ساعت ١٩ هفتم خرداد‌ماه امسال بود که از طریق سامانۀ فوریت‌های پلیسی خبری مبنی‌بر وقوع نزاع دسته‌جمعی در خیابان حر١٣ به کلانتری شهید رجایی اعلام شد و تیمی از مأموران تجسس این کلانتری راهی محل حادثه Incident شدند.

با حضور مأموران در محل حادثه، مشاهده شد مردی جوان مورد ضربات متعدد چاقو قرار گرفته است لذا موضوع به اورژانس اعلام و مصدوم این حادثه به بیمارستان منتقل شد.

با انتقال مصدوم به بیمارستان، تحقیقات مأموران از دو دوست فرد حادثه‌دیده آغاز شد. یکی از طرفین این نزاع خونین در اظهارات اولیۀ خود به مأموران گفت: «در حال عبور از خیابان حمام بودیم که دو خودروِ پراید و پژو ۴٠۵ با هشت سرنشین سر راهمان سبز شدند. رانندۀ یکی از خودروها با لحنی تند از دوستم (فرد زخمی) خواست که راه را باز کند تا آن‌ها رد شوند اما او مقاومت کرد و به آن‌ها گفت که عقب نمی‌رود. همین بگو‌مگوی ساده ناگهان به جدلی خونین بدل شد.».

این مرد جوان ادامه داد: «سرنشینان دو خودروِ مقابل چاقو در دست داشتند وبا ما درگیر شدند که ناگهان متوجه فریاد‌های دوستم شدم. چهار نفر ریختند سرش و چند ضربۀ چاقو به او زدند. ضاربان، وقتی متوجه اقدامشان شدند، بلافاصله از محل متواری شدند.».

یکی از ساکنان خیابان حر١٣ که از شاهدان این ماجرا بود به مأموران گفت: «خودروِ فرد مصدوم وارد مسیر ورود‌ممنوع شده بود و باید دنده‌عقب می‌گرفت ولی لحن تند و تهدید‌آمیز سرنشینان دو خودروِ ضاربان موجب شد که این درگیری به وجود آید.».

فوت مصدوم حادثه در بیمارستان

در حالی که تحقیقات این پرونده از سوی مأموران تجسس کلانتری شهید رجایی ادامه داشت، خبری مبنی‌بر فوت مصدوم این حادثه از سوی کادر درمانی بیمارستان امدادی مشهد اعلام شد. با فوت مصدوم این نزاع خونین، پیگیری‌های پرونده ابعاد جنایی به خود گرفت و موضوع برای ادامۀ تحقیقات به بازپرس جنایی دادسرای مشهد اعلام شد.

با حضور قاضی Judge میرزایی در محل بیمارستان، فرضیۀ قتل Murder متوفی مطرح شد و دستور شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان این حادثۀ مرگ‌بار در دستور کار کارآگاهان جنایی پلیس Police آگاهی خراسان رضوی قرار گرفت. جسد متوفی نیز، برای بررسی و تعیین علت مرگ، به پزشکی قانونی منتقل گردید.

با توجه به اینکه تحقیقات اولیه از سوی مأموران کلانتری رجایی انجام شده بود، کارآگاهان پلیس آگاهی، بر‌اساس شواهد موجود در پرونده، تحقیقات میدانی خود را برای جلب هشت متهم پرونده آغاز کردند و طولی نکشید که ضاربان شناسایی و دستگیر شدند.

تحقیقات از متهمان دستگیر‌شده ادامه داشت تا اینکه نظر معاینه و بررسی جسد از سوی سازمان پزشکی قانونی صادر شد و مشخص گردید متوفی هدف چند ضربۀ چاقو از ناحیۀ گیجگاه و فرق سر قرار گرفته و شانۀ چپش به طول ١٢‌سانتی‌متر بریده است. علاوه‌بر این، کف دستان او جای خراشیدگی نیز مشهود بود که حکایت از آثار دفاعی داشت اما طبق نظر کارشناسان پزشکی قانونی علت تامۀ فوت خون‌ریزی ناشی از بریدگی عمیق عروق سمت چپ قفسۀ سینه و عوارض ناشی از آن بر اثر اصابت جسم برنده همچون چاقو بوده است. طبق بررسی‌های تخصصی، چاقویی که متهم به قتل این ضربۀ کشنده را با آن وارد کرده بود شناسایی شد و مورد آزمایش‌های شناسایی اثر انگشت قرار گرفت. با اتمام تحقیقات و بررسی اثر انگشت، از میان هشت متهم دستگیرشده، متهم به قتل و متهمان ردیف دوم تا چهارم، که با چاقو به مقتول ضربه وارد کرده بودند، و همچنین متهمان ردیف پنج تا هشتم شناسایی شدند.

اعتراف صریح قاتل

متهم به قتل، که ابتدا منکر بزه انتسابی‌اش بود، پس از رویارویی با مستندات و ادلۀ موجود در پرونده، به‌ناچار لب به اعتراف گشود و در جلسۀ بازپرسی اظهار کرد: «‌آن شب قرار بود برای تفریح با دوستانم به پارک کوهسنگی برویم که خودروِ مقتول و دوستانش در مقابلمان سبز شد. چون خودروِ آنان ورودممنوع آمده بود، از راننده خواستیم دنده‌عقب بگیرد تا ما رد شویم اما راننده مقاومت کرد و گفت ما باید عقب برویم. همین جر و بحث ساده یک‌باره به جدلی خونین بدل شد که من و سه دوست دیگرم چند ضربه با چاقو به مقتول زدیم. وقتی متوجه شدیم که او هدف ضربات چاقو قرار گرفته است، بلافاصله فرار Escape کردیم. من قصد کشتنش را نداشتم و می‌خواستم از خودم دفاع کنم.».

این پرونده پس از تکمیل تحقیقات و بازسازی صحنۀ جرم Crime از سوی بازپرس ویژۀ قتل به شعبۀ اظهارنظر ویژۀ قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب مشهد صادر شد که قاضی صادق صفری دراین‌باره به خبرنگار ما گفت: «با توجه به شواهد و قراین موجود و اعترافات صریح متهم ردیف اول پرونده که اقرار داشته ایراد جرح با چاقو به سمت چپ شانۀ مقتول از ناحیۀ وی بوده و چاقو را به میزان ١٠سانتی‌متر در بدن مقتول فرو کرده است، وی به اتهام ارتکاب یک فقره قتل عمدی مرد مسلمان با ایراد ضربۀ کشندۀ چاقو و درخواست اولیای دم به قصاص محکوم خواهد شد. لذا کیفرخواست این پرونده صادر شد و برای رأی نهایی به محاکم کیفری ارسال گردید.».

وی دربارۀ ادعای متهم مبنی بر دفاع از خود اظهار کرد: «باید توجه داشت اولا افرادی که با انگیزۀ دفاع مشروع مرتکب قتل می‌شوند اغلب به صورت خود‌معرف به مراجع انتظامی رجوع کرده و در تمام مراحل رسیدگی به نحوۀ ارتکاب قتل اقرار می‌کنند در حالی که متهم ردیف اول متواری شده است. ثانیاً، با توجه به اینکه متهمان در زمان درگیری مدت کافی برای تصمیم‌گیری داشته‌اند، به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست که اقدامات متهم ردیف اول تحت تأثیر هیجانات و به صورت اتفاقی بوده باشد. لذا به نظر می‌رسد وی آمادگی ذهنی کامل برای عمل خود داشته است. همچنین نحوۀ اقدام متهم و حضور سایر همراهان وی در درگیری و برتری آن‌ها از لحاظ تعداد نسبت به طرف مقابل درگیری (هفت به سه) حکایت از این دارد که وی در اقدام خود تناسب را رعایت نکرده است که همین موضوع بیشتر جنبۀ تهاجمی دارد تا دفاعی و چهارم اینکه ضرورت داشتن دفاع در مقابل تهاجم به عنوان مهم‌ترین شرط دفاع مشروع نیز توسط متهم ردیف اول رعایت نشده است چرا‌که وقتی می‌توان دست به قتل مهاجم زد که دفع او به هیچ وسیله‌ای ممکن نباشد و آخرین راهکار برای نجات جان خود قتل باشد.».برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

مهدی قرآنی

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

ارتباط غیراخلاقی فوتبالیست حرفه ای با یک دختر نوجوان + عکس

دردسر ازدواج با عروس 50 ساله برای یک پسر

معروف ترین قاتلان سریالی ایران + عکس

6 پسر لباس های دختر جوان را در خیابان درآوردند! + فیلم تکاندهنده

زن برادرم از من خواست تا لباس های خصوصی اش را در حمام بشویم / این خواسته ها دور از چشم برادرم بود!

زن جوان از میهمانی پنهانی به کلانتری رفت! / اگر شوهرم مرا با این تیپ و قیافه اجق‌وجق‌ ببیند!

شوهرم می خواهد با دختر یکی از اقوامش ازدواج کند! / جمشید مرد خوبی است و من به او خیلی بدی کردم!

مرد قمارباز دخترش باخت / دوستش دختر او را با خود برد! +عکس

تجاوز وحشیانه 3 جوان به دختر 15 ساله + عکس

من مهرانم از 3 سالگی معتاد بودم / تریاک را به جای شکلات می خوردم!

وقتی شوهرم راز دوستی اینترنتی من با کارگر ساختمان را فهمید، دنیا روی سرم خراب شد

مهناز را با وضعیت ناجوری روی تخت خواب دیدم و دیگر چیزی نفهمیدم + عکس

لحظه شلیک گلوله به قلب داماد در جشن عروسی+ فیلم صحنه حادثه

 

کدخبر: 314703 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟