زنگ خطر آتش در میانکاله به صدا در آمد

زمان رضا احمدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت:2 مورد آتش سوزی مشکوک از آغاز امسال تا کنون در پناهگاه حیات وحش میانکاله گزارش شده است.

وی افزود: حادثه Incident آتش سوزی نخست سوم خردادماه امسال در منطقه استاد باقر میانکاله رخ داد که بلافاصله گروه‌ های اطفای حریق پناهگاه حیات وحش، آتش نشانی به منطقه اعزام شدند.

احمدی گفت: در این آتش سوزی که ۳ و نیم هکتار از منطقه دچار حریق شده بود که با تلاش ۵ ساعته نیروی‌های امدادی و دوستداران طبیعت خاموش شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: در حادثه آتش سوزی دوم که ۲۴ ساعت بعداز آتش سوزی نخست اتفاق افتاد ۸ هکتار از منطقه میانکاله صحرا در آتش سوخت.

وی با بیان اینکه برای خاموش کردن آتش سوزی‌های پراکنده این منطقه خودرو‌های آتش نشانی شهرداری بهشهر و بندر امیرآباد به منطقه اعزام شده بودند، گفت: به دلیل شدت وزش باد و پراکندگی ، آتش در ۵ نقطه گسترش یافت و آتش نشانان و محیط بانان منطقه پس از ۷ ساعت موفق به مهارحریق شدند.

احمدی گفت: در این دو مورد آتش سوزی‌ها درختچه های انار وحشی و گونه‌های گیاهی سازیل و بوته‌های تمشک در آتش سوخت.

وی با بیان اینکه تالاب بین المللی میانکاله زیستگاه قرقاول خزری و دراج است و در فصل بهار تولید و تکثیر این پرندگان صورت می‌گیرد متاسفانه تعدادی زیادی از قرقاول‌ها، جوجه و تخم قرقاول در آتش سوخت.

احمدی با بیان اینکه کارشناسان محیط زیست در حال بررسی علت آتش سوزی و شناسایی عاملان آتش سوزی هستند، گفت: محیط زیست مازندران با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

وی گفت: عمده آتش سوز‌های در این منطقه می‌تواند شکارچیان و صیادان غیر مجاز در منطقه است که با آتش سوزی‌های پراکنده محیط بانان را مشغول کرده و در این مدت به شکار و صید غیر مجاز خود اقدام می کنند.

وی عامل دیگر آتش سوزی را عامل انسانی شامل انداختن ته سیگار در دشت‌های خشک منطقه، خاموش نکردن آتش توسط گردشگران و چوپانان منطقه دانست.

علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، به احیای سریع تالاب بین المللی میانکاله اشاره کرد و گفت: احیا سریع تالاب بین المللی میانکاله در دستور کار قرار نگیرد، سرنوشتی مشابه دریاچه ارومیه برای میانکاله رقم می‌خورد.

وی گفت: خشکسالی مداوم در کشور، پسروی آب دریای خزر و بحران آب در مازندران از دلایل اصلی خشک شدن تالاب بین المللی میانکاله است.

وی افزود: لایروبی کانال‌های بالا دست میانکاله، مدیریت مصرف آب در حوزه‌های بالا دست و اختصاص بخشی از آب سد گلورد و روان آب‌های بالای حوزه میانکاله از طرح‌های طرح احیای تالاب بین المللی میانکاله است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرمای شدید و آب و هوای مدیترانه‌ای گردشگاه طبیعی و بی نظیر میانکاله آن را به یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر تبدیل کرده است، گفت: احیا تالاب بین المللی میانکاله که ثبت کنوانسیون رامسر است، نیازمند حمایت استانداری، سازمان برنامه و بودجه و اقدام محکم‌تر و جدی‌تر محیط زیست است تا سرنوشتی مشابه دریاچه ارومیه پیدا نکند.

به گفته کارشناسان محیط زیست مازندران، خشکی بخشی از تالاب میانکاله در ۴۰ سال گذشته سبب از بین رفتن گونه عدسک آبی، سرخس آبی، جانور‌های ریز درون آبزی و پلانگتون‌ها و میکروارگانیزم‌های تالابی شده است.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی میانکاله با مساحتی حدود ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار از دو زیستگاه آبی و خشکی تشکیل شده است که ۴۵ هزار هکتار آن تالاب میانکاله و ۲۳ هزار و ۸۰۰ هکتار آن از اراضی خشکی است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

حمید صفت باز به زندان بر می گردد + عکس آزادی

٧ ادعای عجیب و باورنکردنی درباره رهبر کره‌شمالی + عکس

دوست صمیمی شوهرم به من علاقمند شد / مغول با روسری شوهرم را خفه کرد و به خارج از مشهد برد + عکس

عکس / صحنه دلخراش مرگ سرنشینان یک پژو 206 در سیل زنجان

دختر 18 ساله ای که مرد 60 ساله خواستگارش بود! / گریه های پدرم را دیدم و به امام رضا(ع) پناه بردم

اسید پاشی روی خودروهای پارک شده میهمانان افطاری در میرداماد تبریز + عکس

قتل هولناک دختر مو بلوند در روز تولدش + عکس

لبخندهای 3 خواهر و برادر ماهشهری به زندگی / یک ماه پس از زندانی شدن پدر و نامادری + عکس

مادرم صیغه غلام 20 ساله شد و او را به خانه آورد / پسر جوان نگاه های هوس آلودی به من دارد و حرف های زشتی می زند

انتقام وحشیانه مردان فامیل از زن زیبا در غیاب شوهرش / او از دوبی برگشته بود! +عکس

شهاب صاحبخانه مزاحم را در تهران کشت / او وقتی من در خانه نبودم وارد خانه ام شده بود!

لحظه حمله وحشتناک 2 یوزپلنگ به یک خانواده+ فیلم

عکس/ راز وحشتناک اتاق خواب مخوف ترین قاتل سریالی

کدخبر: 384249 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟