فریب کارمند بانک برای دستبرد به‌حساب مشتریان پولدار

کارمند بانک وظیفه داشت اطلاعات مشتریان را در اختیار دیگر اعضای باند قرار دهد تا آنها با نقشه‌ای تمام‌حرفه‌ای حساب آنها را خالی کنند.راز این باند حرفه‌‌ای به‌دنبال دستبرد 420میلیون تومانی آنها به‌حساب مشتری پولدار یکی از بانک‌ها و مؤسسات مالی در مشهد فاش شد. صبح شنبه بود که این مشتری پولدار باخبر شد حسابش خالی شده است و با شکایت وی و نماینده حقوقی مؤسسه مالی، پرونده‌ای در پلیس فتای خراسان رضوی تشکیل شد.

بررسی‌ها نشان می‌داد که دزدان ابتدا با در اختیار داشتن مدارک شناسایی مشتری، راهی یکی از شعبه‌های این مؤسسه شده‌ و به نام او حساب بازکرده‌اند. سپس اقدام به گرفتن کارت عابربانک و همچنین رمز اینترنتی کرده و از آنجا که این مؤسسه سقف برداشت از حساب نداشت، توانسته بودند با استفاده از رمز اینترنتی وارد همه حساب‌های مالباخته شده و پول‌های او را به همان حسابی بریزند که کارت عابربانکش را در اختیار داشتند. پس از آن نیز با کارت مورد نظر راهی صرافی‌ها و طلافروشی‌ها شده و همه 420میلیون تومان پولی را که سرقت Stealing کرده بودند، سکه و ارز خریده بودند.

با مشخص‌شدن این موضوع، تحقیقات تخصصی برای شناسایی عاملان این دستبرد تمام حرفه‌ای شروع شد. مأموران پلیس به بررسی حساب‌ها و مسیر نقل و انتقال پول و همچنین بازبینی تصاویر ضبط شده در دوربین‌های مداربسته مؤسسه مالی مورد نظر پرداختند تا اینکه در جریان تحقیقات گسترده توانستند ردی از یک مجرم سابقه‌دار پیدا کنند. این مرد، جاعلی حرفه‌ای بود که به تازگی از زندان Prison آزاد شده بود.

ماموران با شناسایی محل زندگی مرد جوان راهی آنجا شده و او را درحالی‌که همراه همسر و فرزندش سوار خودرو بود و قصد فرار Escape داشت، ردگیری کردند. مرد جوان اما با سرعت زیاد موفق به فرار شد و توانست از دست مأموران فرار کند. عملیات تعقیب این مرد ادامه داشت تا اینکه مأموران در جریان تصادفی شدید قرار گرفتند.

بررسی‌ها نشان می‌داد متهم تحت تعقیب هنگام فرار از دست پلیس با خودروی دیگری تصادف Crash کرده اما با این حال توقف نکرده و به فرار ادامه داده است. شدت این تصادف به حدی زیاد بود که مأموران حدس زدند متهم فراری یا یکی از سرنشینان خودروی او در این تصادف زخمی شده باشند. به همین دلیل راهی بیمارستان‌های اورژانسی شدند و در نهایت مرد تبهکار را که مجروح شده و به یکی از بیمارستان‌ها مراجعه کرده بود شناسایی و دستگیر کردند.

نقشه زیرکانه

متهم پس از دستگیری به سرقت 420میلیون تومانی اعتراف کرد و ماجرا را چنین شرح داد: زمانی که در زندان بودم از همبندی‌هایم شنیدم که یکی از بانک‌ها و مؤسسات مالی سقف برداشت روزانه ندارد و با داشتن رمز اینترنتی می‌توانی به راحتی به تمامی حساب‌های خود در این مؤسسه دست پیدا کنی.

از همان موقع فکری به ذهنم رسید و وقتی آزاد شدم تصمیم گرفتم آن را عملی کنم. من دوستی داشتم که در یکی از شعبه‌های این مؤسسه آبدارچی بود. نقشه‌ام را با او در میان گذاشتم و با کمک وی یکی از کارمندان مؤسسه را فریب دادیم و قرار شد با ما همدست شود.

او وظیفه داشت که کپی مدارک شناسایی یکی از مشتریان پولدار بانک را در اختیار ما قرار دهد. وقتی این کار را انجام داد، مدرک مورد نظر را جعل کردم و با کپی جعلی شناسنامه و کارت ملی این فرد توانستم حسابی در یکی دیگر از شعبه‌ها باز کنم. آن روز برای اینکه شناسایی نشوم، کلاه‌گیس گذاشته بودم و پس از باز کردن حساب، هم کارت عابربانک گرفتم و هم رمز اینترنتی.

متهم ادامه داد: با استفاده از رمز اینترنتی وارد اینترنت بانک شدم و توانستم به همه حساب‌های طعمه‌مان دست پیدا کنم. حساب‌های او 420میلیون تومان موجودی داشت و من همه آنها را به همان حسابی منتقل کردم که خودم باز کرده بودم و کارت عابربانکش را داشتم. بعد هم با همدستی یکی دیگر از دوستانم که خیاط بود راهی صرافی‌ها و طلافروشی‌ها شدیم و شروع به خرید کردیم، غافل از اینکه خیلی زود رازمان فاش می‌شود و دستگیر می‌شویم.

با اعترافات متهم، همدستان او نیز دستگیر شدند و پرونده آنها در اختیار مرجع قضایی قرار گرفت. سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با بیان این خبر گفت: مؤسسات مالی و اعتباری و بانک‌های دولتی و خصوصی باید برای برداشت‌های اینترنتی خود سقف مجاز بانک مرکزی را رعایت کنند. همچنین درخصوص به‌کارگیری نیروی انسانی باید دقت بیشتری صورت گیرد تا علاوه بر به کارگیری نیروهای متخصص، افراد صادق و درستکاری باشند که به راحتی فریب نخورند. وی به شهروندان توصیه کرد: از اتصال حساب با وجوه زیاد به‌حساب متمرکز اینترنت بانک و موبایل بانک خودداری کنند تا امنیت حسابشان بالاتر برود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 248654 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟