خودزنی دختران دبیرستانی در مدارس!

در سال‌های اخیر معضل تازه‌ای به نام خودزنی، در میان دختران نوجوان به وجود آمده که به یک روال معمول تبدیل شده است. به عقیده کارشناسان این نتیجه خشمی است که دختران از شرایط خود دارند و آن را با آسیب رساندن به خود نشان می‌دهند و نظام آموزش و پرورش باید تدبیری برای آن بیندیشد. در همین راستا با امان‌الله قرایی مقدم به گفت‌و‌گو پرداختیم.

دکتر امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس با اشاره به معضل خودزنی که در مدارس دخترانه رواج پیدا کرده است، گفت: این پدیده شوم چندین عامل دارد یک عامل خانوادگی است که در واقع نقش معنویت حاکم در درون خانواده، شیوه تربیتی و باورهای دینی والدین، اعتقادات، مسائل دینی، مذهبی و ملی بسیار مهم است. مسئله دوم و بسیار مهم تاثیرپذیری از گروه همسالان است، بر اساس تحقیقات انجام شده تاثیری که جوانان از گروه همسالان می‌گیرند به مراتب موثرتر از تاثیری است که از والدین می‌گیرند و در واقع حرف دوستان و همسالان را بیشتر قبول دارند.

قرایی مقدم ادامه داد: مسئله دیگر این است که یاس و ناامیدی بر افکار و اذهان جوانان حاصل شده و آنها در واقع نسبت به ازدواج، شغل، محیط اجتماعی و آینده دیدگاه مثبتی دارند؛ چرا که در جریان اخباری چون بیکاری و فراهم نبودن شرایط ازدواج قرار می‌گیرند و برخوردهای نامناسبی در درون جامعه نسبت به آنها صورت می‌گیرد، بنابر این ممکن است گاهی تحقیر و سرخورده شوند. محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که بر آنها اعمال می‌شود بخصوص چون دختران روح حساس‌تر و لطافت بیشتری دارند از نظر روحی دچار آسیب می‌شوند و در نهایت به این پدیده جدید یعنی خودزنی روی می‌آورند.

این جامعه‌شناس افزود: این معضل خودزنی که در بین دختران به وجود آمده در واقع نوعی این نوعی خودکشی است؛ طبق تئوری کلاسیک خودکشی زمانی حاصل می‌شود که فرد احساس می‌کند همبستگی‌اش با جامعه قطع شده باشد در این صورت فرد به سمت خودکشی می‌رود حال یا خودکشی خودخواهانه یا خودکشی دیگر خواهانه، اما این خودزنی هم خودکشی خودخواهانه است و هم خودکشی آنامومی چرا که جوان دچار سردرگمی است.

وی با بیان اینکه ارزش‌ها و هنجارها در نزد فردی که دست به خودزنی می‌کند، فرو ریخته و دچار خودکشی آنامومی است،‌گفت:دختر نوجوان و جوان با خودزنی به گونه‌ای عصیان و نارضایتی خود را به جامعه، مسئولان، والدین، اطرافیان و نظام آموزش و پرورش منتقل می‌کند و این یک پدیده خطرناک است. این معضل تنها یک ریشه ندارد بلکه ریشه آن خانوادگی، اخلاقی، معنوی و در نتیجه تاثیر گروه همسالان است که همه آنها به یک حالت روحی و روانی آنومی برمی‌گردد.

قرایی‌مقدم افزود: فردی که دست به خودزنی می‌زند، خوب و بد را تشخیص نمی‌دهد و تصور می‌کند با خودزنی به آرامش می‌رسد. بنابراین درون او ناراحت و ناراضی است. اگر آموزش و پرورش و متولیان فرهنگی این معضل را جدی نگیرند، وضعیت بدتر خواهد شد. امروزه دختران از یک سو به سیگار و مواد مخدر Drugs گرایش پیدا کرده‌اند و از سوی دیگر خودزنی در بین آنها رایج شده و این پدیده را در جامعه و در سطح دبیرستان‌ها به وجود آمده است و روز به روز هم ما بیشتر شاهد آن خواهیم بود.

این جامعه‌شناس با اشاره به تاثیر نامطلوب سریال‌های ماهواره و موسیقی نامناسب رپ و هیب هوب بر جوانان گفت: جوان احساساتی است و در برخی که اخلاق ضعیف است تصور می‌کنند آنها هم باید مثل فرهنگ غرب زندگی کنند و این در حالی است که فرهنگ غربی با باورهای دینی ما بسیار فاصله دارد و در نهایت نوجوان ما گمان می‌کند که جامعه برای او محدودیت ایجاد کرده و او باید به نوعی خشم خود را نشان دهد و به این ترتیب به خودزنی روی می‌آورد.موسقی نامناسب تاثیر نامطلوب هم دارد و اصلا این معضل نتیجه گوش دادن به موسیقی رپ و هیب هوب است و به اعتقاد من این کودتا خزنده دختران نام دارد.

قرایی‌مقدم آزادی عمل دختران امروز را نسبت به نسل قبلی آزادی عملی بیشتر دانست و گفت: با وجود آزادی‌هایی که دارند اما هنوز هم احساس محرومیت دارند. باید فرهنگ درون خانواده اصلاح شود و خانواده اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی خود را بالا ببرد و ناگفته نماند که برنامه‌های تلویزیون هم نقش موثری دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 245329 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟