مدارک معتبر مشارکت بن سلمان در قتل خاشقجی  + جزییات جدید

به گزارش رکنا به نقل از تی‌آر‌تی، اگنس کالامارد، گزارشگر سازمان ملل در امور اعدام‌های خارج از چارچوب قضائی روز چهارشنبه در گزارش خود درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی اعلام کرد «شواهد و مدارک معتبری» درباره مشارکت مقامات ارشد سعودی از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این قتل وجود دارد.
اگنس کالامارد که مسئولیت تهیه گزارش سازمان ملل درباره ترور این روزنامه‌نگار سعودی را برعهده دارد سرانجام روز چهارشنبه گزارش صد صفحه‌ای خود را درباره جزئیات پرونده این قتل منتشر کرد.
کالامارد همچنین در گزارش خود از دبیرکل سازمان ملل درخواست کرد تا دستور آغاز تحقیقات بین‌المللی از محمد بن سلمان و نقش او در قتل خاشقجی را صادر کند و از دولت آمریکا نیز خواست تحقیقات گسترده‌ای را در این باره آغاز کند. وی همچنین خواستار برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت برای بررسی قتل جمال خاشقجی شد.
گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین تأکید کرد حکومت عربستان سعودی به دلیل سوءاستفاده از امتیازات دیپلماتیک کنسولگری خود در استانبول باید از دولت ترکیه عذرخواهی کند.
در گزارش سازمان ملل در این باره تصریح شده است: «قتل خاشقجی جنایت و قتل خارج از چارچوب قانونی بوده که عربستان مسئول آن است. قتل خاشقجی، نقض معاهده وین درباره روابط دیپلماتیک است. عربستان مرتکب جنایتی شد که با یکی از اصول اساسی سازمان ملل یعنی حمایت از آزادی بیان تناقض دارد. مدارک موثقی وجود دارد که مستلزم تحقیق درباره مسئولیت مقامات سعودی از جمله ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی است».
این گزارش تأکید می‌کند که تحقیقاتی که عربستان و ترکیه اجرا کردند مبتنی بر استانداردهای بین المللی نبوده است و از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواسته شده که هر چه سریعتر تحقیق کیفری درباره قتل جمال خاشقجی را تسریع کند.
جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن پست در دوم ماه اکتبر سال گذشته میلادی پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه به قتل رسید. مقامات سعودی پس از دو هفته بالاخره پذیرفتند که خاشقجی در این کنسولگری به قتل رسیده و جسدش همان جا مثله شده است. ریاض اصرار دارد این قتل هیچ ارتباطی با خانواده سلطنتی سعودی به ویژه محمد بن سلمان ندارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 483625 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟