اولین پرونده مربوط به قتل مرد 57 ساله‌ای به نام فریدون است که دو سال قبل با ضربات چاقو به قتل رسید. سی و یکم فروردین ماه سال 93 بود که برادر فریدون با پلیس تماس گرفت و گم شدن او را گزارش کرد. او گفت: برادرم کارگر شهرداری منطقه 5 بود. روز گذشته همکارش تماس گرفت و گفت چند روزی است که سرکار نمی‌آید. خودم چندبار با تلفن برادرم تماس گرفتم، اما گوشی او خاموش بود و کسی هم از او خبر نداشت. حالا هم برای یافتن او درخواست کمک دارم.
بعد از مطرح شدن شکایت تحقیقات در این باره به جریان افتاد تا اینکه مأموران کلانتری 164 قائم، جسدی با همان مشخصات را در شهرک لاله کشف و به پزشکی قانونی منتقل کردند. برادر فریدون بعد از حضور در پزشکی قانونی هویت وی را تأیید کرد. بررسی‌ها حکایت از آن داشت که مرد میانسال با ضربات چاقو هدف قرار گرفته و جان خود را از دست داده است. بعد از آن بود که پرونده با موضوع قتل عمد تشکیل شد و تحقیقات ادامه پیدا کرد. 
یکی از همکاران فریدون در تحقیقات به پلیس گفت: مدتی بود که فریدون ناراحت بود. هر چه از او سؤال می‌کردم، جواب درستی نمی‌داد. یک روز مردی به محل کارمان آمد و سراغ فریدون را گرفت. وقتی علت را پرسیدم، ادعا کرد فریدون با پسر یکی از اقوام او که 15 ساله است رابطه برقرار کرده است. او خیلی عصبانی بود و تهدید کرد که فریدون را خواهد کشت. متأسفانه مقتول دارای بداخلاقی‌های زیادی بود. بارها متوجه شده‌بودم که در محل‌های پر رفت و آمد مزاحمت‌های زیادی را برای نوامیس مردم ایجاد می‌کند. هرچه به او تذکر می‌دادم، اعتنایی نمی‌کرد و به رفتارهایش ادامه می‌داد. مأموران پلیس در بررسی‌های بعدی چند نفر را به عنوان مظنون بازداشت و از آنها تحقیق کردند، اما از آنجا که شواهدی علیه‌شان مطرح نبود، آزاد شدند. 
از آنجا که تلاش‌ها برای بازداشت عامل یا عاملان حادثه Incident با بن‌بست مواجه شده‌بود، خانواده مقتول با ارسال لایحه‌ای به دادستان درخواست دریافت دیه از بیت‌المال را مطرح کردند. بنابراین با موافقت دادستان پرونده برای بررسی به شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. روز گذشته بعد از اعلام رسمیت جلسه توسط قاضی عبداللهی و مستشار کیخواه، اولیای‌دم بنا به دستور هیئت قضایی به علت شناسایی نشدن متهم یا متهمان درخواست دیه کردند. هیئت قضایی بعد از شور درخواست دیه از بیت‌المال را صادر کرد. 
خروج از کشور بعد از قتل 
دومین پرونده مربوط به قتل مرد جوانی به نام محمد است که پنج‌سال قبل با ضربات چاقو به قتل رسیده بود. همسر او به پلیس گفت: شب حادثه برای خرید شارژ به مغازه رفته بودم. هنگام برگشت متوجه شدم که جسد شوهرم جلوی خانه افتاده است. بعد از انتقال جسد به پزشکی قانونی یکی از دوستان مقتول گفت: مدتی قبل یکی از دوستانم به نام قادر از محمد به خاطر ارتباط نامشروع با همسرش شکایت داشت و از عصبانیت او را تهدید به مرگ کرد. بعد از توضیحات دوست مقتول مأموران دریافتند قادر تبعه افغان بوده است که بعد از ارتکاب جرم Crime از کشور خارج شده و به افغانستان فرار Escape کرده است. بنابراین خواهرمتهم مورد بازجویی قرار گرفت و در جواب به مأموران گفت: قبل از حادثه برادرم بارها از اختلاف با همسرش به خاطر ارتباط با دوستش محمد برایم گفته بود. یک شب قادر به منزل ما آمد و هراسان مبلغ 70 هزارتومان را درخواست کرد. وقتی از او علتش را پرسیدم، گفت می‌خواهم به افغانستان بروم. با اقرارهای خواهر متهم و اسناد و مدارک موجود متهم شناسایی شد، اما به علت خارج شدن از کشور مأموران پلیس موفق به دستگیری او نشدند. بنابراین این پرونده بنا به درخواست قصاص از سوی اولیای‌دم بعد از صدور کیفرخواست به شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. روز گذشته این پرونده توسط قاضی عبداللهی و مستشار کیخواه رسیدگی شد. بعد از اعلام رسمیت جلسه بنا به درخواست هیئت قضایی اولیای‌دم به علت بازداشت نشدن متهم درخواست دیه کردند. هیئت قضایی بعد از شور دستور پرداخت دیه از بیت‌المال را صادر کرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 245321 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟