قاچاق مواد؛ شغل دوم باند کلاهبرداری

تلاش برای دستگیری این باند از مدتی قبل و با شکایت افرادی شروع شد که می‌گفتند به‌حساب بانکی‌شان دستبرد زده شده است. از حساب هرکدام از این افراد میلیون‌ها تومان برداشت شده و بررسی‌ها نشان می‌داد که تمامی شاکیان پیش از اینکه هدف سرقت Stealing قرار بگیرند، قصد خرید نرم‌افزارهایی وسوسه‌کننده ازجمله هک‌تلگرام، ردیابی نزدیکان و... را داشته‌اند.

یکی از شاکیان می‌گفت: چندی پیش با لینکی مواجه شدم که در آن نوشته شده بود«دانلود نرم‌افزار هک تلگرام». از آنجا که هزینه دانلود کم بود، وسوسه شدم و روی لینک کلیک کرده و وارد درگاه اینترنتی بانک شدم اما پس از وارد کردن مشخصات حسابم، موفق به خرید نشدم و بی‌خیال شدم تا اینکه چند روز بعد همه موجودی حسابم به‌صورت اینترنتی سرقت شد.

بررسی‌های مأموران پلیس Police فتای خراسان رضوی نشان می‌داد که شاکیان قربانی کلاهبرداران فیشینگی شده‌اند. همان افرادی که با طراحی صفحه‌ای جعلی شبیه درگاه اینترنتی بانک و ارسال لینک‌های وسوسه‌کننده برای افراد مختلف، کاری می‌کردند که آنها وارد درگاه جعلی بانک شوند. به محض اینکه طعمه‌ها، مشخصات و رمز حسابشان را وارد می‌کردند نیز این مشخصات از طریق ایمیل برای کلاهبرداران ارسال می‌شد و آنها می‌توانستند به‌حساب طعمه‌هایشان دستبرد بزنند.

شبکه گسترده

ماموران که جست‌وجو برای ردیابی کلاهبرداران فیشینگی را آغاز کرده بودند متوجه شدند که اعضای این باند در سراسر کشور فعالند و پلیس فتای سایر استان‌ها نیز در تعقیب آنها هستند. آنها در ادامه دریافتند که اعضای این باند برای اینکه ردیابی نشوند از یک سرور خارجی استفاده می‌کنند و این یعنی پای یک باند کاملا حرفه‌ای درمیان است. متخصصان پلیس فتا به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد سرور مورد استفاده باند کلاهبرداری Fraud در ترکیه است.

حال آنکه صاحب سرور که فردی ترکیه‌ای بود از اینکه از سرور او برای کلاهبرداری فیشینگی در ایران استفاده می‌شود خبر نداشت. مأموران پلیس فتا با همکاری پلیس بین‌الملل به تحقیقات خود ادامه دادند و معلوم شد که اعضای باند کلاهبرداری مخفیانه به سرور ترکیه‌ای نفوذ کرده و از آن برای اجرای نقشه‌های خود استفاده می‌کردند. مأموران هر روز یک قدم بیشتر به باند کلاهبرداری نزدیک می‌شدند تا اینکه آنها در جریان آخرین نقشه خود، 160میلیون تومان از حساب فردی که در کیش زندگی می‌کرد سرقت کردند. کلاهبرداران در این سرقت نیز از طریق شگرد فیشینگ حساب بانکی طعمه‌شان را هک کرده و به آن دستبرد زده بودند.

تجارت مواد

تحقیقات پیچیده پلیس فتای خراسان رضوی پس از آخرین سرقت باند به نتیجه رسید و آنها موفق شدند یکی از متهمان را در مشهد شناسایی کنند. این مرد دستگیر شد و در بازجویی‌‌ها اعتراف کرد که 3همدست دیگرش در 3 استان دیگر مستقر هستند و با اعترافات او بقیه اعضای باند نیز شناسایی و دستگیر شدند. سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی به همشهری گفت:

درحالی‌که دست‌کم 25نفر از قربانیان این باند کلاهبرداری شناسایی شده بودند، در ادامه تحقیقات معلوم شد که متهمان همزمان با کلاهبرداری، یک شبکه قاچاق Contraband و توزیع موادمخدر نیز راه‌انداخته بودند. وی ادامه داد: آنها پس از سرقت‌ از حساب‌های بانکی، با پول‌های به‌دست‌آمده محموله‌های موادمخدر خریده و با انتقال آنها به شهرهای مختلف اقدام به توزیع می‌کردند. با این اطلاعات برای متهمان قرار قانونی صادر شده و تحقیقات تکمیلی برای شناسایی تمامی مالباختگان ادامه دارد.

توافق برای مقابله با فیشرها

فیشینگ، مهم‌ترین شگرد تبهکاران برای هک کردن حساب‌های بانکی و دستبرد به آنهاست. این شگرد در صدر جرایم اینترنتی کشور قرار دارد و به همین دلیل پلیس و بانک مرکزی تصمیم گرفتند برای جلوگیری از آن چاره‌جویی کنند. چند روز پیش، سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس فتای کشور از توافق میان بانک مرکزی و پلیس فتا برای جلوگیری از این کلاهبرداری خبر داد و گفت:

در آینده نزدیک به وسیله ساماندهی درگاه‌های بانکی و ایجاد رمز‌های یک‌بار مصرف یا OTP، شاهد کوتاه شدن دست مجرمان وکلاهبرداران سایبری از برداشت‌های غیرمجاز و غیرقانونی از حساب‌های بانکی شهروندان خواهیم بود. اما این رمزهای یک‌بار مصرف چطور عمل می‌کنند؟ سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی می‌گوید:

هنگام انتقال اینترنتی از طریق درگاه بانکی، افراد باید رمز و مشخصات کارت بانکی‌شان را وارد کنند که با توافق انجام‌شده، هنگام کلیک کردن گزینه «انتقال وجه»، بانک رمزی یک‌بار مصرف برای آنها ارسال می‌کند و آنها با وارد کردن این رمز می‌توانند انتقال وجه را کامل کنند. این همان چیزی است که فیشرها(کلاهبرداران فیشینگی) قادر به انجام آن نیستند و امیدواریم با اجرای این طرح در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش این نوع کلاهبرداری‌ها باشیم.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

جزئیات کلاهبرداری های سریالی به نام پرویز پرستویی + تصویر

عجیب ترین عکس از بلعیده شدن 2 ماشین وسط خیابان! + تصویر

8 مرد بی حیا با زنی با شکم برآمده هم رحم نکردند! + جزییات تلخ

دردسر از زمانی شروع شد که خاله مجرد شوهرم به خانه ما آمد

دختر بازیگر معروف شکایت کرد!

فرماندهان داعش به زور بادختران وپسران نوجوان افغان ازدواج می کردند!+عکس

فرار جوان لخت از دست 2 شرور در نیمه شب تهران + عکس لحظه فرار

نقشه 6 نفوذی برای بالا کشیدن پروژه 800 میلیارد تومانی در مشهد

تجاوز به پسر 15 ساله در بوفه مدرسه / او دانش آموزان زیادی را بی عفت کرده است +عکس

14 سالم بود که پسری بدون پدر به دنیا آوردم!

حکم عجیب دادگاه برای شرور معروف و شاخ اینستاگرام کرج

حبس ابد برای جوان شیطان صفت + عکس

جزئیات قتل در بازار سید اسماعیل/ فیلم و عکس قاتل فراری

دختر تهرانی 6 بار در ماه برای 200 هزار تومان عروس می شود!

شوهرم بی هوش بود که پسر جوان سراغ من آمدند! + ناگفته های وحشتناک لیلا

هنگام تجاوزبه پیر زن در اتاق خوابش از حال رفت /جوان قوی هیکل نیمه شب از بالکن وارد اتاقم شده بود

 

کدخبر: 404639 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟