حجم ویدیو: 4.98M | مدت زمان ویدیو: 00:00:49

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی شهربان شهرداری تهران، در خصوص کلیپ منتشر شده با محتوای درگیری ماموران رفع سدمعبر با یک دستفروش جوان در تهران، چند نکته را در راستای عمل به وظیفه پاسخگویی به شهروندان و نیز با هدف تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند:
1- ماموران رفع سدمعبر منطقه 6 تهران، طی یکماه اخیر، بارها به دستفروش مذکور (با نام ملکشاه) که از اتباع خارجی اهل افغانستان است جهت اشغال نکردن پیاده رو (معبر عمومی) تذکر داده بودند اما این دستفروش متخلف به پشتوانه تعدادی از هموطنان افغانی خود، با بی‌احترامی به قانون، همچنان به اشغال معبر عمومی و سد کردن راه شهروندان ادامه داده بود. در روز حادثه Incident نیز، به دنبال تماس شهروندان با سامانه 137 شهرداری و اعتراض به سدمعبر دستفروش مذکور، با آمریت و دستور شهرداری ناحیه به محل اعزام می‌شوند.
2- کلیپ منتشر شده، گویای تمام ماجرا نیست و واقعه را از ابتدا روایت نمی‌کند. آغاز کننده این درگیری، دستفروش افغانی است که با حمایت هموطنانش و با فحاشی به ماموران رفع سدمعبر، از جمع کردن بساط خودداری می‌کند. وی همچنین با مامور نیروی انتظامی حاضر در محل نیز درگیر شده است.
3- فیلم این درگیری، توسط یکی از هموطنان افغانی این فرد متخلف، ضبط و منتشر شده است بدون آنکه در آن، اشاره‌ای به خارجی بودن تابعیت دستفروش شود! در حقیقت، جمعی از اتباع افغانی در این محدوده و دیگر نقاط شهر، با تشکیل تیم‌هایی به صورت سازماندهی شده و هماهنگ، اقدام به اشغال معابر عمومی جهت دستفروشی کرده‌اند.
4- طبق اظهارات افسر پرونده، این تبعه افغانستانی، فاقد اوراق تردد و هویتی بوده و به صورت قاچاق Contraband و غیرقانونی به ایران وارد شده است. وی در حال حاضر به دلیل ورود غیرقانونی به ایران، تمرد از مامور قانون، فحاشی و درگیری فیزیکی در بازداشت به سر می‌برد.
5- در این محدوده (چهارراه ولیعصر)، در راستای تسهیل رفت و آمد شهروندان و نیز کمک به امرار معاش دستفروشان نیازمند، طرح ساماندهی دستفروشان استمرار دارد و این عزیزان فقط در ساعات تعیین شده (از مغرب به بعد) مجاز به حضور هستند. این در حالیست که دستفروش مذکور، به کرات در ساعات ممنوعه اقدام به فعالیت کرده است.
6- فارغ از تابعیت دستفروش متخلف، با توجه به ممنوعیت درگیری فیزیکی در آیین‌نامه انضباطی نیروهای انضباط شهری، ماموران خاطی توسط کمیته تخلفات شرکت شهربان شهرداری تهران از کار تعلیق شده‌اند و به زودی حکم نهایی درباره آنان صادر و اطلاع‌رسانی خواهد شد.
7- با توجه به رصد و شناسایی‌های صورت گرفته، طیفی از بساط‌گستران که معابر عمومی را اشغال کرده‌اند و‌ متکدیانی که در چهار راه‌ها از خودروها تکدی‌گری می‌کنند، جزو اتباع خارجی غیرمجاز هستند.
8- درخواست ما از رسانه های شریف این است که در راستای رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاق رسانه‌ای، بدون اطلاع از کم و کیف چنین موضوعاتی و دلایل وقوع آن، از انتشار ناقص محتوا در این موارد که سبب جریحه‌دار کردن احساسات عمومی و حمایت ناخواسته از متخلفین است خودداری فرمایند. 

نظر یک کارشناس حقوقی

به نظر می‌رسد نماینده محترم روابط عمومی شهربان از قوانین کیفری کشورمان اطلاعی ندارند. به عرض ایشان می‌رساند درگیری با دیگری و ایراد ضرب عمدی چنانچه بدون مجوز قانونی باشد جرم Crime است و چنانچه از جانب مأمور رفع سد معبر ارتکاب یابد علاوه بر تخلف انضباطی مرتکب جرم شده‌ رسیدگی به آن در صلاحیت مراجع قضایی است نه کمیته رسیدگی به تخلفات! ایضاً اگر علاوه بر ضرب وارده، آسیب جسمی، جرح یا حتی تغییری در رنگ پوست واقع شده باشد مرتکب مضاف بر مجازات مقرّر در قانون Law به پرداخت دیه مقرّر محکوم خواهد شد. نکته قابل تأمل اینکه نماینده روابط عمومی شهربان در ابتدای عرائضشان فرموده‌ است "بروز درگیری نیروهای سد معبر با شهروندان متخلف که فحاشی می‌کنند امری اجتناب ناپذیر است!!!". همین گفته ایشان ناخواسته تجویزی برای رفتارهای خلاف قانونِ دیگر مأموران شهرداری است. اگر ما خود را ملتزم و پایبند به قانون می‌دانیم و ادعای اجرای عدالت داریم در هیچ جای قانون تجویزی برای ضرب و جرح شهروندان توسط عوامل شهرداری حتی اگر شهروندی متخلف، مرتکب فحاشی و هتاکی شده باشد وجود ندارد لذا وقتی چنین تجویزی وجود ندارد مسئولان در هر رده‌ای که باشند برای توجیه عملکرد خلاف قانون نیروهای تحت امر خود حق ندارند امر ممنوعی را مباح جلوه دهند که این به نوبه‌ی خود ترویج قانون‌شکنی است. به امید آنکه مسئولان در هر رده و منصبی که هستند بجای توجیه اعمال خلاف قانون اولاً فرهنگ عذرخواهی از مردم را بیاموزند و با پذیرش اشتباهی که واقع شده است از مردم پوزش بخواهند ثانیاً برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه چاره‌ای بیاندیشند. نکته پایانی که خطاب به خودم و هموطنان عزیز است اینکه همواره مراقب شیطنت‌ آنهایی باشیم که می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند لذا شایسته فهم و درک ماست که اشتباه یک نفر را به عموم تعمیم ندهیم. بروز اشتباه از سوی یکی از عوامل اجرایی شهرداری حتی اگر وقوع جرمی باشد به هیچوجه نافی زحمات و جانفشانی‌های عاشقانه‌ی عزیزانی نیست که شبانه‌روزی در شهرداری مشغول ارائه خدمات به شهروندان هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اختلاف شدید بازیگر مشهور زن با صاحبخانه اش به دادگاه کشید + عکس

مدیر شب برج میلاد خودکشی کرد + جزئیات

دوست صمیمی زنم را صیغه کردم و زنم را داخل گونی به مسافرخانه بردم!

تجاوز سهراب 47 ساله به دختر 26 ساله ای که همکارش بود!

اعدام عروس خطاکار تهرانی + عکس

این 2 دختر پرشیا را از سعادت آباد دزدیدند و بنزین تمام کردند!

اولین واکنش ناصر محمدخانی درباره ازدواج سوم اش

خواستگار کینه جو برادر 7 ساله داماد را در مراسم عروسی زنده زنده به آتش کشید!

وقتی همسایه ها وارد خانه شدن زن و مرد جوان را در یک صحنه وحشتناک دیدند و ..!

نیمه شب راز سیاه زن قهر کرده با رسوایی بزرگ لو رفت!

انتقام عجیب مدیر اخراجی مدرسه ازهمکار خانم اش

فیلم لحظه حمله شیر سیرک به مربی‌اش در مشهد + عکس

پسرخشمگین، مادرش را به آتش کشید + عکس

قتل عام در تمرین تیم فوتبال برزیلی + عکس

کریم در باغ شهریار از ارتباط شیطانی من و زنش باخبر شد و ..! + عکس

هدیه جواد خیابانی به عروس و داماد زلزله زده در سرپل ذهاب + فیلم جشن عروسی

فروش گوشت گراز و الاغ و خرس در چند مغازه در جنوب تهران

قتل وحشتناک بخاطر ارتباط شیطانی با زن شوهر دار + عکس

مژگان زن معروف نارمک به زودی اعدام می شود+ عکس

خواننده مشهور بدجوری همسرش را کتک زد + فیلم لو رفته

 

کدخبر: 337038 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟