درگیری های محمد و مهدی بعد از طلاق مادرشان که با پدر در خیابان طبرسی شمالی زندگی می کردند دائمی بود اما این بار محمد را در نقش قابیل و مهدی را در نقش هابیل قرار داد تا دوباره داستان برادرکشی تکرار شود.
یک لحظه عصبانیت به بهانه خرج و مخارج خانه، نزاعی خونین بین ٢برادر به وجود آورد تا سهم محمد یک عمر پشیمانی باشد. او در جدال با برادرش نتوانست خشمش را کنترل کند و با ضربات چاقو، مهدی را از پا در آورد. خشمی که حتی بعد از دیدن پیکر غرق در خون برادر نیز فروکش نکرد و آن را در کف اتاق رها کرد.
پدیده اجتماعی قتل های خانوادگی
ماجرای این برادرکشی نمودی از افزایش خشونت در سطح جامعه است که حالا در بین خانواده ها خودش را عریان تر از همیشه به نمایش گذاشته و هرچند وقت یک بار به شکل قتل های خانوادگی در گوشه و کنار شهر نمایان می شود مطلبی که فرشته‌دانش، مدرس دانشگاه و روان شناس بالینی ضمن تأیید آن با اشاره به ضرورت انتشار آمار قتل‌های خانوادگی گفت که آنچه باعث می شود، جرم به یک پدیده اجتماعی تبدیل شود فراوانی جرم نسبت به جمعیت جامعه است و اگر فراوانی و آمار قتل های خانوادگی در دسترس باشد کارشناسان اجتماعی، جرم شناسی و روان شناسی بهتر می توانند مسئله را ریشه یابی کنند.
این جمله افلاطون که «شکم گرسنه چیزی را بر نمی تابد» مقدمه آن قسمت از صحبت های دانش شد که تأثیر مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به عنوان عوامل مهم شکل دهنده در قتل های خانوادگی بیان کند و به گفته او جرم قتل تابعی از سایر جرائم است و نمی توان گفت که جرم ارثی بوده و ریشه در ژنتیک فرد دارد بلکه عواملی از قبیل بیکاری، ناکامی ها، دوری از محبت ها و توجه ها و مشکلات مالی ریشه در جنایت ها دارد. این روان‌شناس معتقد است در پرونده های قتل دو نیرو وجود دارد که یکی نیروهای انگیزنده از جمله بیکاری، اعتیاد، طلاق و خانواده بوده و دیگری نیروهای بازدارنده ای از قبیل پلیس، قوه قضائیه، زندان، اعدام و آموزش های دینی است و زمانی که نیروهای انگیزنده بر نیروهای بازدارنده غلبه کند به جنایت منجر می شود.
این روان شناس بالینی یکی از چالش های خانواده های ایرانی را ضعف در مهارت های ارتباطی دانست و تأکید کرد که مهارت های کنترل خشم و حل مسئله را باید به جوانان و نوجوانان آموزش داد تا از وقوع چنین حوادثی پیشگیری شود.
جای خالی مادر
سایه شوم طلاق از کودکی بر زندگی محمد و مهدی افتاده بود. جدایی که دست این ٢برادر را از دامان پر مهر مادر کوتاه کرد تا در خانه ای شلوغ و مردانه قد بکشند و بزرگ شوند. موضوعی که دانش آن را از عوامل تأثیرگذار در سرنوشت این ٢ برادر دانست و خلأهای عاطفی را دلیل کاستی های رفتاری مانند احساس حقارت، کمبود در میان دوستان و آشنایان و ناکامی های درونی بیان کرد که در صورت ازدیاد این عوامل در وجودشان دیگر قادر به مدیریت آن نخواهند بود.
برای پی بردن به سایر زوایای این پرونده به سراغ دکتر رمضانعلی قادری، استاد دانشگاه و مددکار اجتماعی رفتیم. او نیز معتقد است خشونت قبل از طلاق در بین زوجین ٧۵ درصد در اعمال خشونت آمیز فرزندان در آینده اثرگذار است.
دکتر قادری دلیل اقدام به جنایت از سوی افرادی که سابقه کیفری نداشته اند را شکل گیری خشم اجتماعی در افراد دانست که به مرور زمان جمع می شود و بر سر یک اختلاف سر باز می کند.
این مددکار اجتماعی در دسترس بودن سلاح سرد را از عوامل مهم شکل گیری بسیاری از قتل ها در کشور بیان کرد که در کنار آموزش ندادن مهارت های کنترل خشم می تواند به بسیاری از جنایت ها منتهی شود.  برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
راحله حسین زاده

کدخبر: 478130 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟