2 قطعه لاک پشت کمیاب فراتی در شازند کشف شد

به گزارش رکنا، «رضا میرزایی» روز چهارشنبه افزود: با تماس تلفنی مأموران انتظامی ایست بازرسی «توره» مبنی بر متوقف کردن خودرویی که حامل 2 عدد لاک پشت دریایی است، مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان شازند به محل مراجعه و پس از بررسی مشخص شد آنها از گونه فراتی و کمیاب هستند.
وی اظهار داشت: لاک‌پشت فراتی بانام علمی «Rafetuseuphraticus» تنها لاک‌ پشت لاک نرم ایران است که این‌گونه در رودخانه‌های دجله، فرات و و در کشورهای ترکیه، سوریه، عراق و ایران پراکندگی دارد اما در ایران فقطدر اکوسیستم‌ استان خوزستان زیست می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: اهمیت لاک ‌پشت فراتی بیشتر به این دلیل است که در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی به‌ عنوان گونه‌ای در معرض خطر انقراض ثبت‌ شده است.
میرزایی افزود: خرید وفروش، عرضه و نگهداری و حمل و صدور جانوران وحشی زنده و کشته و اجزا آنها بدون پروانه از سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع است و جرم تلقی می‌شود.
وی از شهروندان و علاقه مندان به حیات وحش خواست در صورت مشاهده چنین مواردی، به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع دهند و یا با سامانه 1540 تماس بگیرند.
استان مرکزی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی و دشت را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون 363 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 17گونه آبزی و یکهزار و 336 گونه گیاهی در آن‌شناسایی شده است.
12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل 2 منطقه حفاظت شده 70 قله اراک و الوند خمین، 2 پناهگاه حیات وحش رأسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده 70 قله اراک دارای حدود 97 هزار هکتار وسعت و الوند خمین هشت هزار و 600 هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 473315 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟