حجم ویدیو: 4.98M | مدت زمان ویدیو: 00:00:49

به گزارش رکنا، کیوان داودیان ـ کارشناس حقوقی در خصوص برخورد مجرمانه یکی از عوامل اجرایی رفع سد معبر با یکی از دستفروشان که کلیپ آن این روزها به سرعت در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود روابط عمومی شهربان شهرداری تهران در راستای توجیه آن رفتار مجرمانه توضیحاتی ارائه داده که آن توضیحات اسفناک‌تر و اعجاب‌انگیزتر از اصل ماجرا است. 
ابتدا مقررات هشتگانه توضیحات روابط عمومی شهربان را مرور می‌کنیم: «1- ماموران رفع سد معبر منطقه 6 تهران، طی یکماه اخیر، بارها به دستفروش مذکور (با نام ملکشاه) که از اتباع خارجی اهل افغانستان است جهت اشغال نکردن پیاده رو (معبر عمومی) تذکر داده بودند اما این دستفروش متخلف به پشتوانه تعدادی از هموطنان افغانی خود، با بی‌احترامی به قانون، همچنان به اشغال معبر عمومی و سد کردن راه شهروندان ادامه داده بود. در روز حادثه Incident نیز، به دنبال تماس شهروندان با سامانه 137 شهرداری و اعتراض به سدمعبر دستفروش مذکور، با دستور شهرداری ناحیه به محل اعزام می‌شوند.
2- کلیپ منتشر شده، گویای تمام ماجرا نیست و واقعه را از ابتدا روایت نمی‌کند. آغاز کننده این درگیری، دستفروش افغانی است که با حمایت هموطنانش و با فحاشی به ماموران رفع سدمعبر، از جمع کردن بساط خودداری می‌کند. وی همچنین با مامور نیروی انتظامی حاضر در محل نیز درگیر شده است.
3- فیلم این درگیری، توسط یکی از هموطنان افغانی این فرد متخلف، ضبط و منتشر شده است بدون آنکه در آن، اشاره‌ای به خارجی بودن تابعیت دستفروش شود! در حقیقت، جمعی از اتباع افغانی در این محدوده و دیگر نقاط شهر، با تشکیل تیم‌هایی به صورت سازماندهی شده و هماهنگ، اقدام به اشغال معابر عمومی جهت دستفروشی کرده‌اند.
4- طبق اظهارات افسر پرونده، این تبعه افغانستانی، فاقد اوراق تردد و هویتی بوده و به صورت قاچاق Contraband و غیرقانونی به ایران وارد شده است. وی در حال حاضر به دلیل ورود غیرقانونی به ایران، تمرد از مامور قانون، فحاشی و درگیری فیزیکی در بازداشت به سر می‌برد.
5- در این محدوده (چهارراه ولیعصر)، در راستای تسهیل رفت و آمد شهروندان و نیز کمک به امرار معاش دستفروشان نیازمند، طرح ساماندهی دستفروشان استمرار دارد و این عزیزان فقط در ساعات تعیین شده (از مغرب به بعد) مجاز به حضور هستند. این در حالیست که دستفروش مذکور، به کرات در ساعات ممنوعه اقدام به فعالیت کرده است.
6- فارغ از تابعیت دستفروش متخلف، با توجه به ممنوعیت درگیری فیزیکی در آیین‌نامه انضباطی نیروهای انضباط شهری، ماموران خاطی توسط کمیته تخلفات شرکت شهربان شهرداری تهران از کار تعلیق شده‌اند و به زودی حکم نهایی درباره آنان صادر و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
7- با توجه به رصد و شناسایی‌های صورت گرفته، طیفی از بساط‌گستران که معابر عمومی را اشغال کرده‌اند و‌ متکدیانی که در چهار راه‌ها از خودروها تکدی‌گری می‌کنند، جزو اتباع خارجی غیرمجاز هستند.
8- درخواست ما از رسانه های شریف این است که در راستای رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاق رسانه‌ای، بدون اطلاع از کم و کیف چنین موضوعاتی و دلایل وقوع آن، از انتشار ناقص محتوا در این موارد که سبب جریحه‌دار کردن احساسات عمومی و حمایت ناخواسته از متخلفین است خودداری فرمایند.»
در بند ۱ توضیحات فوق، روابط عمومی شهربان شهرداری تهران در توجیه رفتار مجرمانه‌ی مأمور رفع سد معبر نسبت به یکی از دستفروشان به گونه‌ای به تذکرات قبلی مأموران رفع سد معبر اشاره داشته گویی قانون Law صریحاً مقرر کرده مقدمه‌ی تعرض و ایراد ضرب نسبت به دستفروشان، تذکر قبلی مأموران مزبور است.
لذا به زعم ایشان چنانچه قبلاً مأموران تذکرات لازم را داده باشند حق دارند متعرض دستفروشان متخلف باشند و آنها را مضروب نمایند. در بند ۲ توضیحات مذکور به گونه‌ای به ارتجالی بودن فحاشی دستفروش تأکید شده و فحاشی دستفروش را مقدم بر تعرض و ایراد ضرب عنوان داشته گویی چنانچه فحاشی بر تعرض و ایراد ضرب مقدم باشد از منظر قانونی ایراد ضرب توسط مأموران شهرداری امری مباح و قانونی است. 
در بند ۳ توضیحات فوق، عدم اشاره در کلیپ منتشره به تابعیت خارجیِ دستفروشِ مضروب، حلقه مفقوده مجوز قانونی برای تعرض به افراد قلمداد شده است به نحوی که به زعم روابط عمومی شهربان شهرداری تهران چنانچه در کلیپ منتشره به تابعیت خارجی دستفروش اشاره می‌شد مخاطبان، رفتار مجرمانه‌ی مأمور رفع سد معبر را غیرقانونی نمی‌دانستند و به آن مأمور بابت رفتاری که داشته است حق می‌دادند. از طرفی تابعیت خارجی دستفروش مجوزی برای تعرض و ایراد ضرب تلقی شده است. 
در بند ۴ توضیحات آمده است :"طبق اظهارات افسر پرونده، این تبعه افغانستانی، فاقد اوراق تردد و هویتی بوده و به صورت قاچاق و غیرقانونی به ایران وارد شده است". در این بند فقدان اوراق تردد و هویتی برای دستفروش و ورود غیرقانونی او به ایران گویا مجوزی برای تعرض و ایراد ضرب محسوب شده است وگرنه اگر اینگونه نیست چه لزومی دارد برای تجویز تعرض و ایراد ضرب توسط مأمور رفع سد معبر نسبت به یک دستفروش به فقدان اوراق تردد و ورود غیر قانونی دستفروش به ایران استناد شود؟! در بند ۶ توضیحات مذکور آمده است: " فارغ از تابعیت دستفروش متخلف، با توجه به ممنوعیت درگیری فیزیکی در آیین‌نامه انضباطی نیروهای انضباط شهری، مأموران خاطی از کار تعلیق شده‌اند".
در این بند به گونه‌ای تابعیت خارجی دستفروش مورد عنایت قرار گرفته و نادیده گرفته‌ شده است گویی چنانچه خارجی بودنِ تابعیت دستفروش لحاظ می‌شد مأمورِ رفع سد معبر که دستفروش را مضروب کرده است اولاً خاطی نبود ثانیاً به تبعِ خاطی نبودن از کار معلق نمی‌شد. 
بند ۷ توضیحات روابط عمومی شهربان شهرداری تهران اصولاً از موضوع مورد بحث، خروج تخصّصی دارد. معلوم نیست اینکه با توجه به رصدهای شهرداری اکثر بساط‌گستران و متکدیان، تبعه خارجی غیرمجاز هستند چه ارتباطی با رفتار مجرمانه مأمور رفع سد معبر نسبت به دستفروش دارد! به فرض ابعد و محال، مطلقِ متکدیان تمامی شهرهای ایران از اتباع خارجی غیرمجاز باشند آیا این مجوزی برای تعرض و ایراد ضرب نسبت به دستفروشان است؟! 
بند ۸ توضیحات، اختصاص به ارشاد رسانه‌ها دارد که اخلاق رسانه‌ای را مراعات نمایند و بدون اطلاع از دلیل وقوع تعرض و ایراد ضربِ مأمور رفع سد معبر از انتشار کلیپی که سبب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی می‌شود خودداری کنند. اما گویا روابط عمومی شهربان نمی‌داند آنچه بیشتر احساسات عمومی را جریحه‌دار می‌کند این است که کماکان مسئولان بجای عذرخواهی از عملی مجرمانه که عامدانه از جانب مأمور تحت الامر آنان واقع شده به توجیهاتی متوسل می‌شوند که حتی اگر توهین به شعور مخاطب تلقی ‌نشود عذر بدتر از گناه است. گویا مسئولان محترم در شهربان علاوه بر اینکه نسبت به قوانین کیفری کشورمان اطلاع کافی ندارند نسبت به قانون مسئولیت مدنی که مصوّب ۱۳۳۹ است نیز بیگانه هستند. مستند به نص صریح قانون مجازات اسلامی تعرض به افراد و ایراد ضرب عامدانه که فاقد تجویز قانونی باشد جرم Crime و مستوجب مجازات مقرّر در قانون است و چنانچه عمل مجرمانه‌ی مذکور توسط مأمور رفع سد معبر ارتکاب یابد علاوه بر اینکه تخلف انضباطی است جرم بوده و مأمورِ مرتکب از ناحیه مراجع صالح قضایی می‌تواند مورد تعقیب و مجازات قانونی قرار بگیرد. رسیدگی به جرم مذکور نیز در صلاحیت مراجع قضایی است نه هیأت رسیدگی به تخلفات.
علاوه بر اینکه تعرض به افراد و ایراد ضرب، جرم است چنانچه در نتیجه‌ی آن، جرح یا آسیب جسمانی یا حتی تغییر رنگ پوست واقع شود مرتکب به پرداخت دیه مقرّر در قانون مجازات اسلامی نیز محکوم خواهد شد. با توجه به نص صریح ماده ۱۱ قانون مسئولیت مدنی مصوب 1339 که مقرّر می‌دارد: «کارمندان دولت و شهرداری‌ها و مؤسسات وابسته به آنها که به مناسبت انجام وظیفه عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی خساراتی به اشخاص ‌وارد نمایند شخصاً مسئول جبران خسارت وارد می‌باشند. ولی هر گاه خسارات وارده مستند به عمل آنان نبوده و مربوط به نقص وسائل ادارات و ‌مؤسسات مزبور باشد در اینصورت جبران خسارت بر عهده اداره یا مؤسسه مربوطه است. ولی در مورد اعمال حاکمیت دولت هرگاه اقداماتی که بر‌حسب ضرورت برای تأمین منافع اجتماعی طبق قانون بعمل آید و موجب ضرر دیگری شود دولت مجبور به پرداخت خسارات نخواهد بود».
لذا در خصوص کلیپ منتشره که مأمور رفع سد معبر مرتکب تعرض به فرد و ایراد ضرب و احیاناً شتمِ دستفروش شده است مسئولیت کیفریِ ارتکاب عملِ مجرمانه‌ برعهده شخص مأمور است مسئولیت کیفری یا مدنی متوجه شهرداری یا شهربان نیست تا لازم باشد روابط عمومی شهربان شهرداری تهران به واسطه توضیحاتی که عذر بدتر از گناه است از خود دفع اتهام یا رفع مسئولیت کند.
زحمات بی‌دریغ شهربان و شهرداری که با ارائه خدمات شبانه‌روزی به شهروندان موجبات آسایش آنها را فراهم آورده‌اند ایضاً جانفشانی‌های عاشقانه‌ی نیروهای تحت امر آنها بر عموم مردم پوشیده نیست. یکی از مطالبات بحق مردم برخورد قاطع و منطبق بر قانون با کسانی است که معابر را با تخلف از مقرّرات موضوعه مسدود کرده، سهولت تردد در معابر را از شهروندان گرفته‌اند. لذا چنانچه مأموری از هزاران مأمور شاغل در این مؤسسات، مرتکب عملی خلاف قانون شود به هیچ وجه نافی خدمات ارزنده‌ی دیگر مأموران نیست. درنتیجه لازم نبود روابط عمومی شهربان شهرداری تهران با دفاعیات بلاوجه از عمل مجرمانه مأموری که احساسات عمومی را جریحه‌دار کرده است مجدداً موجبات جریحه‌دار شدن احساسات را فراهم آورد و با تعجب، خود از رسانه‌ها بخواهد احساسات عمومی را جریحه‌دار نکنند.
مردم فهیم ایران همواره اثبات کرده‌اند قدرشناس مسئولان و مأموران خدوم این مرز و بوم هستند از طرفی از همان مسئولان انتظار دارند بر اساس قوانین و مقرّرات موضوعه، عادلانه و توأم با اقتدار با رفتارهای ضد اجتماعی و هر آنچه به آسایش، آرامش و یا نظم عمومی خللی وارد می‌کند برخوردی قاطع داشته باشند خواه مرتکب آن رفتار، تبعه ایرانی باشد یا خارجی، مدیری ارشد باشد یا مأمور تحت الامر او. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

مدیر شب برج میلاد خودکشی کرد + جزئیات

دوست صمیمی زنم را صیغه کردم و زنم را داخل گونی به مسافرخانه بردم!

تجاوز سهراب 47 ساله به دختر 26 ساله ای که همکارش بود!

اعدام عروس خطاکار تهرانی + عکس

این 2 دختر پرشیا را از سعادت آباد دزدیدند و بنزین تمام کردند!

اولین واکنش ناصر محمدخانی درباره ازدواج سوم اش

خواستگار کینه جو برادر 7 ساله داماد را در مراسم عروسی زنده زنده به آتش کشید!

وقتی همسایه ها وارد خانه شدن زن و مرد جوان را در یک صحنه وحشتناک دیدند و ..!

نیمه شب راز سیاه زن قهر کرده با رسوایی بزرگ لو رفت!

انتقام عجیب مدیر اخراجی مدرسه ازهمکار خانم اش

فیلم لحظه حمله شیر سیرک به مربی‌اش در مشهد + عکس

پسرخشمگین، مادرش را به آتش کشید + عکس

کریم در باغ شهریار از ارتباط شیطانی من و زنش باخبر شد و ..! + عکس

کدخبر: 337499 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟