به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، سرهنگ دوم علی نیک‌نفس ‌رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس Police فتا ناجا با اشاره به فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام Telegram از فعالیت‌های مجرمانه برخی افراد برایسرقت Stealing اطلاعات کاربران خبر داد و اظهار کرد: با شروع فیلترینگ تلگرام شاهد انتشار تعداد زیادی از فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها در فضای مجازیو شبکه‌های اجتماعی هستیم که ادعا دارند نسخه‌های دیگر تلگرام می‌باشد که غیر قابل فیلتر است و یا وی‌پی‌ان و فیلترشکن‌های قوی است که مانع از مسدود‌سازی این شبکه اجتماعی می‌شود. 
وی با هشدار به کاربران فضای مجازی گفت: به هیچ عنوان فریب این دست تبلیغات را نخورده و از نصب این گونه نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها خودداری کنند، چرا که این نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها بد‌افزارهای مخرب و جاسوسی هستند.
وی افزود: با دانلود و نصب این اپلیکیشن‌ها سرقت اطلاعات ذخیره شده بر روی گوشی همراه یا سیستم‌ها صورت می‌گیرد، اطلاعاتی مثل عکس و یا اطلاعات بانکی ذخیره شده بر روی سیستم‌ها به راحتی از سوی مجرمان سایبری به سرقت می‌رود.
این مقام ارشد انتظامی یادآور‌شد: متاسفانه برخی از این اپلیکیشن‌ها و فایل‌ها قابلیت فعال کردن میکروفن سیستم‌ها از راه دور را نیز دارند که در پی این امر شاهد نقض حریم خصوصی افراد از سوی مجرمان سایبری خواهیم بود.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا از کاربران خواست به هیچ عنوان فریب این تبلیغات را نخورده و از دانلود و نصب این فایلها و اپلیکیشن‌ها خودداری کنند.
نیک‌نفس با بیان اینکه متاسفانه نحوه فعالیت این بدافزارها به گونه‌ای است که کاربر به راحتی متوجه این سرقت‌ها نمی‌شود، گفت: این فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها از نوع حملات بلند مدت و پنهان هستند، که به مرور اطلاعات ذخیره شده بر روی سیستم‌ها را به سرقت می‌برند و بعد از چند ماه و سوء‌استفاده از عکس، فیلم‌ها و اطلاعات ذخیره شده بر روی سیستم‌ها شاهد شکایت کاربران در مراجع قضایی هستم که اطلاعات آنها به سرقت رفته و از این اطلاعات سوءاستفاده شده است.
وی با بیان اینکه دغدغه پلیس فتا تامین امنیت کاربران است، گفت: بررسی و آنالیز برخی از این فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها در بخش فنی پلیس فتا آغاز شده و موارد مشکوک آن استخراج شده است و در حال حاضر به دنبال منشاء انتشار این فایل‌ها و اپلیکشن‌های مشکوک هستیم.
نیک‌نفس با بیان اینکه مجرمین سایبری همواره در کمین نشسته‌اند تا از هر فرصتی سوءاستفاده نمایند، افزود: انتشار این دست فایل‌ها و اپلیکشن‌های آلوده در واقع زلزله غرب کشور نیز روی داد که با تبلیغ انتشار اپلیکیشن‌های اطلاع رسانی سریع از اخبار زلزله و یا کمک به زلزله زدگان بودیم که متاسفانه برخی افراد فریب خورده و اقدام به دانلود و نصب این فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها کرده بودند و اطلاعات آنها بدون این‌که خود متوجه شوند به سرقت رفته بود.
وی یادآورشد: متاسفانه در اینگونه جرائم شاکی مستنداتی نمی‌تواند ارائه نماید و این روند رسیدگی به شکایات را پیچیده تر می‌کند.
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا در پایان تاکید کرد: شهروندان عزیز حتما برای دانلود هرگونه نرم افزار و اپلیکیشن از سایت‌ها و منابع معتبر اقدام کنند و به هیچ عنوان فریب این دست تبلیغات دروغین را نخورده و این قبیل فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها نامطمئن را دانلود و نصب نکنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

جدیدترین روش اعدام توسط داعش !+ تصاویروحشتناک (16+)

مهناز را با وضعیت ناجوری روی تخت خواب دیدم و دیگر چیزی نفهمیدم + عکس

لحظه شلیک گلوله به قلب داماد در جشن عروسی+ فیلم صحنه حادثه

​ماجرای دستان خون آلود جوان رشتی جلوی ساختمان شهرداری + فیلم

آزار و اذیت پسر 13 ساله توسط 4 بچه محل / جا به جایی فرش بهانه بود

فرار داماد از دست نوعروس 60 روزه / پرونده عجیب در تهران

آزار و اذیت وحشیانه خانم معلم از سوی شوهر آنلاین + عکس

پزشکی که با جسد دختر جوان در سردخانه بیمارستان می خوابید!

رویا با شاگرد پدرش ارتباط پنهانی داشت! / وقتی پدرم فهمید!

ناهید 14 ساله: در حالت خماری همه چیزم را به دوست پسرم باختم! / کفتگوی تکاندهنده

دامادمان را مجبور به طلاق خواهرم کردم تا با من ارتباط پنهانی داشته باشد!

تجاوز مرد شیطان صفت به جسد دختر 23 ساله + عکس

جسد بدون لباس دختر 17 ساله در اتاق خواب پدرش بود + عکس

فیلمبرداری شوم از خلوتی سیاه 2 نوجوان آبادانی

کدخبر: 377054 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟