نوزدهم بهمن‌ماه امسال پسری جوان به دادسرای ناحیه ٧ مشهد مراجعه کرد و گفت فردی ناشناس مبلغ هفت میلیون و ۴۵٠ هزار تومان را به صورت غیر‌مجاز از حساب بانکی‌اش برداشت کرده است. با اعلام این شکایت، دکتر جواد جاویدنیا، معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ٧ مشهد، پیگیری موضوع را به یکی از شعب بازپرسی این ناحیه قضایی سپرد و قاضی Judge جوانبخت در جریان ادامه رسیدگی به این پرونده کلاهبرداری Fraud قرار گرفت.با دستور بازپرس پرونده تیمی از مأموران پلیس Police فتا برای بررسی موضوع وارد عمل شدندوآخرین تراکنش‌های شاکی پرونده را بررسی کردند که مشخص شد وی روز قبل از برداشت غیر‌مجاز از حسابش، یک گوشی تلفن همراه هوشمند از فروشگاهی در بولوار سجاد خریداری کرده است. پس از آن، ابتدا یک پیام اعلام موجودی دریافت کرده و سپس مبلغ هفت میلیون و ۴۵٠ هزار تومان از حسابش برداشت شده است.

دستگیری شاگرد سوپرمارکت

با مشخص شدن نتیجه تحقیقات، ماموران در قدم بعدی به سراغ دو فردی رفتند که به اخذ موجودی و خرید اقدام کرده بودند. بررسی‌ها نشان داد که گزارش اعلام مانده حساب از یک دستگاه کارت‌خوان فعال در یک سوپرمارکت واقع در بولوار لادن گرفته شده است. لذا مأموران با هماهنگی قضایی به سراغ متهم یا متهمان احتمالی رفتند. ظهر بیست‌ویکم بهمن بودکه مأموران در محل سوپرمارکت مورد نظر حضور یافتند. در همان بررسی‌های ابتدایی مشخص شد مهرداد، شاگرد این واحد صنفی، در این پرونده نقش دارد. برای همین، او دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد. متهم که ٢۴ سال دارد در ابتدا خود را بی‌خبر از این موضوع نشان می‌داد اما پس از برملا شدن حقیقت، لب به اعتراف گشود و پرده از راز این کلاهبرداری پیچیده برداشت. مهرداد که مدعی بود هیچ نقشی در این کلاهبرداری ندارد به افسر تحقیق پرونده‌اش گفت: همه کارها را نارفیقم، داوودکپک انجام داد. ساعت ٢:٣٠ بامداد بود که داوود به سوپرمارکت آمد و از من خواست برای زمان کوتاهی دستگاه کارت‌خوان بیسیم مغازه را به او بدهم تا از کارت دوستش موجودی بگیرد. با اینکه اصلا دلم نمی‌خواست با او ارتباط داشته باشم دستگاه را به داوود تحویل دادم. بعد از زمان کوتاهی، با تلفن همراهم تماس گرفت و از من خواست دوربین‌های مغازه را خاموش کنم. من به این رفتارش مشکوک شده بودم. برای همین به‌ظاهر دوربین‌های مغازه را خاموش کردم در صورتی که آن‌ها روشن بودند. متهم اظهاراتش را ادامه داد: ساعت حدود ٢:۴۵ بامداد بود که داوود دستگاه کارت‌خوان را آورد. او همچنان مشغول بررسی برگه‌های اعلام مانده حساب بود که یکی از آن‌ها هفت میلیون و ۵٠٠ هزار و دیگری یک میلیون و ۵٠٠ هزار تومان موجودی داشت. در همین میان، دوست داوود که دختری هم‌سن‌وسال خودمان بود وارد مغازه شد و به اتفاق همدیگر مقداری تنقلات خریدند که من پول آن‌ها را نگرفتم. داوود هنگامی که داشت از مغازه بیرون می‌رفت در حالی که نمی‌خواست شخصی حرف‌هایش را متوجه شود آرام در گوشم پرسید:کسی را می‌شناسی که بتوانم مبلغی را کارت بکشم و او پول نقد به من بدهد؟ او حتی گفت که اگر این کار را برایش انجام دهم حاضر است شیرینی خوبی بدهد. من که می‌خواستم هرچه زودتر شرش را گم کند به او گفتم که خبرش می‌کنم. این پسر جوان اظهار کرد: از فردای آن روز، چند مرتبه با تلفنم تماس گرفت اما من پاسخ ندادم. داوود مدام زنگ می‌زد و من پاسخش را نمی‌دادم تا اینکه مجدد با همان دوستش به مغازه آمد و بعد از یک خوش‌ و‌ بش کوتاه، دوباره خرید کرد و من حسابش را که ٣٣٠ هزار تومان شده بود نگرفتم و گفتم شب بعد بیاید حسابش را تسویه کند. از آن شب به بعد، چند مرتبه با تلفنش تماس گرفتم که پاسخ‌گو نبود و من دیگر او را ندیدم.

خرید سکه با کارت شاکی

متهم دستگیرشده با بیان این‌گونه اظهارات قصد داشت جریان رسیدگی به این پرونده را از مسیر اصلی منحرف کند و همه تقصیرات را به گردن دوستش بیندازد. او به خیال خود، می‌خواست مردان قانون Law را فریب دهد و سند آزادی‌اش را بگیرد اما مستندات موجود در پرونده گویای این حقیقت بود که مهرداد، همانند دیگر همدستان احتمالی‌اش، یکی از گردانندگان این باند کلاهبرداری است. برای همین، این پسر جوان طبق دستور بازپرس جوانبخت با قرار متناسب به زندان Prison معرفی شد. با توجه به اینکه مهرداد مدعی بود دوربین‌های مداربسه سوپرمارکت لحظه ورود و خروج دوستش، داوود، معروف به کپک، را ثبت کرده‌اند، تیم تحقیقاتی با مجوز قضایی تصاویر این تجهیزات دیجیتالی را بررسی کرد. در این میان، متهم دیگرِ پرونده چهره‌زنی شد. مأموران پلیس فتا در مرحله دیگر تحقیقات خود به بررسی رقم کلاهبرداری‌شده پرداختند. آن‌ها طی اقدامات فنی و تخصصی، دریافتند این تراکنش از دستگاه کارت‌خوان یک طلافروشی واقع در شهرک ولی‌عصر(عج) مشهد انجام شده است. تیم بررسی‌کننده پس از به دست آوردن این سرنخ بلافاصله وارد عمل شد و به محل طلافروشی رفت. متصدی طلافروشی در اظهاراتش به مأموران گفت: ظهر روز هفدهم بهمن مردی جوان وارد مغازه‌ام شد. او قیمت سکه را پرسید و وقتی قیمت روز طلا را به او گفتم از مغازه خارج و در مقابل در ورودی با تلفن همراهش مشغول صحبت شد. پس از اتمام مکالمه‌اش وارد مغازه شد و با کارت عابربانک سفیدی که در دست داشت مبلغ هفت میلیون و ۴۵٠ هزار تومان برای خرید سکه کارت کشید و پس از دریافت سکه‌ها محل را ترک کرد. مأموران در قدم بعدی خود تصاویر ضبط‌شده دوربین‌های مداربسته این واحد صنفی را بررسی و متهم را چهره‌زنی کردند. تیم‌های تخصصی پلیس فتا در اقدامی اطلاعاتی و ظرف مدت کوتاهی، خریدار سکه‌های طلا را ردزنی و محل سکونت وی را شناسایی کردند. با سپری شدن زمان، سرنخ‌های بیشتری از مسببان این کلاهبرداری به دست آمد و طولی نکشید که عصر بیست‌وسوم بهمن، متهم دوم پرونده به هویت امید در خانه پدری‌اش دستگیر شد.

شراکت در کلاهبرداری برای اختلاف حساب

متهم دوم این پرونده در اظهاراتش به پلیس گفت: من هیچ نقشی در این کلاهبرداری ندارم. دوستم، داوود، معروف به کپک، از من خواست برایش طلا بخرم. من سال‌های پیش برای داوود جنس می‌فروختم. فروش جنس باعث شد به حشیش اعتیاد پیدا کنم. برای همین خانواده‌ام مرا به کمپ فرستادند. در آن دوران بابت جنس‌هایی که داوود به من داده بود اختلاف حساب پیدا کردیم. چند سالی از این ماجرا گذشت تا اینکه یک شب که برای خرید به سوپرمارکتی در بولوار لادن رفته بودم داوود را دیدم. او با دیدن من می‌خواست تمام طلبش را صاف کند که با وساطت چند نفر از مشتریان غائله خوابید. من برای اطمینان، شماره‌ام را به داوود دادم که فردای آن روز با من تماس گرفت و گفت اگر برایش کاری انجام دهم، همه بدهی‌ام را می‌بخشد. او کارت عابربانک سفیدرنگی را که هیچ نام و نشانی از بانک موردنظر نداشت به من داد و خواست از یک طلافروشی در شهرک ولی‌عصر(عج) هفت میلیون و ۴۵٠ هزار تومان سکه بخرم. داوود می‌گفت یکی از این کارت‌ها را به یکی از دوستانش داده و قرار بوده او ۵٠ میلیون تومان دلار بخرد اما دوستش نارفیقی کرده و پولش را بالا کشیده است. پس از مطرح شدن اظهارات امیر و ارائه نشانی محل کار داوود، مشخص شد این پسر جوان همان شخصی است که شاکی از وی یک دستگاه تلفن همراه هوشمند خریداری کرده است. با به دست آمدن این سرنخ، اقدامات ضربتی پلیس انجام شد و داوود، معروف به کپک، در تاریخ بیست‌وششم بهمن طی تحقیقات فنی در بولوار دانش‌آموز دستگیر شد.

خرید اسکیمر از تهران

بازپرس شعبه ٧۵١ دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ٧ مشهد در تشریح دیگر ابعاد این پرونده گفت: متهم اصلی این پرونده به هویت داوود، معروف به کپک، پس از دستگیری، در اظهاراتش اعلام کرده کارت‌های عابربانک کپی‌شده را از شخصی به هویت ایمان دریافت کرده است. قاضی جوانبخت افزود: این متهم جوان مدعی شده است به همراه ایمان از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام Instagram یک دستگاه اسکیمر را از شخصی در تهران خریداری کرده‌ است. وی تصریح کرد: متهم که صاحب یک فروشگاه خرید و فروش تلفن همراه است کارت بانکی مشتریانش را در داخل دستگاه اسکیمر قرار می‌داده و با اطلاع از رمز آنان، این اطلاعات را روی کارت‌های خام بدون نام و نشان کپی می‌کرده است. جوانبخت ادامه داد: مأموران در بازرسی از مخفیگاه داوود، علاوه بر یک دستگاه اسکیمر، ٢١٨ کارت شبیه کارت های بانکی فاقد هیچ‌گونه مشخصات کشف و ضمیمه پرونده متهمان کردند. بازپرس شعبه ٧۵١ دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ٧ مشهد با بیان اینکه سرنخ‌هایی از متهم اصلی پرونده به هویت ایمان به دست آمده است اظهار کرد: با توجه به مستندات موجود در این پرونده، احتمال افزایش میزان کلاهبرداری متهمان وجود دارد. لذا تحقیقات در‌این‌باره ادامه دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

مهدی قرآنی

کدخبر: 363545 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟