به گزارش رکنا، جمشید محبت‌خانی ظهر امروز در حاشیه تشییع پیکر تاج‌محمد باشقره، محیط‌بان گلستانی که صبح روز گذشته در منطقه « سولگرد» پارک ملی گلستان توسط شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسیده بود، اظهارداشت: 3 مظنون اصلی درگیری با محیط‌بانان پارک ملی گلستان و شهادت محیط‌بان باشقره دستگیر شدند. بامداد روز گذشته 6 تا 8 شکاچی غیرمجاز با محیط‌بانان در پارک ملی گلستان درگیر شدند که منجر به شهادت یک محیط‌بان و مجروحیت محیط‌بان دیگر شد.

وی افزود: عامل شهادت این محیط‌بان، سابقه کیفری در حوزه محیط زیست دارد و 2 ماه قبل نیز با سلاح کلاشینکف در پارک ملی گلستان دیده شده بود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست بیان داشت: با توجه به تلاش مأموران انتظامی و امنیتی انتظار داریم تا چند ساعت آینده عامل اصلی شهادت این محیط‌بان و دیگر همدستان آنها دستگیر شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه خلا قانونی در ارتباط با فعالیت محیط‌بانان وجود دارد، اظهارداشت: متأسفانه محیط‌بانان تنها زمانی که احساس خطر جانی کنند، می‌توانند از خود دفاع کنند. در این باره خلا قانونی داریم. تلاش داریم برای حفظ جان محیط‌بانان در زمانی که در مناطق ممنوعه و در مواجه با شکارچیان متخلف دچار تردید در تصمیم‌گیری می‌شوند، برای حفظ جان خود و امانات محیط زیست، این قانون Law را اصلاح کنیم.

محبت‌خانی افزود: محیط‌بانانی که در محل مأموریت، جان خود را فدا می‌کنند، شهید محسوب شده و تحت پوشش بنیاد شهید قرار می‌گیرند. همچنین برای حمایت از محیط‌بانان، در کمیسیون قضایی مجلس لایحه‌ای در دست بررسی است و امیدواریم سریع‌تر به تصویب برسد. براساس این لایحه محیط‌بانان تحت پوشش بیمه مسئولیت و تکمیلی قرار خواهند گرفت.

وی درباره جلیقه‌هایی که بین محیط‌بانان توزیع شده است، بدون آنکه نام استانی را ذکر کند، گفت: در برخی استان‌ها جلیقه‌هایی که توزیع شده، فاقد پنل سرامیکی است. با اینحال در صورت استفاده جلیقه‌ها از سوی محیط‌بان‌ها، می‌تواند صدمات را تا حد زیادی کاهش دهد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 426975 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟