این پرونده اهمیت تحقیقات جنایی دارد، البته درست است که از نظر موضوعیت اجتماعی و سطح انتشار در جامعه مورد توجه عموم است.»

او تاکید کرده است: «از دادگاه تقاضایی داشتیم مبنی بر اینکه نقایص مورد اشاره ما در پرونده رفع شود. ممکن است بخشی از ادله هم از جهت کارشناسی نظر معارض اعلام شود.» «اعتماد» در ادامه به برخی از ابهامات این پرونده به‌طور خلاصه اشاره می‌کند.

1-به گفته گودرزی در صحنه شمار زیادی دکمه از پیراهن مردانه کنده شده اما نجفی تی شرت بر تن داشته و با همان به قم و اداره آگاهی رفته است.

2-از روز اول تا کنون رفتن نجفی به قم محل سوال بوده است. او در توجیه این رفتارش گفته است برای حاضر شدن بر مزار پدرش به این شهر سفر کرده اما این ادعای نجفی از ابتدا تاکنون چندان با وضعیت کسی که قتل مرتکب شده همخوانی ندارد.

3-یکی از نقایض پرونده این است که شماره سلاح B520cz بوده است اما در کیفرخواست شماره  C520cz به عنوان شماره اسلحه آمده است این سلاح در مجوزش به نجفی 7.65 است اما در تشخیص هویت سلاح کمری دارای کالیبر 9 میلیمتر مطرح شده است.

4-روز حادثه خبرنگار صدا و سیما اسلحه را در دست می‌گیرد و خشاب را بیرون می‌آورد و ادعا می‌کند که کارهای کارشناسی روی اسلحه انجام شده است اما در پرونده کارشناسی اسلحه در روز نهم و یازدهم خرداد انجام شده است.

5-چهره آرام نجفی از لحظه دستگیری تا همین حالا که دادگاه به اتهام او رسیدگی می‌کند. یکی دیگر از ابهامات است. آیا این آرامش فقط به شخصیت فردی و سلوک او بازمی‌گردد یا نشانه‌ای از یک رفتار است. آیا نجفی با اعتراف به قتل همسر دومش از زیر بار یک فشار مضاعف رها شده یا نکته ای دیگر در این آرامش نهفته است؟

6-مگر می‌شود پنج گلوله شلیک شود و 9 محل برخورد گلوله وجود داشته باشد؟ مگر می‌شود دو گونه گلوله کشف شود؟ در این پرونده پنج پوکه داریم اما در بررسی صحنه معلوم شده که روی دیوار حمام روی در کمد روشویی و روی سقف، روی هم هفت محل برخورد گلوله هست. دو محل دیگر هم یکی قفسه سینه و دیگری کف دست چپ مقتول است.

7-تیم بررسی صحنه اعلام کرده گلوله به شکل مدور وارد سینه شده اما تیم دیگر می‌گوید شکل بیضوی دارد. یعنی اختلاف از زمین تا آسمان است گلوله از دیوار به سقف نمی‌خورد بلکه بالعکس از سقف ممکن است کمانه کند و به دیوار بخورد.

8-به گفته وکیل پرونده گفته شده فردی در این پرونده دستگیر شده و بعدا آزاد شده است . او پرسیده است« مگر می‌شود شخصی در این پرونده بازداشت شود و فردایش آزاد شود  و کسی نپرسد که او که بود؟»

9-چرا ساعت 11 شب کیمسیون روانپزشکی پزشکی قانونی  تشکیل شده؟ چرا این همه عجله برای فرستادن پرونده به دادگاه؟ 

10- نجفی گفته است که آن شب تحت فشار پلیس مجبور شده تا برای مصاحبه حاضر شود، پلیس به نجفی گفته بود در جامعه شایعه شده از کشور خارج شده اید و لازم است برای رفع این شایعه مصاحبه کنید.  برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 490259 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟