سرهنگ کریمی رئیس پلیس فتای کرمانشاه در خصوص عملکرد یک ساله این نهاد، اظهار داشت: آمار مربوط به کلاهبرداری های صورت گرفته نشان می دهد که سن افراد هیچ ربطی به آگاهی و اشتباه آنها در فضای مجازی ندارد و افراد در هر سنی ممکن است مورد کلاهبرداری در فضای مجازی قرار بگیرند.

کریمی ادامه داد: جرائم کلاهبرداری از طریق فضای مجازی بیش از 379 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و در مجموع تخلفات فضای مجازی از قبیل جرائم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و جرائم اخلاقی هم بیش از 167 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این به معنی عدم توجه مردم به هشدارهای پلیس در خصوص رعایت نکات ایمنی در فضای مجازی است.

مردم به راحتی به سمساری های مجازی اعتماد نکنند

رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بسیاری از سایت‌ها و اپلیکشن‌های دنیای مجازی تنها برای معرفی کالا در نظر گرفته شده است؛ از مردم می خواهیم در مراجعه به این اپلیکشن ها صد درصد جانب احتیاط را در نظر بگیرند و از واریز پول به حساب فروشندگان قبل از رویت و خرید کالا جدا اجتناب کنند چراکه ما روزانه با موارد بسیاری مواجه می شویم که مالباختگان از طریق دنیای مجازی برای خرید یک کالا همچون ماشین، مواد خوراکی ، لوازم منزل و حتی حیوانات زینتی اقدام به پرداخت وجه کرده اند اما پس از پرداخت پول متوجه شده اند که فروشند متقلب بوده و کالای مذکور وجود خارجی ندارد.

سرهنگ کریمی ادامه داد: از مردم عزیز بخصوص خانم‌ها خواهش می‌کنیم که برای خرید طلا به هیچ وجه به دنیای مجازی و اپلیکیشن ها اعتماد نکنند! بارها و بارها موارد به ما گزارش شده است که طلاهای با عیارهای پایین، فلزات آبکاری شده با طلا و یا تزئینات که تنها روکشی از طلا دارند به عنوان طلا به مردم فروخته شده است و پس از بررسی متوجه شده اند که فروشنده متقلب بوده است.

وی در تشریح سایر ابعاد و اشکال کلاهبرداری در دنیای مجازی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در سال اخیر موارد بسیار زیادی را به خود اختصاص داده، کلاه‌برداری از مردم سرپل ذهاب به بهانه پرداخت وام های ثبت‌نامی به اشخاص بوده است. به این شکل که با مالباخته تماس گرفته و به او اعلام می کنند با وامی که درخواست داده، موافقت شده است و برای دریافت مبلغ وام با در دست داشتن چند کارت به عابربانک مراجعه کند و پس از مراجعه به عابربانک، مالباخته را فریب داده و اطلاعات بانکی او را به دست آورده و تمام حساب بانکی را خالی می کردند.

کریمی افزود: کلاهبردان در فضای مجازی معمولا اقدام به کلاهبرداری از شهرهای بسیار دورتر از محل استقرار خود می کنند تا پلیس و شاکیان پرونده فرصت و انگیزه کافی برای پیگیری مساله را نداشته باشند و با توجه به این مسائل از مردم می خواهیم به شدت در حضور در دنیای مجازی اعمال و حرکات و برخوردهای خود باشند، اطلاعات شخصی خود اعم اطلاعات حساب، عکس های شخصی و خانوادگی و امثال آن را به هیچ وجه در اختیار هیچ کسی در فضای مجازی قرار ندهند.

کشف بزرگترین عملیات جعل اسیکمری کشور

وی با تشریح کشف و دستگیری یکی از بزرگترین پروژه­های جعل عابربانک کشور در استان کرمانشاه گفت: یک خانم با گریه و زاری در روز پنج شنبه عصر به پلیس فتا مراجعه و اظهار کرد که حساب بانکی او به یکباره خالی شده است و خواستار بررسی هر چه سریعتر پرونده از مراجع بود و پس از این خانم در مدت کوتاهی افراد دیگری نیز با ادعاهای مشابه به پلیس فتا مراجعه کردند و کمتر یک ساعت بیش از 100 نفر در مرکز پلیس فتا حاضر بودند که مدعی بودند، حساب بانکی آنها خالی شده است.

رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه ادامه داد: بعد از بررسی متوجه شدیم که این تیم کلاهبرداری در طول یک سال اقدام به کپی‌برداری از کارت‌های بانکی کرده و در روز پنج شنبه که اتفاقا روز شنبه بعد نیز از تعطیلات رسمی کشور بوده، اقدام به تخلیه حساب‌های بانکی به وسیله 44 دستگاه کارت خوان به صورت همزمان و مبلغی حدود 10 میلیارتومان را سرقت کرده‌اند!

یک قبض کارتخوان ماجرا را لو داد!

کریمی افزود: در بررسی های اولیه متوجه شدیم که کارت آن‌ها توسط یک فروشنده در محله‌های متمکن کپی شده است و پس از بررسی محل فروشگاه توانستیم یک قبض از دستگاه کارت‌خوان آن فروشگاه را به عنوان سرنخ اولیه و کلید حل معما در اطراف فروشگاه پیدا کنیم.

کریمی با بیان این مساله که این کلاهبردان از یک موسسه خیریه برای فریب و پولشویی استفاده کرده بودند، گفت: این گروه جهت پولشویی و گم کردن رد پول های مسروقه اقدام به تاسیس یک دفتر خیریه در یکی از مناطق محروم شهر کرده بود و از متقاضیانی که برای دریافت کمک مراجعه کرده بودند، خواستند اطلاعات کارت‌های خود به اضافه مدارک شناسایی را به مرکز مربوطه تحویل دهند و کلاهبرداران بعد از سرقت با هدف گم کردن رد و گمراه کردن پلیس، پول‌های مردم را بین حساب این افراد جابجا کرده بودند.

رئیس پلیس فتای استان با اشاره به سرنخ اولیه که همان برگه کاغذ خرید بود، ادامه داد: با شناسایی حساب اصلی توانستیم فرد اصلی که پول‌ها به صورت متمرکز به آن واریز شده بود را شناسایی کنیم و با استعلام صورت گرفته مشخص شد که این فرد در حال خروج از کشور از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در تهران است.

وی ادامه داد: از زمان ردزنی پلیس و شناسایی کلیه عوامل این کلاهبرداری بزرگ کمتر از 24 ساعت زمان صرف شد، نکته جالب ماجرا این بود که وقتی ما توانستیم عوامل را شناسایی کنیم متوجه شدیم که کمتر از سه ساعت دیگر یکی از آنها ایران را به مقصد ترکیه ترک خواهد کرد!

کریمی افزود: واقعا هیچ یک از عوامل پلیس فتا امیدی نداشتند که بتوانند فرد اصلی پرونده را دستگیر کنند، زمان به سرعت در حال گذر بود و کسب مجوزهای قضایی و قانونی و فاصله بین کرمانشاه و تهران عملاً دستگیری متهم را غیرممکن می‌ساخت.

روزنه امید!

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه ادامه داد: با هماهنگی همکاران خود در استان البرز متوجه شدیم پرواز مذکور با دو ساعت تاخیر انجام خواهد شد و همین مساله زمان کافی جهت حضور نیروهای پلیس فتا در فرودگاه امام را فراهم کرد، برای همین با وسیله شخصی و به سرعت کرمانشاه را به مقصد تهران ترک کردیم، اما وقتی به فرودگاه رسیدیم متوجه شدیم که رئیس باند کلاهبردار از حضور مامورین پلیس فتا آگاه و از پرواز به خارج از کشور منصرف شده است.

کریمی ادامه داد: ما تا لحظه پرواز هم صبر کردیم و بعد از اینکه مطمئن شدیم متهم از پرواز انصراف داده، ردزنی را خارج از فرودگاه ادامه دادیم. در بررسی‌های خود متوجه شدیم که فرد مذکور فرودگاه را به مقصد کرمانشاه و شهرستان کنگاور ترک کرده است، ما هم سریعاً به کرمانشاه برگشتیم؛ متهم در این شهرستان منزلی مجردی برای خود مهیا کرده بود و زمانی که با حکم قضایی به درب منزل فرد مذکور مراجعه کردیم با پیکر نیمه‌جانش مواجه شدیم!

رئیس باند خودکشی کرد!

وی افزود: ما محترمانه زنگ خانه را زدیم و وقتی متهم درب را باز کرد بیهوش شد و جلوی در افتاد، عوامل پلیس هم سریعاً اقدام به عملیات احیا کردند و با مراجعه او به بیمارستان توانستیم وی را نجات دهیم. او وقتی متوجه حضور ما شده بود بعد از مراجعه به منزل مجردی خود با مصرف زیاد قرص‌های خواب آور قصد خودکشی داشت اما حضور به موقع پلیس مانع از این کار شد تا او جزای اعمال خود را ببیند.

وی ادامه داد: با توجه به کشف مال مسروقه و همچنین دستگیری رئیس باند کلاهبرداری با همکاران او تماس گرفتیم و از آنها خواستیم که جهت برخوداری از رافت پلیس خود را به پلیس فتا معرفی کنند و خوشبختانه هر دو نفرباقی مانده با حضور در پلیس فتا خود را تسلیم قانون کرده و محل اختفای ادوات و تجهیزات سرقت را نیز به ماموران پلیس فتا معرفی کردند.

کریمی در خصوص ابعاد این پروند یادآور شد: این پرونده یکی از بزرگترین پرونده های جعل کارت های بانکی در کشور بود و حل این پرونده نیاز به پشت کار، همانگی بین دستگاه های مختلف قضایی، اداری ،پلیس و بانک ها داشت و خوشبختانه توانستیم با این همکاری در کمتر از 24 ساعت از لحظه ثبت شکایت توسط مالباختگان پرونده را به سرانجام برسانیم.

رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه، در پایان خاطرنشان کرد: در دنیای واقعی آمار تخلفات و جرائم در کشور و در استان کاهش یافته است اما آمار جرائم فضای مجازی در کل کشور با رشد بسیار بالای روبرو شده و این مساله به دلیل فرصتی است که ناآگاهی مردم در حضور در فضای مجازی در اختیار قانون‌شکنان قرار می دهد و از مردم می خواهیم جهت مقابله با این جرائم و جلوگیری از سوء استفاده سودجودیان و کلاهبردان با توجه به هشدارهای امنیتی پلیس در خصوص فضای مجازی، مسائل احتیاطی را در زمان حضور در دنیای مجاز رعایت کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 465236 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟