ماجرای این کلاهبرداری اینترنتی از اواسط مهر‌ماه سال گذشته آغاز شد که مردی ٣۶ساله به دادسرای مشهد مراجعه کرد و از افرادی که مبلغ پنج‌میلیون تومان را از حساب او و همسرش به‌صورت غیر‌مجاز برداشت کرده‌اند، شکایت کرد.

درحالی‌که این پرونده ازسوی دکتر جاویدنیا، معاون دادستان مشهد به شعبۀ٢٣٣ دادسرای عمومی و انقلاب ناحیۀ٢ مشهد ارجاع شده بود، قاضی Judge حقدادی، مسئول رسیدگی به این پرونده شد.

شاکی پس از تعیین‌تکلیف پرونده‌اش دربرابر قاضی حقدادی قرار گرفت و گفت: «چند ماه پیش ازسیستم بانکی اینترنتی استفاده کردم که پانزدهم مهرماه متوجه واریز مبلغ ٣میلیون و ١٠٠هزار تومان در حسابم شدم؛ اما طولی نکشید که مبلغ واریزشده از حسابم کسر شد. می‌خواستم با بانک تماس بگیرم که متوجه شدم ٢‌میلیون تومان دیگر از حساب همسرم کسر شده است.»

هنوز روند تحقیقات این پرونده به‌صورت جدی دنبال نشده بود که ٢ شاکی دیگر به دادسرا مراجعه کردند و با هدایت به شعبۀ جرائم رایانه‌ای، از برداشت غیرمجاز مبلغ ۶میلیون تومان از حساب بانکی‌شان به شیوۀ مشابه خبر دادند.

با توجه به حساسیت موضوع، پرونده در دستورکار پلیس Police فتا قرار گرفت. کارشناسان پلیس فتا با انجام تحقیقات، چند شماره‌حساب بانکی را که مبالغ کسرشده در آن‌ها واریز شده بود، شناسایی و مسدود کردند؛ اما با توجه به اینکه شماره‌حساب‌های به‌دست‌آمده به‌نام دو مرد جوان ثبت شده بود، مأموران با احتمال اینکه صاحبان حساب‌های بانکی در این کلاهبرداری‌ها نقش دارند، ردزنی‌های خود را برای شناسایی و دستگیری آنان آغاز کردند، ولی با به‌دست‌آمدن آی‌پی حساب‌ها که به کشوری خارجی تعلق داشت، مشخص شد این افراد از داخل یونان با هک شماره‌حساب افراد، اقدام به برداشت‌های غیر‌مجاز می‌کرده‌اند که این امر روند تحقیقات را با چالش مواجه ساخت.

سیر تحقیقات این پرونده با توجه به عدم شناسایی متهمان به‌کندی پیش می‌رفت تا اینکه فرضیۀ وجود همدستان داخلی دو متهم اصلی این پرونده ازسوی قاضی حقدادی مطرح شد و طولی نکشید که در اوایل آبان‌ماه سال گذشته، یکی از آنان در کرج ردزنی شد.

با شناسایی این مرد ٣۵ساله، نیابت قضایی صادر و تیمی از مأموران پلیس فتا راهی تهران شدند و پس از دو روز کار اطلاعاتی سرانجام متهم را در تهران دستگیر و به مشهد منتقل کردند. این مرد جوان در اعترافاتش به قاضی پرونده گفت: «با متهم از سال٩۴ موقعی که برای رنگ‌آمیزی خانه‌ام آمده بود، آشنا شدم. دوستی ما روز‌به‌روز بیشتر و بیشتر شد تا اینکه متوجه شدم او برای کار به کشور یونان سفر کرده است. من مبلغ ٨میلیون و ۵٠٠هزار تومان از وی طلبکار بودم و او در پیام‌هایش به من گفت به شرطی طلبم را صاف می‌کند که چند حساب بانکی برای او افتتاح کنم. من هم برای اینکه به پولم برسم، با دریافت تصاویری از مدارک هویتی متهم به چند بانک رفتم و برایش چند حساب بانکی باز کردم.»

متهم ادامه داد: «پس از افتتاح حساب، روزانه دوسه‌میلیون تومان به این حساب‌ها واریز می‌شد که من طلبم را برداشتم؛ اما پس از آن این واریزها همچنان ادامه پیدا کرد. من که به مبالغ واریزشده مشکوک شده بودم، چند بار موضوع را به متهم گوشزد کردم؛ اما او ادعا ‌کرد که کارش قانونی است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. پس از تحقیقاتی که خودم انجام دادم، متوجه شدم این مبالغ از حساب شهروندان سراسر کشور به حساب این فرد واریز می‌شود، برای همین به بهانۀ اینکه کارت‌ها را گم کرده‌ام، به این دوستی پایان دادم.»

ورود ٧٠شاکی به پرونده

درحالی‌که تیم تحقیقاتی پرونده مشغول بررسی دیگرابعاد آن بودند، بیش از ٧٠شاکی از سراسر کشور به دادسرای مشهد مراجعه کردند و اذعان داشتند که مبالغی بین دو تا سه‌میلیون تومان از حساب آنان به شیوۀ مشابه کسر شده است که طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده، مجموع مبلغ کلاهبرداری‌شده بیش از ٢٠٠میلیون تومان برآورد شده است و احتمال افزایش شاکیان این پرونده وجود دارد.

دادیار شعبۀ٢٣٣ دادسرای عمومی و انقلاب ناحیۀ٢ مشهد با اشاره به روش کلاهبرداری متهمان گفت: «با تحقیقات تخصصی کارشناسان پلیس فتا مشخص شد متهمان با استفاده از بدافزار «کی لاگر» که وظیفۀ آن ارسال اطلاعات شخصی افراد است، به اطلاعات مال‌باختگان که اغلب آنان در برخی از سایت ها اقدامات بانکی انجام داده بودند، دست یافته و مبالغ دوتاسه‌میلیون‌تومانی را به‌صورت غیرمجاز برداشت می‌کرده‌اند.»

قاضی مهدی حقدادی به چگونگی واریز وجوه کلاهبرداری‌شده به حساب‌های بین‌المللی متهمان اشاره کرد و افزود: «متهمان پس از برداشت‌های غیر‌مجاز با این مبالغ از طریق صرافی ارز و طلا خریداری و با انتقال الکترونیکی در سفارت کشور با نشان‌دادن پاسپورت، پول‌ها را دریافت می‌کردند.»

وی تصریح کرد: «متهمان هنگامی که از طریق فرد رابط با مشکل مواجه می‌شوند، با شخصی دیگر در اصفهان ارتباط برقرار می‌کنند و از او می‌خواهند که با مدارک هویتی آنان چند حساب بانکی برایشان باز کند؛ اما این‌بار دو فرد شیوۀ خود را تغییر داده و با استفاده از خرید ارز الکترونیکی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند که در این شیوه نیز متهمان با استفاده از بدافزار کیلاگر به اطلاعات حساب افراد دست پیدا ‌کرده و مبالغی را از حساب آنان به‌صورت غیر‌مجاز برداشت کرده‌اند.»

حقدادی با بیان اینکه متهمان با شیوۀ وب‌‌مانی ١٢٠میلیون تومان از شهروندان سراسر کشور کلاهبرداری کرده‌اند، اظهار کرد: «با تلاش مأموران پلیس فتا و صدور نیابت قضایی، روز گذشته رابط دوم متهمان در شهر اصفهان شناسایی و دستگیر شد. ٢ متهم دستگیرشده به‌اتهام معاونت در کلاهبرداری، جعل و استفاده از سند مجعول دستگیر و با وثیقۀ متناسب راهی زندان Prison شده‌اند. علاوه‌بر این، مسئولان بانک‌هایی که حساب در آن افتتاح شده بود، به‌دلیل اینکه بدون استعلام از مشخصات صاحب‌حساب و رؤیت وی اقدام به افتتاح‌حساب کرده بودند، به دادسرا احضار شدند و تذکرات لازم به آنان داده شد. همچنین اقدامات لازم از طریق دفتر امور بین‌الملل قوه‌قضائیه انجام و تحقیقات میدانی برای دستگیری متهمان توسط پلیس بین‌الملل در کشور یونان آغاز شده است.» برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار زیر را از دست ندهید:

وقتی به سعید گفتم مدیر شرکت برایم ماشین خریده او فکر کثیفی کرد و ...

بلای وحشتناکی که بر سر دختر جوان و دوست پسرش از سوی 3 مرد آمد! + عکس

تشنه محبت بودم / پسر جوان مرا به یکی از شهرهای مرزی برد و ...+ عکس

قتل وحشیانه محمد حسن توسط مادر روانی اش / او را با قیچی درید+ عکس

حکم اعدام به خاطر آزار شیطانی پسر معلول در کلبه ییلاقی

قاتل ستایش بار دیگر به خاطر شکنجه شیطانی دختر 6 ساله محاکمه می شود!

2 دختر دانشجو را به خانه ویلای متروکه بردند و ... + عکس

او مرا فریب داد و هر شب در اختیار مردها می گذاشت ...

کتک کاری زن جوان از اتاق خواب تا خیابان ادامه داشت تا انیکه ... + عکس دلخراش از چهره زن

عمل چندش آور مرد کثیف در مسجد دوبی / دانش آموز ایرانی او را لو داد

نشت مشکوک گاز در محله/ کشف جسد یک زن و دو کودک در یک آپارتمان

اعتراف مرد بی حیا !

گوینده معروف رادیو درگذشت+ عکس

این بازیگر زن مشهور در تلویزیون ممنوع الکار شد! + عکس

سرنوشت عرشیا نوزاد 2 ماهه اشک همه را در آورد

تصویری غم انگیز از مادری که حسرت در آغوش کشیدن پسرش را دارد

ویدیو عجیب از تعقیب یک زن گدا / شب ها او به یک زن زیبا تبدیل می شود! + فیلم و عکس

فوری/ ورود گوشت به اهواز ممنوع !

مرگ دلخراش 3 تن در پی برخورد وانت با تریلر در سیرجان + عکس

 

 

کدخبر: 268521 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟