اقدام زیبا و شجاعانه مردم مشهد برای جلوگیری از یک خودکشی+ عکس

روز گذشته در فضای مجازی، ویدئویی از یک جوان مشهدی منتشر شد که به قصد خودکشی روی پلی رفته بود. خوشبختانه در زمان مناسب مردم توانستند مانع از این اقدام شوند و این جوان نجات پیدا کرد. صفحات و کانال‌های زیادی هم با توضیحاتی همچون «ببینید مردم چطوری دورش حلقه زدن و کمکش کردن» و «شکلک‌های قلب و ...» به تحسین این رفتار پرداختند. اما این ویدئو از چند نظر اهمیت دارد. یک نوع برخورد مردم به این ماجراست؛ این‌که آن‌ها وقتی کسی را در چنین موقعیتی دیده‌اند، بی‌تفاوت نمانده و حداقل بخشی از آن‌ها نه برای تماشا که برای کمک به او ایستاده‌اند. این واکنش دلسوزانه مردم در جای خود قابل تقدیر است. اما نکته دوم فکری است که بسیاری با دیدن این ویدئو به ذهن‌شان خطور می‌کند؛ این‌که اگر فردی را در چنین موقعیتی دیدند، چه باید بکنند؟

برای کنجکاوی به تماشا نایستید

خودکشی به ویژه زمانی که در محیط‌های عمومی صورت می‌گیرد، فریاد کمک خواستن است. پس اگر تصور می‌کنید توان کمک ندارید، برای کنجکاوی به تماشا نایستید. البته این به آن معنا نیست که نباید هیچ کاری انجام دهید، بلکه پیش از دور شدن با پلیس یا با شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی یا ۱۱۵ یا آتش‌نشانی تماس بگیرید و موقعیت را گزارش دهید. در ضمن اگر خودتان به کمک در این مورد نیاز دارید یا فردی را می‌شناسید که به خودکشی فکر می‌کند، با شماره ۱۲۳ تماس بگیرید.

توصیه‌هایی به آن‌ها که می‌خواهند کمک کنند

اگر می‌خواهید برای کمک جلو بروید، این نکات را در نظر داشته باشید.

۱. مطمئن شوید که مزاحم نیرو‌های امدادی نیستید.

۲. در زمان صحبت با فردی که قصد خودکشی دارد، از کوچک نشان دادن مشکلات زندگی و نصیحت کردن او خودداری کنید.

۳. او را بابت تصمیمش سرزنش و تحقیر نکنید. این که تصمیمش نمایانگر ضعف اوست یا، چون جوان است و سالم نباید چنین کاری بکند، کمکی در این زمینه نخواهد کرد.

۴. اگر از مشکلاتش می‌گوید، به او گوش دهید. با سوالاتی کوتاه او را ترغیب کنید تا بیشتر صحبت کند، اما از کنجکاوی بیش از حد خودداری کنید. توجه کنید که افراد حتی در چنین شرایط دشواری نیز تفاوت گوش دادن همدلانه و کنجکاوی را به خوبی متوجه می‌شوند.

۵. اگر می‌بینید فرد به واسطه موضوعی به دردسر افتاده و به واسطه فشار ناشی از آن، چنین تصمیمی گرفته، برای حل ماجرا به او قول بدون پشتوانه ندهید. قول کمک مالی یا پادرمیانی برای حل مشکل، در شرایطی که توان انجامش را ندارید، نه تنها غیراخلاقی است که می‌تواند منجر به دردسر‌های دیگری در آینده شود.

۶. فردی که چنین تصمیمی گرفته و خود را در چنین موقعیت پرمخاطره‌ای قرار داده، توان گوش دادن به راه‌حل‌های پیشنهادی دیگران را ندارد. پس از دادن راه حل برای حل مشکلات خودداری و انرژی خود را صرف گوش دادنی دلسوزانه کنید.

۷. و در آخر یادتان باشد هر چند کمک کردن مردم عادی در چنین موقعیت‌هایی خوب و پسندیده است، اما لازم است با مشاهده چنین موقعیتی هر چه سریع‌تر با نیرو‌های امدادی تماس بگیرید و از تجمع بی‌حاصل جدا خودداری کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 476384 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟