این مرد اجازه خروج از فرودگاه را ندارد + جزییات و عکس

گرفتاری حسان القنطار زمانی مورد توجه قرار گرفت که او شروع به انتشار ویدیوهای از خود در فرودگاه کوالالامپور مالزی کرد.
او می‌گوید که در سال ۲۰۱۷ پس از این که جنگ در سوریه دوباره شدت گرفت مجوز کارش را در امارات متحده از دست داد و به مالزی اخراج شد.
او گفته است که نمی‌تواند وارد مالزی شود و همچنین تلاشش برای رسیدن به کامبوج و اکوادور هم به جایی نرسیده است.
اداره مهاجرت مالزی و فرودگاه پاسخی آنی به سوال‌های خبرنگاران که در این باره نظر آنها را خواسته بودند، نداده است.
آقای القنطار در صحبتی که از طریق واتس‌اپ با بی‌بی‌سی داشت با نگرانی و پریشانی گفت که "حساب روزهایی" که در بی‌سرنوشتی در آنجا سپری کرده، از دستش رفته است.
او می‌گوید که نتوانسته درست و حسابی دوش بگیرد و لباس پاکی هم ندارد که بپوشد و می‌افزاید: "من به شدت به کمک نیاز دارم. نمی‌توانم بیشتر از این در فرودگاه زندگی کنم. این بلاتکلیفی مرا دیوانه می‌کند. احساس می‌کنم ضربه جدیدی به زندگی من وارد شده است."
"من به دلیل جنگ به امارات رفتم تا کاری پیدا کنم. در آنجا هم کار و هم مجوز کارم را از دست داد و از همان زمان در حال فرار Escapeبوده‌ام."
آقای القنطار می‌گوید به دلیلی از امارات به مالزی اخراج شد که این کشور "یکی از چند کشور در جهان است که برای سوری‌های مثل من ویزای هنگام ورود صادر می‌کند."
به او روادید سه‌ماهه گردشگری داده شده بود اما او به دنبال راه حل بهتری رفت.
او می‌گوید: "تصمیم گرفتم که به اکوادور بروم، مبلغی کافی برای خرید بلیت از طریق هواپیمایی ترکیش پس‌انداز کردم. اما به دلایلی آنها به من اجازه ندادند وارد هواپیما شوم و خودم را دوباره در میدان اول یافتم."
او همچنین می‌گوید که برای "ماندن بیش از حد" جریمه پرداخته است و به گفته خودش وارد "فهرست سیاه" مالزی شده و حالا نمی‌تواند فرودگاه را ترک کند و وارد این کشور شود.
به خاطر این ه برای بار دوم به دلیل ماندن زیاد در فرودگاه جریمه پرداخت نکند، آقای القنطار تصمیم گرفت به کامبوج برود، اما در آنجا هم به او اجازه ورود داده نشد.
حسان می‌گوید: "من در مالزی غیرقانونی تلقی می‌شدم، بنابراین تصمیم گرفتم به کامبوج بروم، اما وقتی به آنجا رسیدم، پاسپورتم را ضبط کردند."
مقام‌های اداره مهاجرت کامبوج به خبرگزاری پنوم پن پست گفته‌اند که سوری‌ها می‌توانند هنگام ورود به کامبوج ویزا بگیرند بگیرند اما در صورتی که نتوانند "الزامات دولت" را برآورده کنند، برگردانده می‌شوند.
سوک وایسنا، یکی از مسئولان گفته است:"ما باید ببینیم که هدفشان [از سفر] چیست."
آقای القنطار می‌گوید او در هفتم مارس سال جاری دوباره به فرودگاه کوالالامپور برگردانده شد و تا اکنون در آنجا گیرافتاده است.
در زمانی که این گزارش تهیه می‌شد، آقای القنطار به بی‌بی‌سی گفت که خدمات مشتریان فرودگاه و مسئولان محلی سازمان ملل با او در تماس بوده‌اند.
او گفت:"مسئولان اینجا با من مصاحبه کردند و من برای شان گفته‌ام" او اما مطمئن نیست آینده‌اش چه خواهد شد.
"نمی‌دانم چه کنم، هیچ کسی ندارم که برایم مشورت دهد که به کجا بروم. من واقعا نیاز به کمک دارم چرا که فکر می‌کنم وضعیت بدتری در انتظارم خواهد بود."
او می‌گوید او در سال ۲۰۰۶ سوریه را ترک کرد چرا که نمی‌خواست خدمت سربازی انجام دهد و یکبار در سال ۲۰۰۸ برای دیدار خانواده به خانه برگشته است. او مدعی است که حکم بازداشتش در سوریه صادر شده است.
"من یک انسانم و من فکر می‌کنم درست نیست در جنگ شرکت کنم. این تصمیم من نبود."
"من یک دستگاه کشتار نیستم و نمی‌خواهم سهمی در ویرانی سوریه بگیرم. نمی‌خواهم دستانم آلوده به خون شود. جنگ هیچ گاه راه حل نبوده است اما متاسفانه حتی از در اینجا که همین حالا قرار دارم، تاوان اعمال آن را من می‌پردازم."
کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان گفته است که این سازمان در جریان "این پرونده" قرار دارد و "به این فرد و مسئولان مراجعه کرده است."

چند‌هفته‌ای مرد سوری در ترانزیت فرودگاه مالزی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 372477 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟