دستور رئیس قوه قضاییه برای رصد مستمر مجرمان سابقه دار

به گزارش رکنا، دادستان مرکز خراسان رضوی روز گذشته با بیان این خبر در گفت وگویی اختصاصی به خراسان اظهار کرد: دستورالعمل اجرایی کنترل مجرمان حرفه ای و سابقه دار از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شده است و به زودی با شناسنامه دار شدن مجرمان حرفه ای و سابقه دار به مرحله اجرا درمی آید.

قاضی غلامعلی صادقی افزود: این دستور در راستای اجرای بند 5 اصل 156 قانون Law اساسی و همچنین مواد 488، 528 و 651 قانون آیین دادرسی کیفری به منظور پیشگیری از وقوع جرم Crime صادر شده است. مقام ارشد قضایی مشهد خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای کاهش جرم و پیشگیری از وقوع آن، کنترل مجرمان سابقه دار است چرا که در بسیاری از جرایم خطرناک یا جرایم متعدد مانند سرقت Stealing همواره ردپایی از مجرمان حرفه ای و سابقه دار وجود دارد. وی اضافه کرد: این افراد از برخی از پرونده ها پس از تحمل کیفر و آزادی Freedom از زندان Prison دوباره با تشکیل باند و کشاندن افراد آسیب پذیر به سوی خود، جرایم گسترده تری را مرتکب می شوند که پس از تجزیه وتحلیل های کارشناسی در پرونده ها، مشخص شد که یکی از راهکارهای اساسی برای پیشگیری از وقوع جرم، تحت کنترل گرفتن مجرمان سابقه دار است.

قاضی صادقی تصریح کرد: یک مجرم حرفه ای گاهی می تواند با ارتکاب جرایم متعدد مانند سرقت های سریالی، احساس ناامنی را در شهروندان به وجود آورد بنابراین دستگاه قضایی بنا به وظیفه ذاتی خود «ایجاد امنیت» و «احساس امنیت» را در جامعه به طور جدی و قاطع در دستور کار دارد و اجرای این دستورالعمل نیز در راستای برقراری عدالت و «ایجاد امنیت» است.

دادستان عمومی و انقلاب مشهد همچنین با اشاره به تشکیل شعب ویژه برای رسیدگی سریع و دقیق به پرونده مجرمان حرفه ای و خطرناک در دادسرای مشهد خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی برای احساس آرامش و امنیت مردم هیچ گونه مماشاتی نخواهد داشت و تشکیل این گونه شعب نیز بیانگر حساسیت ویژه دستگاه قضا برای برخورد با مجرمان حرفه ای است و در این زمینه از همه ظرفیت های دیگر نهادهای انتظامی و امنیتی نیز استفاده خواهد شد.

قاضی غلامعلی صادقی در ادامه به تشکیل بانک جامع اطلاعاتی مجرمان نیز اشاره ای کرد و گفت: تعاریف مجرمان سابقه دار، حرفه ای و خطرناک در دستورالعمل صادره از سوی رئیس قوه قضاییه مشخص است و کمیته هایی نیز در شهرهای کشور تشکیل شده است تا مجرمان مذکور دیگر نتوانند به جرایم خود ادامه دهند. وی در تشریح برخی از جزئیات دستورالعمل مذکور تصریح کرد: به طور مثال همواره آخرین محل سکونت و حتی اقدامات و رفتارهای مجرمان سابقه داری که دارای محکومیت قطعی هستند، علاوه بر ثبت در بانک جامع اطلاعاتی، مورد کنترل و رصدهای اطلاعاتی قرار می گیرد تا امکان ارتکاب جرم از آنان سلب شود.

دادستان مرکز استان خراسان رضوی در پایان به اجرای طرح دستگیری محکومان فراری در خراسان رضوی نیز اشاره کرد و افزود: از سال گذشته که این طرح با محوریت اجرای احکام دادسرای عمومی وانقلاب مشهد به اجرا درآمد، گروه های عملیاتی موفق شدند 274 نفر از محکومان فراری را دستگیر کنند و به پنجه عدالت بسپارند. وی یادآور شد: اجرای این گونه طرح ها موجب افزایش اعتماد مردم به اجرای عدالت و احساس امنیت در آنان می شود چرا که مطمئن می شوند فرزندان آنان در دستگاه قضا برای برخورد سریع و قاطع با مجرمان و محکومان همواره آماده هستند و از سوی دیگر نیز پیامی برای مجرمان خواهد داشت که هیچ گاه نمی توانند از چنگ عدالت بگریزند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز وحشیانه به یک زن در ویلای شخصی‌اش!

لحظه حمله مرد متجاوز به دخترجوان در کوچه خلوت+فیلم

مرگ 33 زن و دختر جوان به خاطر جراحی زیبایی پایین تنه + عکس

تجاوز به دختر شیرازی در خانه جوان شیطان صفت /  شهلا معلم خصوصی بود + عکس

بلایی که داخل ماشین بر سر نوعروس تهرانی آمد/ حسن به اعدام محکوم شد+عکس

مرگ پسر خرمشهری هنگام شارژ تلفن همراه + عکس

این دختر 18 ساله چادری کیست؟!+ عکس و جزییات هولناک

اعتراف به قتل یکی از قوی ترین مردان ایران + عکس قاتل و مقتول

قتل نوعروس در روز هفتم ماه عسل / داماد اعتراف کثیفی کرد + عکس

گفتگوی تلخ با مادر پسر 12 ساله آبادانی که خودکشی کرد / من گدایی کردم نه تن فروشی + فیلم و عکس

پسر عاشق پیشه پس از ازدواج دختر خاله اش رفتار شیطانی کرد

 شوهرم را خواب کرد و بالای سرم آمد! / نقشه مرد شیطان صفت برای تصاحب زن جوان یک مرد ناشنوا در مشهد

خواب 4 میلیارد تومانی تبهکاران تهرانی در خانه اعیانی پسر تاجر + عکس

کدخبر: 404308 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟