به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، با گوشی یکی از آنها به خطش زنگ زد، اما در دسترس نبود. چند دقیقه بعد گشت پلیس Police آمد و موضوع را صورتجلسه کرد. بعد هم از او خواست برای پیگیری سرقت Stealing به کلانتری برود. شنیده بود که شکایت از دزدان موبایل‌قاپ راه به جایی نمی‌برد و سارقان هیچ‌وقت دستگیر نمی‌شوند.
به همین خاطر از شکایت منصرف شد. فقط خود را به دفتر امور مشترکان رساند و سیم را سوزاند و سیمکارت جدید گرفت. بعد هم مجبور شد یک گوشی نو بخرد.
یک ماه از این ماجرا گذشت و ماجرای سرقت را فراموش کرد. یک روز که در حال پرسه‌زنی در اینستاگرام Instagram بود با عکس‌های خصوصی خود و همسرش روبه‌رو شد. مطالبی زیر عکس‌ها نوشته شده بود که اگر فامیل و همکاران این عکس‌ها را می‌دیدند، آبرویش می‌رفت. به صاحب پیج پیغام داد و خواست عکس‌ها را حذف کند اما با درخواست پول او روبه‌رو شد.50 میلیون تومان برای حذف عکس‌ها، درخواست صاحب این صفحه اینستاگرامی بود.
به پلیس فتا رفت و شکایتی مطرح کرد. ماموران بعد از چند روز متهم را دستگیر کردند. او کسی نبود جز خریدار تلفن همراه سرقتی شاکی. پسر جوان با دیدن عکس‌های شخصی شاکی و همسرش، تصمیم به سوء استفاده از آنها گرفته بود که قبل از اخاذی دستگیر شد.
گوشی‌های هوشمند گنجینه‌های بسیار با‌ارزشی از اطلاعات هستند که همیشه همراه کاربران بوده و در هر لحظه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اطلاعاتی که اغلب خصوصی بوده و شاید نیازی نباشد که همواره همراه ما باشند.
ذخیره اطلاعات روی ابزارهای هوشمند یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که این روزها می‌تواند به تهدیدی علیه کاربران خود تبدیل شود. فیلم و تصاویر، پیام‌های صوتی و متنی و اطلاعات مهم کاری و خصوصی از جمله مواردی است که روی اکثر گوشی‌ها و تبلت‌ها وجود دارد.
همواره یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های مالکان این گوشی‌ها و سایر ابزارهای هوشمند، گم شدن یاد به سرقت رفتن آنهاست، چرا که اغلب این ابزارها مملو از اطلاعات مهم خصوصی و کاری بوده و دسترسی افراد غریبه به آنها می‌تواند عواقب ناخوشایندی را برای قربانی به همراه داشته باشد، چون تمام این اطلاعات به‌صورت یکجا از بین رفته و اثرات مادی و معنوی زیادی برای وی و اطرافیانش درپی خواهد داشت.

تلفن همراه امن نیست
رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا با اشاره به موارد فوق گفت: براساس برخی پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا، زمینه اصلی برخی اخاذ‌ی‌ها، باجگیری‌ها یا هتک حیثیت‌ها، وجود اطلاعات مهم در گوشی‌های سرقتی بوده که بعد از به سرقت رفتن یا گم شدن گوشی، افراد سودجو اقدام به سوءاستفاده از اطلاعات موجود در حافظه دستگاه می‌کنند. اگر کمی دقت کنیم در خواهیم یافت که نیازی نیست تمامی اطلاعات خصوصی و گاهی اوقات اطلاعات کاری و محرمانه خود را روی گوشی ذخیره کنیم و مدام همراه ما باشند. بنابراین باید نسبت به اطلاعات ذخیره شده در حافظه گوشی‌ها کمی دقت و نظارت بیشتری وجود داشته باشد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که سارقان همواره به‌دنبال موقعیتی مناسب برای عملی کردن اهداف مجرمانه خود بوده و سعی دارند با استفاده از غفلت شهروندان، نیات مجرمانه خود را عملی کنند.
سرهنگ دوم مهدی شکیب ادامه داد: رعایت برخی نکات کلیدی در حفظ امنیت سایبری کاربران تلفن همراه، لازم و ضروری است. نکاتی که در ظاهر کوچک اما در باطن بسیار مهم بوده و به نوعی تضمین‌کننده امنیت سایبری کاربران خواهند بود. هموطنان عزیز سعی کنند به صورت دوره‌ای و مرتب اقدام به تهیه نسخه پشتیبان(Backup) از اطلاعات مهم کرده تا در صورت نیاز بتوانند از آن استفاده کنند.
همچنین این نکته را در نظر داشته باشند که همواره باید راه‌های دستیابی دیگران به اطلاعات خود را محدود و سخت کنند. با انتخاب رمز‌های عبور ترکیبی و پیچیده، حفاظت فیزیکی از ابزارهای هوشمند، عدم‌ذخیره‌سازی اطلاعات مهم و خصوصی در حافظه دستگاه، نگهداری اطلاعات خصوصی در ا‌بزارهای ذخیره‌ساز به صورت جداگانه و نگهداری از آن در محلی امن ازجمله مواردی است که تا حد بسیاری می‌تواند از دسترسی افراد سودجو جلوگیری کند. در صورت به سرقت رفتن گوشی‌های هوشمند در اولین اقدام باید نسبت به غیرفعال کردن اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی اقدام کرد تا افراد سودجو نتوانند به اطلاعات خصوصی قربانی دسترسی پیدا کنند. یکی دیگر از اقدامات مهم درخصوص به سرقت رفتن اطلاعات بانکی، مسدود‌سازی حساب‌های بانکی است. این عمل از برداشت‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.
رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در پایان با تاکید بر عدم لزوم نگهداری اطلاعات مهم در دستگاه تلفن همراه تاکید کرد: به هموطنان عزیز توصیه می‌شود قبل از عزیمت به مسافرت اطلاعات ذخیره شده در گوشی تلفن همراه خود را به سایر ابزارهای ذخیره‌سازی منتقل و حتی‌الامکان در لوح‌های فشرده ذخیره نمایند تا در صورت گم کردن یا سرقت شدن گوشی موبایل، حریم خصوصی و امنیت کاربران در فضای مجازی به خطر نیفتد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

بیژن مرا با لباس های ناجوربه مجالس لهو و لعب می برد! / من برده شده بودم!

4جوان وحشیانه به من تجاوز کردند / ناگفته های دختر 22 ساله در دادگاه + فیلم و عکس

شکایت عجیب یک نوعروس / شوهرم با زن سابقش ارتباط شیطانی دارد!

بلایی که جواد بر سر دخترم پشت یخچال سوپرمارکت آورد!

مینا 5 شبانه روز تحت آزار شیطانی 2 جوان در یک ویلای روستایی در شمال بود!

نوعروس باردار را سر بریدند!

راز 2 سال ازدواج سفید با شاپور / ناگفته های دختر 22 ساله که به پایان خط رسیده است!

فوری / واکنش سخنگوی ناجا به فیلم برخورد نامناسب پلیس گشت ارشاد با دختر جوان در یکی از پارک های تهران + فیلم

فیلمی که به جوان اعدامی در همدان منتسب شد ! /این فیلم برای کدام سرقت مسلحانه است؟ / +فیلم

ماجرای ازدواج جنجالی خانم بازیگر مشهور / او خانواده اش را برای عروسی دعوت نکرده بود! + عکس

کدخبر: 373709 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟