به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین، محمدعلی حضرتی اظهار کرد: خانه‌های تاریخی قزوین به‌عنوان ظرفیتی غنی در قلب بافت تاریخی این شهر کهن قرار گرفته‌اند و با توجه به تلاش‌های زیادی که امروز با عنوان توسعه شهری برای تخریب و مخدوش کردن ساختار محلات قدیمی صورت می‌گیرد، حفاظت و نگهداری از این بناهای ارزشمند که با داشتن تزئینات منحصربه‌فرد گوشه‌هایی از معماری ایرانی اسلامی را به تصویر کشیده و بخش مهمی از تاریخ و هویت شهر را در دل خود جای‌داده‌اند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به پیگیری و توجه ویژه یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قزوین برای حفاظت از خانه‌های تاریخی تحت تملک این سازمان بیان کرد: این یگان به‌صورت روزانه از بناها و خانه‌های تاریخی سرکشی و بازدید می‌کند ولی با توجه به اینکه برخی خانه‌های تملک شده توسط این اداره کل بدونِ نگهبانِ ثابتِ حفاظت هستند، متأسفانه در ماه‌های گذشته شاهد چند فقره سرقت Stealing در و پنجره‌های این خانه‌ها توسط افراد ناشناس بوده‌ایم که برای دستگیری سارقان چندین مرحله گشت نامحسوس و شبانه‌روزی کارکنان یگان حفاظت و کنترل مسیر و محوطه‌ها توسط تجهیزات الکترونیک در دستور کار قرار گرفت و شناسایی اولیه سارق قطعی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین با بیان این‌که در اواسط اردیبهشت‌ماه بااطلاع‌رسانی مردمی و همکاری کلانتری ۱۲ با نیروی انتظامی، یگان حفاظت میراث فرهنگی موفق به دستگیری فرد مظنون شد که به سرقت و تخریب خانه‌های تاریخی مانند خانه "اسدی"، "خطیبی" و "رضایی" اعتراف کرد، علاوه بر این برخی از آثار و اقلام سرقت شده توسط این شخص در محل اختفای وی کشف و ضبط و پرونده آن به مراجع قضایی تحویل داده شد.

این مقام مسئول بر ضرورت آگاهی همه افراد جامعه برای اطلاع‌رسانی به سرعت و جلوگیری از تخریب و سرقت اموال ارزشمند تاریخی – فرهنگی تاکید کرد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

فوری / لحظه صاعقه زیبا در فرودگاه مهرآباد تهران + فیلم

زنده ماندن جوان اعدامی بعداز انداختن طناب دار دور گلویش/در اندیمشک رخ داد

اعضای این قبیله به جای پا سُم دارند + عکس های باورنکردنی

شوک سوزانده شدن سومین دختر قربانی آزار شوم!

این 2 مرد را تا به حال دیده اید؟ / کارگر نمایشگاه ماشین با خودروهای فروشی در خیابانهای تهران پلیس بازی می کرد + عکس بدون پوشش

نوعروس 16 ساله به خاطر اجبار در روابط زناشویی شوهرش را کشت / حکم اعدام نورا صادر شد+عکس

دردسر ازدواج پسر دانشجوی ایرانی با دختر افغان!

بلایی که روزهای بارانی بر سر دخترها آمد+ عکس

محاکمه دانشجوی ارشد انرژی هسته ای به خاطر قتل در کرج + عکس

قیچی کردن موی دختر دبستانی در یک مدرسه آبادان / معاون پرورشی اخراج شد

دستگیری هانیه و خواهرش به خاطر اسید پاشی به یک دختر تهرانی

کدخبر: 379558 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟