رازگشایی از پاسکاری رضوی و امامی برای غارت بانک سرمایه

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام تعدادی از متهمان بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران و مفسدان اقتصادی امروز - دوشنبه - به ریاست قاضی مسعودی مقام آغاز شد.

در ابتدای این جلسه، قاضی مسعودی مقام ضمن تفهیم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون گفت: اظهارات حاشیه‌ای در رسیدگی تأثیر ندارد و از متهمان می‌خواهیم بر اساس حق و حقیقت صحبت کنند.

در ادامه قاضی مسعودی مقام از قهرمانی نماینده دادستان خواست که با حضور در جایگاه باقیمانده کیفرخواست را قرائت کند.

قهرمانی با حضور در جایگاه اظهار کرد: در جلسه گذشته مطالبی از سوی آقای سید محمد هادی رضوی دایر بر اینکه او خود را متهم خرد اعلام کرد وجود دارد، درست است که پرونده بانک خرده‌ای از اتهامات وی است، اما او متهم خرد نیست.

هادی رضوی ۱۰۴ میلیارد تومان هم از بانک‌های دیگر دریافت کرده است

نماینده دادستان ادامه داد: پرونده‌ای که آورده‌ام و طبق گزارش بانک مرکزی آقای رضوی ۱۰۷ میلیارد تومان از بانک سرمایه تسهیلات دریافت کرده است، پس از آن نیز ۱۰۴ میلیارد تومان از بانک‌های دی، اقتصاد نوین و تجارت دریافت کرده‌اند.

قهرمانی خطاب به رضوی گفت: شاید ۸۰ میلیارد تومان برای شما چیزی نباشد اما درد بسیاری از مردم را درمان می‌کند، شما متهم کلان هستید.

رضوی از طریق سه شرکت برای غارت بانک سرمایه ورود کرده است

نماینده دادستان اظهار کرد: در جلسه گذشته بیان شد آقای رضوی از طریق سه شرکت برای غارت بانک سرمایه ورود کرده است که شرکت آینده سازان فاطمی و ره پویان کوثر برای دریافت تسهیلات بوده و شرکت شایگان تجارت آتیه ویژه دریافت ضمانت نامه بوده است.

قهرمانی ادامه داد: سید هادی رضوی در ماه ۷ سال ۹۱ درخواست تسهیلات ۲۰ میلیارد تومانی می‌کند که ۲.۵ میلیارد تومان به وی تعلق می‌گیرد، اما رضوی آن را دریافت نمی‌کند و درست یک ماه بعد ۷.۵ میلیارد تومان تسهیلات دریافت می‌کند.

نماینده دادستان گفت: خانم رام به عنوان کارشناس مسئول بررسی مدارک معرفی می‌شود. خانم رام از آقای شیانی دستور می‌گیرد که از شرکت در ۱۸/‌۰۸/‌۹۱ گزارشی تهیه و قراردادهایی از جمله قرارداد ارتش، توسعه تجارت و غیره را کارشناسی و اعتبار موارد را قید می‌کند.

وی افزود: خانم رام چند مورد ایراد وارد می‌کند و متوجه می‌شوند که آقای رضوی صلاحیت ندارد؛ چرا که قراردادهای ارائه شده صوری است. خانم رام نکته مهمی را خطاب به هیأت مدیره بانک عنوان می‌کند که آقای رضوی نه تنها صلاحیت دریافت ۲.۵ میلیارد را ندارد بلکه مدارک مغایرت دارد و باید صورت مالی ارائه کند و همچنین او اساساً صلاحیتی برای اخذ وام ندارد.

نماینده دادستان در این لحظه با اجازه از قاضی، از خانم رام خواست که در جایگاه قرار گیرد و توضیحاتی را ارائه کند.

قهرمانی خطاب به خانم رام گفت: سه گزارش شما تاکید می‌کند شرکت‌های منتسب به سید محمد هادی رضوی صلاحیت نداشتند، چرا گزارش شما حذف و مصوبه صادر شده است؟

رام پاسخ داد: من گزارش پرونده را بر اساس مدارکی که به من دادند نوشتم که عین واقعیت بود. مشکل این بود که بر روی ما فشار قرار داشت و تسهیلات می‌خواستند که خواستند بررسی تکرار شود.

قهرمانی ادامه داد: در یک مورد گفته‌اید آقای بخشایش شما را برای ادای توضیحات خواستند.

خانم رام پاسخ داد: بله او چند بار مرا خواست اما به دلیل گذشت چند سال از این موضوع در این مورد حضور ذهن ندارم.

نماینده دادستان در ادامه گفت: این وضعیت تکرار می‌شود و ادامه پیدا می‌کند و او که هیچگونه صلاحیتی نداشته تا ۶۰ میلیارد تومان با شرکت آینده سازان فاطمی تسهیلات گرفته است.

قهرمانی در ادامه تصریح کرد: آقای رضوی در شرکت ره‌پویان کوثر تقاضای ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات کرد که در تاریخ18/12/1393 آقای رهبری خطاب به شعبه اسکان نامه می‌زند و می‌گوید امکان اجابت درخواست او میسر نیست؛ اما با این حال ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قرارداد مشارکت مدنی کاملاً موضوعیت داشته، بیان کرد: پاسکاری بین متهم رضوی و آقای امامی برای غارت بانک به این شکل است که آقای رضوی از بانک مصوبه می‌گیرد و وثیقه وی ۳۰ درصد تعیین می‌شود که در ادامه به بانک سرمایه نامه می‌زند و می‌گوید که جای وثیقه از من پول بگیرید.

نماینده دادستان افزود: در این زمان آقای امامی ورود می‌کند و جای وثیقه را پُر می‌کند و وی تسهیلات را دریافت و تبدیل به ملک و ماشین کرد. وی (متهم رضوی) وقتی پول را به آقای امامی پس می‌داد پول را به شرکت‌های کارتن خواب می‌ریخت. شرکت گلگون تجارت جهان که مربوط به یک جوان یتیم است با اسم آن ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفته و قرار بود که ۵ میلیون تومان به او بدهند که آن ۵ میلیون تومان را هم ندادند.

قهرمانی گفت: متهم رضوی به بانک نامه می‌زند و می‌گوید که کار بازرگانی می‌کند و می‌خواهد که سررسید تسهیلات را از ۶ ماه به ۲ سال تبدیل کنند؛ اما ملک خریدن و ماشین خریدن آیا کار بازرگانی است؟ این شرکت‌ها که وی (متهم رضوی) تسهیلات گرفته باید گردش مالی، اعتبار و صلاحیت داشته باشد که در ادامه ۳ قرارداد را به بانک ارائه می‌کند. شرکت آینده سازان فاطمی با شرکت مهربان کالای پیام به نمایندگی سیامک حاج خلیل که در آن قراردادی تنظیم می‌شود که مبلغ آن ۲۳ میلیارد تومان است؛ اما در اداره ثبت شرکت‌ها مشخص شد شماره ثبت این شرکت چیز دیگری است و اصلاً این فرد وجود خارجی نداشته و جعلی است.

نماینده دادستان اضافه کرد: قرارداد شرکت آینده سازان فاطمی با شرکت مهان مهر پویان که مبلغ قرارداد به صورت عددی ۱۱ میلیارد و به صورت حروفی ۸ میلیارد تومان است در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که شماره ثبت آن چیز دیگری است و نماینده آن وجود خارجی نداشته و جعلی است. در شرکت ناساتل موضوع قرارداد فروش مازوت است که شماره ثبتی آن اعلام می‌شود که در بررسی‌ها مشخص شد که مربوط به شرکت دیگری بوده و جعلی است.

وی بیان داشت: در قرارداد شرکت آینده سازان فاطمی با گروه دفیه که در آن امیررضا فرزان‌راد نایب رئیس هیأت مدیره بوده که وی غارتگر بیت‌المال است و اکنون متواری است و همچنین محمد امامی و پدر وی عضو هیأت مدیره هستند نیز ظاهراً شماره ثبت قرارداد جعلی است.

قهرمانی ادامه داد: در شرکت توسعه تجارت مرین که در اینجا هم شرکت را جعل و هم ۲ قرارداد نیز ارائه می‌کنند که متن آن واحد است و بعدها این قراردادها به دست اداره مالیاتی می‌رسد و همه آن طرف قراردادهای آقای رضوی را محکومیت مالی می‌دهند و متوجه می‌شوند که قراردادها جعلی است و موج شکایت‌ها علیه رضوی شروع می‌شود. استدلال دکتر فضلعلی این است که این قراردادها در بانک دی، تجارت و … هم ارائه می‌شوند، طبق گفته وی (رضوی) آنجا هم دشمن داشت؟

وی افزود: وی (رضوی) ادعا داشت که منع تعقیب گرفته، اما نگرفته است. او فاکتورهایی ارائه می‌دهد که بابت مشارکت مدنی بوده که این فاکتورها از شرکت ژرف اندیشان بازار ۳۰-۴۰ میلیارد تومان ارائه می‌شود که در ادامه مشخص می‌شود وجود خارجی نداشته و جعلی است. متهم رضوی در مرحله اول تحقیقات ادعا کرد که فاکتورها جعلی است؛ اما بعد که دید قضیه جدی است می‌گوید که دشمنی به نام خانم خلیلی داشتم و او فاکتورها و قراردادهای جعلی در پرونده تسهیلاتی من گذاشته که اکنون از دنیا رفته است، اما سوال اینجاست که در بانک‌های دیگر چه کسی گذاشته است؟ همچنین متهم رضوی گزارش حسابرسی مورد تائید جامعه حسابرسان نیز نداشته است.

قهرمانی، نماینده دادستان در ادامه در خصوص ضمانت نامه‌های متهم رضوی گفت: رضوی با شرکت سهامی امور دام برای خرید و فروش مرغ منجمد و گوشت گوساله منجمد وارداتی قرارداد می‌بندد و طی سه فقره چک به میزان 5/27میلیارد تومان ده‌ها تن گوشت منجمد می‌خرد و به شرکت امور دام می‌گوید در این خصوص از بانک سرمایه ضمانت نامه می‌آورم که اگر چک‌ها پاس نشد ضمانت نامه را وصول کنید.

وی افزود: سپس رضوی از شرکت امور دام خطاب به بانک سرمایه معرفی نامه می‌گیرد و ده برابر مبلغ قرارداد پایه قرارداد جعلی به مبلغ ۲۷۵ میلیارد تومان ارائه می‌کند و تقاضای ده درصد حسن انجام تعهد ضمانت نامه می‌کند. لازم به ذکر است که رضوی نمی‌توانسته ضمانت نامه تعهد پرداخت بگیرد این در حالی است که حتی وثیقه نیز نمی‌گذارد و با چک و سفته در سال ۹۴؛ ۲۷.۵ میلیارد تومان ضمانت نامه می‌گیرد.

نماینده دادستان اضافه کرد: وقتی چک‌ها برگشت می‌خورد شرکت امور دام به وسیله ضمانت نامه، تقاضای مطالبه می‌کند و در اینجا نیز بانک موظف به پرداخت بوده است، برای بررسی موضوع بازپرس پول را توقیف می‌کند.

قهرمانی بیان کرد: رضوی می‌گوید من با ماموت قرارداد بسته‌ام و شاخ قرارداد کشور هستم، رضوی گوشت را در بازار می‌فروشد و پولش را به جیب می‌زند و نه ریالی به امور دام و نه ریالی بابت ضمانت نامه به بانک می‌دهد.

وی افزود: رضوی به همراه آقایان دلاویز و امامی، ملکی در نوشهر بالغ بر ۷۸ هزار متر (سه ویلای لوکس) می‌خرند، ملکی ۴۵۶ متری در خیابان آفریقا و در خیابان احمد قصیر ۵ طبقه که هر طبقه آن ۶۰ متر است به نام خودش خریداری می‌کند. رضوی همچنین به نام منشی خود ملکی را رهن می‌کند و ماشین BMWX ۴ را نیز برای منشی خود خریداری می‌کند. همچنین ملکی در خیابان فرشته از آقای امامی می‌خرد.

قهرمانی افزود: رضوی با پول معلمان و به اسم سرمایه گذاری خودروهایی از قبیل سواری مازراتی، بنز S. ۵۰۰، ماشین سوزوکی، تویوتا لافور، موتور سیکلت ان وی اگوستا که قیمت آن به اندازه ده پراید از مدل ۵۰ میلیون تومانی است خریداری می‌کند. خبرهایی هست که وی با تشریفاتی به خیابان می‌آمده است.

نماینده دادستان خطاب به متهم رضوی گفت: رضوی به ۵۰ کشور ورود و خروج داشته است که این کشورها شامل ترکیه، ایتالیا، آلمان، اتریش، امارات و اوکراین بوده است و در مواردی نیز شریف کاظمی همراهش بوده است.

قهرمانی خطاب به متهم رضوی گفت: تسهیلات شما سرمایه در گردش نبوده و سرمایه برای گردش بوده است.

در ادامه این جلسه هادی رضوی - متهم - در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه خوشحالم بعد از دو سال امروز حرف‌هایم را در دادگاه می زنم گفت: حرف های من با لحن تند نبوده است، من خطاب به آقای قهرمانی گفتم کارم را درست انجام دادم چرا باید ۱۰ یا۱۵ سال حبس بروم.

قاضی مسعودی مقام خطاب به این فرد گفت چه کسی این حرف را به شما گفته است که وی پاسخ داد نماینده دادستان دو روز قبل از جلسه من را خواسته و گفت چه نسبتی با آرزویی داری با تندی به من گفت ۱۰یا ۱۵ سال برایتان حبس می‌گیرم هر چه هست بگوید که من گفتم کارم را درست انجام می‌دهم.

متهم رضوی در ادامه دفاعیات خود گفت: در خصوص اینکه آقای قهرمانی اعلام کرده است که بنده قراردادهای جعلی ارائه دادم باید بگویم در تاریخ ۵/‌۶/‌۹۷ برای شرکت ساخت‌سازه قرار منع تعقیب توسط شعبه ۲ دادسرای جرایم پولی و بانکی صادر شد، پس از اعتراض قرار جلب دادرسی صادرو پرونده به دادسرا آمد، مدارک لازم ارائه گردید و شاکی مبنی بر اینکه اساساً جعلی اتفاق نیافتاده بود اعلام رضایت قطعی کرد.

وی خطاب به قاضی گفت: آقای قاضی مستندانم درباره قرارداد جعلی را به شما ارائه کردم.

وی افزود: در تمام این وکالت‌نامه‌ها نوشته شده همه تصمیمات از حقوقی و کیفری بر عهده من است و مسئولیت کارم را می‌پذیرم.

این متهم ادامه داد: تا الان با حفظ اسرار و آرامش پرونده را جلو برده‌ام، آقای قاضی خواهش می‌کنم روال همین گونه ادامه پیدا کند و قراردادهایی که گفته می‌شود لطفاً کارشناسی خط بدهید موضوع قرارداد سفید امضا بوده است و اصلاً سودی ندارد

وی ادامه داد: در زمینه شایگان تجارت و ضمانت‌نامه و آقای جهان‌بانی مطالبی دارم. آقای قاضی این مطالب قید شده و خوشحالم که شما با سعه صدر گوش می‌کنید، خدا را شکر می‌کنم دادگاه علنی است.

این متهم ادامه داد: درباره شرکت jvc پروفشنال دوستان صدا و سیما خانواده رضوی را می‌شناسند ما سی سال است در این حوزه سیستم کنفرانس ره پویان، سیستم مدار بسته، نور و دیجیتال، خط تولید نور، تجهیز سیستم مداربسته، ساخت سالن‌های مربوط به این امر فعال هستیم.

این متهم ادامه داد: کسی که وام ازدواج حق او بود این کارها را انجام می‌داده و الان هم مستندات را به شما ارائه کرد.

وی افزود: آقای جهان‌بانی دو سال و نیم زندان است، او را می‌آورند از او اعتراف بگیرند. قراردادی امضا شده ۱۰ هزار دوربین مداربسته که مسئله خاصی نبود. اولاً شرکت آقای جهان‌بانی نبوده بلکه متعلق به مهدی جهان‌بانی و نه جهانی‌بانی مدنظر و شخص دیگری به نام آقای عطاران درباره ۱۰ هزار دوربین با من قرار داد بستند.

هادی رضوی در رابطه با برخی مواد کیفرخواست گفت: از سال ۸۹ تا ۹۳ نزدیک به چهار میلیارد تومان بیمه و حقوق و مالیات حقوقی برای اشتغال‌زایی داده شده بعد می‌گویند نفهمیدیم شما گوشت‌فروش بودید یا غیره.

رضوی ادامه داد: من قبلاً در تعریف ماده ۱۸۶ تاکید داشتم و الان هم می‌گویم وقتی صورت مالی ماده ۱۸۶ صادر می‌شود دیگر چه لزومی داشت قرارداد بدهم. در اظهارنامه مالیاتی صراحتاً خرید و فروش‌ها و تسهیلات قید شده است.

این متهم ادامه داد: ضمانت‌نامه یعنی لاین اعتباری که این لاین اعتباری من ۵۰ میلیارد بوده و صراحتاً حسن انجام تعهدات ذکر شده است.

متهم رضوی مستندات شرکت شایگان تجارت را به رئیس دادگاه ارائه کرد.

وی افزود: قراردادی در پرونده من گذاشته‌اند و من نامه‌ای دارم که شرکت شایگان تجارت ضمانت‌نامه صادر شده، صراحتاً در این قرارداد جعلی که آن‌ها می‌گویند نوشته‌اند حسن انجام کار.

متهم رضوی گفت: من که همه کارم درست بوده است چه لزومی داشته که یک قرارداد چرت و پرت را ارائه کنم. من قرارداد واقعی داشتم و مسیر درستی را رفته‌ام چه لزومی داشت این قرارداد جعلی را ارائه می‌کردم من مفسد اقتصادی نیستم و مستند به مستند با شما جلو می‌روم.

متهم رضوی در ادامه دفاعیات خود گفت: در دادگاه علنی ایستاده‌ام، مستند به مستند و ورق به ورق برای هر اتهامی علیه من زده شده است مدرک ارائه می‌دهم و صراحتاً اعلام کرده‌ام که ۲۷ میلیارد تومان ضمانت‌نامه گرفتم.

متهم رضوی گفت: نماینده دادستان می‌گوید بنده، چون از کنار آقای دلاویز و خانی رد شده‌ام قطعاً بده و بستانی با آن‌ها داشته‌ام، یک درصد احتمال دهید که من راست می‌گویم.

وی افزود: در زمینه قراردادهای شرکت دام و پشتیبانی امور دام، آقای قهرمانی می‌گوید قراردادها ارائه نشده است این در حالی است سند آن در برگ‌نمای شماره ۲۷.۱۲ جلد ۱۸ پرونده موجود است همچنین در نامه‌ای که از وزارت اقتصاد به دادستانی کل رفته است صحت ضمانت‌نامه‌ها مورد تأیید بوده است.

وی افزود: در جلسه قبل گفتم ۸۰ میلیارد تسویه کردم و بدهکار نیستم، من چه وقت گفتم که ۸۰ میلیارد چیزی نیست آن هم در شرایطی که مردم در فشار هستند.

شیانی ادامه داد: این شرکت درخواست تسهیلات و ضمانت‌نامه کرد و موضوع در کمیته اعتبارات بررسی و کارشناسی شد.

هادی رضوی در دفاع از خود گفت: من سیاسی نیستم و منش و متن سیاسی بنده با کسی که به او منتسب هستم متفاوت است جریان سیاسی بنده نیز متفاوت است.

وی از رسانه‌ها خواست تا تقوای کاری داشته باشند.

رضوی در رابطه با قرارداد با یکی از خبرگزاری‌ها هم توضیح داد: ۲۵۰ میلیون تومان قرارداد بنده با یک خبرگزاری بود که به صورت ماهانه تبلیغاتی در ۱۰ باکس در صفحه اول برای بانک سرمایه منظور شود تبلیغاتی در خود خبرگزاری و همچنین صفحه اول گذاشته می‌شد که هر کدام قیمت خودش را داشت. نه من دزد بودم نه مدیرعامل خبرگزاری، بلکه یک قرارداد کاملاً مشخص و واضح منعقد شده بود.

وی ادامه داد: ماده ۱۸۶ چیست من از قوانین پولی و بانکی کشور می‌خوانم و برای بالا بردن سواد علمی آقای قهرمانی صحبت می‌کنم. من می‌خواهم مستند صحبت کنم.

رضوی خطاب به نماینده دادستان گفت: چرا زمانی که در مورد فساد رفیق قدیمی تان آقای علی محمدی صحبت می‌کنم به هم می‌ریزید، شاید یک درصد حرف من درست باشد.

وی افزود: آقای قهرمانی اول گفتند که ماده ۱۸۶ را در جریان اخذ تسهیلات نگرفتیم. صراحتاً از مظهر خدا عذرخواهی کنید.

رضوی با بیان اینکه امروز اسناد عجیبی ارائه می‌دهم، گفت: آقای قهرمانی گفتند که با چک و سفته تسهیلات گرفتم سپس اعلام کردند که سقف بانک مرکزی هم رعایت نشده است.

وی افزود: ماده ۱۸۶ را گرفتیم و اسناد آن موجود است. تاریخ اخذ تسهیلات بین سال‌های ۹۰ تا ۹۳ بوده است و ۹۳ صراحتاً بانک اعلام کرده که ۶۰ میلیارد تسهیلات اخذ شده است، آقای قهرمانی منکر بود چون اسناد آن از پرونده بیرون کشیده شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 477431 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟