اسحاق ابراهیمی از فعالیت واحد مددکاری در تمامی زندان‌ها و مراکز اصلاحی و تربیتی استان خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر 17 مددکار در زندان‌های کردستان مشغول به ارائه خدمات مددکاری و مشاوره‌ای به زندانیان هستند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به حرفه مددکاری در جامعه گفت: این شغلِ حساس به مثابه ابزاری مهم و اصلی در حل‌ مشکلات فردی و اجتماعی افراد به کار می‌رود و در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف بالاخص زندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل زندان‌های استان کردستان شغل مددکاری در مراکزی همچون زندان‌ها که افراد آسیب‌دیده و یا در معرض آسیب جامعه را در خود جای داده است، دارای اهمیتی به مراتب بیشتر دانست و تصریح کرد: یک مددکار اجتماعی که در زندان Prison مشغول به کار است، باید در این زمینه فعال باشد که یک زندانی Prisoner در کدام مرحله از زندگی دچار اختلال و مشکل شده که با دریافت نتایج حاصل از این پیگیری و انجام اقدامات مددکاری لازم، شرایطی فراهم می‌شود که مددجو در مسیر بازگشت شرافتمندانه به جامعه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تمام تلاش مددکاران زندان‌های کردستان این است که ضمن اصلاح و بازاجتماعی نمودن زندانیان، شرایط مناسب را برای بازگشت و حضور موثر و مفید آنان در جامعه فراهم کنند.

ابراهیمی با بیان اینکه مددکاران زندان‌های استان صرفاً به زندانیان خدمات مددکاری ارائه نمی‌دهند بلکه این خدمات شامل خانواده‌های آنان نیز می‌شود، افزود: در شش ماهه نخست امسال، 2 هزار و 810 مورد خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های مختلف اعتیاد و طلاق به خانواده‌های زندانیان کردستان ارائه شده است.

وی زندانیان را همچون سایر افراد، عضوی از جامعه انسانی تلقی کرد و با تاکید بر اینکه نباید آنان را بالفطره مجرم دانست، اظهار کرد: یک فرد بنا به هر جرمی که به زندان وارد می‌شود زندگی وی به سه دوره "قبل از ورود به زندان، دوران محکومیت و پس از آزادی" تقسیم می‌شود و مددکار نباید صرفاً بر دوره محکومیت مانور بدهد بلکه باید بین این سه فرآیند تعامل ایجاد کند.

مدیرکل زندان‌های استان کردستان گفت: مددکار موظف است به دوران پس از محکومیت مددجو نیز توجه ویژه کرده و برای این دوران نیز برنامه‌ریزی کند تا بلکه مشکلات آنان برطرف شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود پیگیری‌های مستمر از سوی مددکاران زندان‌های استان را موجب فراهم شدن زمینه آزادی Freedom بسیاری از زندانیان در سطح استان دانست و اضافه کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون، مددکاران مراکز اصلاحی و تربیتی پس از تماس‌های متعدد و پادرمیانی و نشست‌های متعدد با شاکیان پرونده‌های زندانیان، در 788 مورد از مذاکرات خود دست پر بیرون آمده و زمینه اخذ رضایت از شکات را فراهم کردند.

مدیرکل زندان‌های استان کردستان تلاش‌های شبانه‌روزی مددکاران زندان‌های استان در پرونده‌هایی که پای اولیای دم در میان بوده است را نیز بسیار موثر جلوه داد و خاطرنشان کرد: در فصل بهار و تابستان امسال، مددکاران زندان‌های کردستان توانستند با کسب رضایت از اولیای دم، زندگی دوباره را به 11 زندانی که به قصاص محکوم شده بودند، هدیه دهند.

وی نقش و اثرگذاری مددکاران را در کاهش استرس‌های فردی و محیطی زندان و در نتیجه تعمیق امور پیشگیری و کاهش آسیب رفتارهای پر خطر را بسیار حائز اهمیت دانست و یادآورد شد: مددکاران با اجرای دقیق دستورالعمل حوزه کاری خود خواهند توانست آرامش روحی و روانی را که پیش زمینه‌ای مهم برای ورود به سایر فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی بوده به مددجویان القا کنند که خوشبختانه این امر مهم در زندان‌های کردستان تحقق یافته است و مددکاران با داشتن وجدان کاری و روحیه جهادی توانسته‌اند در فرآیند بازاجتماعی کردن بسیاری از زندانیان موثر واقع شوند. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 428891 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟