سر ریز شدن 5 سد عراق به سمت ایران / فاجعه ای دیگر در راه است ؟+ عکس

به گزارش رکنا، «عون ذیاب»، سخنگوی این وزارت‌خانه عراقی سه‌شنبه (۲۰ فروردین) در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که میزان آب‌ ذخیره شده در مخازن سدهای بزرگ عراق به حداکثر ظرفیت خود رسیده است.

او گفت که میزان آب سد «دوکان»، واقع در منطقه کردستان عراق هفت میلیارد متر مکعب است و این سد تقریبا پرشده است.

در همین راستا، «حمه طاهر جلال»، رئیس سد دوکان به شبکه «روودآو» گفت که تنها یک متر باقی مانده است تا ظرفیت آبی این سد کامل شود. برای اولین بار است که این سد عراق از زمان ساخت آن در سال ۱۹۵۹ به طور کامل پر می‌شود.

سخنگوی وزارت آب عراق به وضعیت سایر سدهای این کشور نیز اشاره کرد و گفت که مخازن سدهای «دربند خان» و «حمرین» واقع در شمال بغداد نیز تقریبا پرشده است.

ذیاب در مورد سد موصل نیز گفت که آب سد موصل که بزرگترین سد عراق و گنجایش ظرفیت ۱۱ میلیارد متر مکعب را دارا است، به نُه میلیارد م.م رسیده است.

سخنگوی وزارت آب عراق با بیان اینکه اوضاع در سدهای عراق تحت کنترل است، به ساکنان و مجاوران رودخانه‌ها و آبراهه‌ها هشدار داد و از آن‌ها خواست که با دولت و مقامات محلی هماهنگ باشند.

«عزام علوش»، کارشناس محیط‌ زیست عراق نیز اوضاع سد موصل را خطرناک خوانده است. او به خبرگزاری فرانسه گفت که این سد ساخته شده از گچ، نیاز دارد که شکاف‌های ایجاد شده در آن به صورت منظم با بتون تزریق شود.

این کارشناس هشدار داد در صورتی که این کار انجام نشود، منجر به فاجعه در عراق خواهد شد. او گفت که اگر سد موصل فرو بریزد، سیلی به ارتفاع پنج متر مناطق پایین دست را ویران خواهد کرد.

در پی بارندگی‌های اخیر در عراق، ترکیه و ایران که سرشاخه‌های برخی از رودها در این دو کشور است، صدها خانواده عراقی در استان جنوبی «میسان» مجبور به مهاجرت شده و دو هزار نفر دیگر در معرض خطر سیلاب قرار دارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 468543 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟