سرهنگ " کاووس محمدی" بیان کرد: وجه تمایز خودکشی با قتل Murder عمد و آدم کشی Murder عبارت است از اینکه یکی از شرایط تحقق قتل عمد مجزا بودن قاتل The Murderer و مقتول است اما در خودکشی هردو یکی هستند. موضوع قتل دیگر کشی است پس کشتن Killing خویش یا خودکشی نمی تواند موضوع قتل قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: از نگاه فقه جزایی در رابطه با خودکشی، باید گفت حیات ودیعه و امانت الهی بوده و نقطه عزیمت اعتلا و کمال آدمی است. خیانت Cheat در این امانت از نظر عقل، مذهب و اخلاق غیر قابل بخشش می باشد. جنایت Crime علیه تمامیت جسمانی خود اهانت به خداوند متعال تلقی و اسلام آن را گناهی نابخشودنی اعلام نموده است.

سرهنگ محمدی افزود: از دیدگاه قرآن کریم در آیه ۲۹ سوره نسا می فرمایند: خودتان را نکشید به درستی که خداوند نسبت به شما مهربان است، حضرت علی (ع) در این باره می فرمایند: مومن ممکن است به هر نوع مرگی بمیرد اما خودکشی نمی کند، پس کسی که بتواند خون خود را حفظ کند و با این وجود از قتل خود جلوگیری نکند تا کشته شود قاتل خود خواهد بود.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه فقهای شیعه با یکدیگر اتفاق نظر دارند، گفت: هرگاه کسی عمدا مرتکب قتل خود شود، دیه و کفاره به او تعلق نمی گیرد. اما به موجب قانون Law خودکشی و خودزنی مطلقا جرم Crime انگاری نشده و تنها مستند قانونی مرتبط با این موضوع بند (ب) ماده ۷۴۳ از کتاب تعزیرات است و در بحث جرایم رایانه ای که تصریح داشته: هر کسی از طریق سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده مرتکب اعمال زیر شود مجازات خواهد شد، چنانچه افراد را به ارتکاب جرایم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر Drugs یا روان گردان یا خودکشی و ...تحریک، ترغیب یا تهدید یا دعوت کرده یا فریب دهد یا شیوه ارتکاب یا استعمال آن ها را تسهیل کند یا آموزش دهد به حبس از ۹۱ روز تا ۱ سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال یا هردو مجازات محکوم می شود.

سرهنگ محمدی، متخصص جرم یابی، بیان داشت: در بررسی پرونده های خودکشی سال 95 در سه شهرستان برزگ استان به ترتیب در شهرستان شیراز با 43% در شهرستان مرودشت با 9% و در شهرستان کازرون با 6% بیشترین آمار خودکشی های استان را به خود اختصاص داده اند. در بررسی مقایسه بین وقوع قتل و خودکشی در سال 95 آمار وقوع خودکشی نسبت به قتل 276% و بیش از دو برابر قتل در استان فارس واقع شده است که در بررسی علل و عوامل خودکشی با توجه به پرونده های موجود عواملی چون اختلافات خانوادگی با 32%، بیکاری با 19% و افسردگی ناشی از مشکلات روحی و روانی با 17% زمینه ساز خودکشی در سطح استان فارس بوده است که عمدتاً با ابزاری از قبیل حلقه آویزی با 70% و سلاح گرم با 12% و در سایر موارد 18% به وقوع پیوسته است. فراوانی وقوع خودکشی ها مربوط به مردان با 80% و بیشترین وقوع در افراد مجرد با 56% را به خود اختصاص داده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس، دو راهکار مهم و اساسی را برای پیشگیری از خودکشی ارائه داد و اظهار کرد: والدین باید به محض اطلاع از مشکلات روحی و روانی فرزندان خود بلافاصله به مراکز مشاوره مراجعه و موضوع را با کارشناسان مشاوره در میان بگذارند که در این میان مرکز مشاوره آرامش نیروی انتظامی واقع در پل Bridge حر آماده ارائه خدمات رایگان به مراجعین می باشد.

سرهنگ محمدی با اشاره به موضوع طرح همیار خودکشی، خاطر نشان کرد: بهترین راهکار در مدارس و دانشگاه ها، طرح همیار خودکشی است که از طریق مشخص نمودن افرادی در بین دانش آموزان، دانشجویان و سربازان در پادگان ها با آموزش های لازم می توان به محض اطلاع از وجود افرادی که دارای مشکلات روحی و روانی هستند بلافاصله به مسئولین امر و یا خانواده های آن ها اطلاع داد تا اقدامات به پیشگیری و درمانی به موقع انجام شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 274488 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟