جعفر 20ساله روز بیست و چهارم خرداد 92، وقتی که یک ماه به تولد 17 سالگی اش مانده بود در یک درگیری خیابانی و به هواخواهی از دو برادر ،پسر 18ساله ای به نام رامین را با ضربه شیشه شکسته نوشابه به گردنش مجروح کرد و گریخت. رامین که با آمبولانس اورژانس به بیمارستان منتقل شده بود به خاطر خونریزی شدید و فقط نیم ساعت بعد از حادثه جان سپرد.با مرگ پسر جوان جعفر با پای خودش به کلانتری 111 هفت چنار رفت و تسلیم پلیس Police شد.

این پسر که در کانون اصلاح و تربیت نگهدای می شد خرداد ماه سال 93 در شعبه 74 دادگاه کیفری سابق استان تهران پای میز محاکمه ایستاد .

جعفر در دادگاه گفت: باور کنید قصد کشتن Killing رامین را نداشتم. وقتی از سر کار به خانه بر می گشتم دو دوستم را دیدم که با رامین درگیر بودند برای پایان دادن به دعوا وارد ماجرا شدم .من برای اینکه طرفین درگیری را بترسانم شیشه نوشابه را شکستم و آن را در هوا چرخاندم اما یکباره شیشه شکسته ناخواسته به گردن رامین برخورد کرد.من از ترسم فرار Escape کردم و وقتی فهمیدم رامین جان سپرده خودم را تسلیم کردم. من هیچ دشمنی و انگیزه ای برای کشتن رامین نداشتم.

وقتی قضات دادگاه با توجه به درخواست اولیای دم جعفر را به قصاص محکوم کردند وکیل مدافع متهم به حکم صادره اعتراض کرد. وی اعلام کرد موکلش در سن نوجوانی بدون قصد و نیت دست به جنایت Crime زده است. این حکم با اعتراض وکیل مدافع متهم به دیوان عالی کشور فرستاده شد و قضات شعبه 24 دیوان عالی کشور برای بررسی موشکافانه این حکم اعتراض وکیل مدافع متهم را پذیرفتند و رای به بررسی دوباره پرونده دادند.

در آن زمان ماده نجات بخش 91 که امتیازی ویژه برای محکومان زیر 18سال قائل شده است تصویب و لازم الاجرا شد. بدین ترتیب روزنه امیدی برای رهایی پسر نوجوان از قصاص ایجاد و وی این بار در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد.در دومین جلسه رسیدگی به این پرونده که این بار در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد قضات جعفر را به کمیسیون پزشکی قانونی معرفی کردند تا سن بلوغ عقلی وی هنگام ارتکاب جرم Crime مشخص و همچنین روشن شود این پسر هنگام ارتکاب جرم حرمت عملی را که مرتکب شده درک می کرده یا نه.

کارشناسان پزشکی قانونی پس از انجام معاینات و آزمایشات اعلام کردند با توجه به اینکه 3سال از ارتکاب جرم گذشته و جعفر در آن زمان 16 سال و 11ماه داشته است امکان مشخص کردن سن عقلی وی را ندارند. به این ترتیب نظر کارشناسان پزشکی قانونی گره این پرونده را باز نکرد .

در سومین جلسه رسیدگی به این پرونده حضور مشاوران به کمک این متهم آمد. از انجا که طبق قانون Law مجازات اسلامی جدید در محاکمه افراد زیر 18سال حضور مشاوران کانون اصلاح و تربیت الزامی است جعفر بار دیگر پای میز محاکمه ایستاد و گفت :فقط برای ترساندن طرفین دعوا شیشه شکسته نوشابه را در هوا چرخانده است.

در جلسه دادگاه مشاوران کانون اصلاح و تربیت اعلام کردند این پسر وقتی که به کانون اصلاح و تربیت منتقل شده حرمت عمل ارتکابی را نمی دانسته و در کانون با مجازات قصاص برای قتل Murder آشنا شده است. با این نظر مشورتی سرانجام قضات شعبه چهارم دادگاه یک کیفری استان تهران جعفر را از قصاص معاف کردند و حکم به پرداخت دیه و 5سال زندان Prison دادند. دیروز این حکم پس از کش و قوس فراوان قضایی در دیوان عالی کشور مهر تایید خورد و قطعی شد و این پسر از قصاص رهایی یافت.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 230548 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟