مجتبی محمدی امروز در نشست خبری با اصحاب خبر و رسانه استان خراسان شمالی اظهار داشت: کاهش جمعیت کیفری و اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان موجود دو اولویت ویژه اداره کل زندان‌های استان در سال جاری به شمار می رود.

وی با بیان اینکه 1125 نفر از زندانیان استان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مورد عفو، تقلیل و تخفیف مجازات قرار گرفتن افزود: 700 نفر از زندانیان استان با عفو رهبری در چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی آزاد شدند. همچنین 60 نفر دیگر از زندانیان استان نیز در سال گذشته به مناسبت ولادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) آزاد گردیدند.

مدیرکل زندان‌های خراسان شمالی در ادامه با اشاره به کاهش چشمگیر جمعیت زندانیان استان خاطرنشان کرد: خراسان‌شمالی جایگاه سوم کمترین جمعیت زندانیان را در کشور به خود اختصاص داده است.

محمدی با اشاره به سهم 3.1 درصدی بانوان از تعداد زندانیان استان خاطرنشان کرد: 96.9 درصد زندانیان استان را آقایان و 3.1 درصد دیگر را بانوان تشکیل می‌دهند که در این راستا 9.4 زندانیان در خراسان شمالی بی سواد و مدرک تحصیلی 5.8 درصد زندانیان بالاتر از دیپلم می باشد. همچنین 70 درصد زندانیان خراسان شمالی متاهل هستند.

مدیر کل زندان‌های خراسان شمالی با بیان اینکه بیشترین علت حضور زندانیان در خراسان شمالی سرقت و ربودن مال غیر می باشد تصریح کرد: سرقت و ربودن مال غیر با 36.7 درصد، مواد مخدر و روانگردان با 27 درصد و جرایم علیه اشخاص دلایل حبس زندانیان خراسان شمالی است. همچنین 70 درصد زندانیان استان را گروه سنی 26 تا 45 سال تشکیل می دهند.

محمدی با بیان اینکه سرانه فضای فیزیکی زندان‌ها در کشور به ازای هر نفر 14.5 است خاطرنشان کرد: خراسان شمالی فاصله بسیار کمی برای رسیدن به میانگین کشوری در این راستا دارد و در جهت حرفه‌آموزی و مهارت، بیش از 3 هزار متر مربع فضا برای اشتغال زایی زندانیان در نظر گرفته شده که محصولات زندانیان در رشته‌هایی نظیر خیاطی، مصنوعات چرمی و تراش سنگ‌های قیمتی در قالب قرارداد با نهاد‌ها عرضه می شود.

وی با اشاره به تلاش و موفقیت تیم صلح و سازش استان افزود: در سال گذشته 9 از مجرمانی که مرتکب به قتل غیرعمد شده بودند و همچنین دارای شاکی خصوصی محکوم به قصاص بودند، با تلاش تیم صلح و سازش متشکل از مددکاران و روحانیون مستقر در زندان، رضایت اولیای دم توسط این تیم گرفته شد و این 9 نفر از اعدام رهایی یافتند.

مدیر کل زندانهای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال 98 دو نفر از زندانیان شرور خراسان‌شمالی به سایر استان‌های کشور تبعید شدند. همچنین 24 نفر به جرم مهریه در زندان‌های استان بودند که با پیگیری های ویژه رئیس قوه قضاییه کشور خوش‌بختانه زمینه آزادی این اشخاص فراهم شده است.

محمدی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 112 زندانی جرایم غیرعمد در خراسان شمالی داریم افزود: تعداد 3 نفر زن و 109 مرد زندانیان جرایم غیرعمد در استان را تشکیل می‌دهند که یکی از زندانیان خانم به مناسبت هفته قوه قضاییه آزاد می‌شود.

وی در پایان اضافه کرد: متاسفانه به دلیل اینکه برچسب بد اجتماعی به زندانیان خورده می‌شود، پس از ترخیص از زندان مورد حمایت قرار نمی‌گیرند لذا در این راستا به 70 نفر از زندانیان رها شده از بند، بیش از یک میلیارد و 100 میلیون تومان تسهیلات اعطا شد که در حال حاضر بازگشت مجدد آن ها به زندان در 5 سال اخیر کمتر از سه درصد بوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 484397 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟