مرد جوان وارد فروشگاه تلفن همراه شد و با زبانی خودمانی شروع به گفت‌و‌گو با متصدی فروشگاه کرد. او در پی یافتن گوشی خاصی بود که هم امکانات مدنظرش را داشته باشد و هم با پولی که داشت همخوانی داشته باشد. هنوز دقایقی نگذشته بود که خریدار به اصطلاح با فروشنده پسرخاله شده بود و بعد از پسندیدن یک گوشی تلفن‌همراه از فروشنده خواست تا یک گوشی جدید از انبار برایش بیاورد. فروشنده تنها چند لحظه مشتری را تنها گذاشت، اما زمانی که برگشت متوجه شد که چه رودستی خورده است. فرد به ظاهر خریدار با سوءاستفاده از غفلت فروشنده، یک گوشی گران‌قیمت را ربوده و متواری شده بود.

مرد چهل‌وپنج ساله با موتور‌سیکلتش در یکی از خیابان‌های مشهد در حال تردد بود که خودرو گشت پلیس، با خواندن شماره پلاک موتور از او خواست تا متوقف شود. راکب موتورسیکلتش را کناری کشید و خودرو گشتی پلیس هم پشت سرش متوقف شد و راکب و مأمور پیاده شدند. مأمور از راکب موتورسیکلت خواست تا مدارکش را نشان دهد و پس از رؤیت مدارک از راکب موتورسیکلت خواست تا برای پاره‌ای توضیحات، همراه آنان به کلانتری برود.

طی هفته‌های گذشته چندین تماس تلفنی با پلیس ١١٠صورت گرفته بود و شاکیانی اعلام کرده بودند که از آن‌ها سرقت شده است. اضافه شدن تعداد این گزارش‌ها و یکسان بودن شگرد متهمان، دستور سرهنگ اکبر آقا‌بیگی، فرمانده انتظامی مشهد را در پی داشت. مأموران کلانتری نجفی با توجه به اینکه آخرین گزارش سرقت‌ها در محدوده استحفاظی آن‌ها ثبت شده بود، مأمور رسیدگی به پرونده شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد که گزارش‌های مشابه در نقاط مختلف مشهد ثبت شده و فردی با ورود به فروشگاه‌های تلفن همراه با سوءاستفاده از غفلت فروشندگان اقدام به سرقت می‌کند.

با عبور تعداد شکایت‌ها از ٣٠فقره و حساسیت موضوع، کارآگاهان پلیس آگاهی نیز به کمک افسران انتظامی آمدند. بررسی‌ها نشان می‌داد که ٢راکب موتورسیکلت با توقف مقابل فروشگاه‌های عمدتا بزرگ، به این سرقت‌ها اقدام می‌کنند.

مأموران با استفاده از سرنخ‌های به جا مانده، موفق به چهره‌زنی متهم شدند. زمانی که چهره متهم روی مانیتورهای پلیس نقش بست خیلی زود هویت این فرد مشخص و کارآگاهان پلیس آگاهی اعلام کردند که از ۴سال گذشته در پی دستگیری این فرد بوده‌اند.

متهم پرونده هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد به این راحتی دستگیر شود. او زمان بازجویی‌های تخصصی مدعی شد که هیچ‌کاری نکرده است اما تمام مدارک و شواهد موجود از جمله شهادت چند شاکی که او را شناسایی کرده بودند، علیه او بود.

متهم که پس از سال‌ها زندگی مخفیانه و شرورانه دستگیر شده بود، چاره‌ای جز اعتراف نداشت و به افسر پرونده‌اش اعلام کرد که تا‌کنون از ۴۵فروشگاه سرقت کرده و عمده کالاهای سرقتی نیز گوشی تلفن همراه بوده است.وقتی متهم با این پرسش که: «‌پس از سرقت با اموال مسروقه چه می‌کرده است؟» رو به رو شد، فهمید که راهی برای گریز ندارد و این‌چنین بود که دست ۴تبعه‌خارجی که در مشهد اقدام به مال‌خری اموال مسروقه می‌کردند برای پلیس رو شد.

با دستگیری متهم اصلی، رسیدگی به پرونده اقدامات خلافکارانه ۴سال پیش او نیز در دستور کار قرار گرفت. به گفته سرهنگ اکبر آقا‌بیگی، فرمانده انتظامی مشهد، عمده اشکالات موجود در بسیاری از فروشگاه‌های تلفن‌همراه و سایر فروشگاه‌ها در دسترس بودن کالاهای قیمتی یا کیف، تلفن‌همراه و سایر اموال خود فروشنده‌هاست. این متهم نیز با سوءاستفاده از همین اشکالات ساده توانسته بود نقشه شوم خود را اجرایی کند و در چند پرونده نیز وسایل شخصی متصدیان فروشگاه‌ها را ربوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

محمدجواد ابوعطا

کدخبر: 462993 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟