تابستان خونین کشمیر/ سرکوب شدید مردم با گلوله‌های ساچمه‌ای

گاردین در مطلبی نوشت: ماه گذشته در حالی که توجه رسانه های جهان به مبارزات انتخاباتی آمریکا و حواشی مرتبط به آن معطوف بود، موج جدیدی از درگیری های نظامی میان هند و پاکستان به راه افتاد که کمتر رسانه ای به آن پرداخت. در هفته های گذشته با تشدید اختلافات و درگیری ها در منطقه مورد مناقشه کشمیر، هند و پاکستان بر روی هم آتش گشودند.

این تازه‌ترین درگیری نظامی هند و پاکستان است که پس از ناآرامی های کشمیر در تابستان گذشته و سرکوب شدید مردم به وقوع پیوست. پس از کشته شدن «برهان وانی»، رئیس حزب مجاهدین کشمیر، در ماه ژوئیه (31 روز منتهی به 11 مرداد) مردم به نشانه اعتراض به خیابان ها ریختند. دولت هند در واکنش به این اعتراضات دست به سرکوب شدید مردم این منطقه زد که در پی آن شمار زیادی کشته و زخمی شدند.

از تکان‌دهنده‌ترین اقدامات نیروهای نظامی هند در سرکوب مردم کشمیر، استفاده از گلوله های ساچمه‌ای بود. این گلوله ها منجر به نابینا شدن صدها شهروند کشمیری شد. تنها ظرف 4 ماه، 17 هزار نفر زخمی و بیش از 5 هزار نفر دستگیر شدند. شهروندان این منطقه تابستان گذشته را تحت تدابیر شدید امنیتی بی سابقه و قوانین منع آمد و شد سپری کردند.

سرکوب شدید و کشتار بی رحمانه مردم کشمیر از سوی نیروهای نظامی هند در حالی صورت گرفت که کمتر رسانه ای به پوشش خبری این درگیری ها می پرداخت.

در 18 سپتامبر (28 شهریور 95)، گروهی از مبارزان شبه‌نظامی، که آنها را به پاکستان منسوب می کنند، به یک اردوگاه نظامی نیروهای هند در شمال کشمیر حمله کردند که طی آن 19 سرباز هندی کشته شدند. چنین حمله ای به اردوگاه نیروهای نظامی هند در کشمیر تقریبا در دو دهه اخیر بی سابقه بود. هند، پاکستان را مسئول این حمله دانست. در مقابل، پاکستان نیز هند را متهم کرد این حمله را خود طراحی کرده است تا توجه ها از درگیری های کشمیر دور شود.

اواخر سپتامبر (30 روز منتهی به 10 مهر) نیز نیروهای نظامی هند در یک اقدام تلافی جویانه به مقر شبه نظامیان منسوب به پاکستان، حمله کردند. با این حال، پاکستان منکر وارد آمدن خسارات جدی شد و اعلام کرد دو طرف تنها به تبادل آتش بین یکدیگر بسنده کردند. پس از این حوادث، روابط بین دو کشور به شدت مخدوش شد.

مانند همیشه قربانی اصلی این ناآرامی ها مردم کشمیر هستند. در پی این درگیری ها، مدارس و فروشگاه ها تعطیل شدند و ماه هاست زندگی در این منطقه مورد مناقشه از روال عادی خارج شده است.

آغاز این درگیری های شدید، کشته شدن برهان وانی در ماه ژوئیه (31 روز منتهی به 11 مرداد 95) به دست نیروهای نظامی هند بود. مردم کشمیر تابستان متلاطمی را سپری کردند. مردمی که در اعتراض به کشته شدن رئیس حزب مجاهدین به خیابان ها آمده بودند، با واکنش شدید نیروهای نظامی هند مواجه شدند. در پی این واکنش ها، مردم به اعتراض و مخالفت خود ادامه دادند. تداوم برگزاری تجمع های اعتراض‌آمیز گسترده از سوی مردم، نیروهای نظامی هند را بر آن داشت تا با شلیک گلوله های ساچمه ای و گازهای اشک آور دست به سرکوب شدید شهروندان بزنند. در کمتر از 4 روز، 50 نفر کشته شدند. در پی این حوادث، مراسم تشییع جنازه این افراد محلی برای گردهمایی و ابراز اعتراضات مردم شد و شهروندان بیشتری به نشانه اعتراض به خیابان ها آمدند.

بیش از 500 نفر از شهروندان، که بیشتر آنها جوان بودند، بر اثر شلیک این گلوله های ساچمه ای بینایی خود را برای همیشه از دست دادند. تاکنون هیچ نمونه ای از انجام چنین حملاتی با هدف نابینا کردن شهروندان معترض در هیچ یک از کشورهای جهان ثبت نشده است. شمار بالای مجروحانی که از ناحیه چشم مورد اصابت گلوله قرار گرفتند، نشان می دهد این حملات با قصد و نیت قبلی و با هدف قرار دادن چشمان معترضان صورت گرفته است.

تا پایان ماه اوت (31 روز منتهی به 11 شهریور)، 6 هزار شهروند کشمیری در پی حملات نیروهای نظامی هند زخمی شدند که از این تعداد 972 نفر از ناحیه چشم مورد اصابت قرار گرفته بودند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار زیر را از دست ندهید:

زیبا کاری کرد که شوهرم نسبت به من سرد شد/ او و شوهرم در ویلای شمال دستگیرشدند

اعتراف 2 برادر به کشتن 2 خواهرشان که مشکل اخلاقی داشتند / 2 جسد زن در اطراف شیراز دفن شده بودند

زن جوان از کشتن پسر خردسالش فیلم گرفت و برای شوهر فراری از خانه فرستاد + عکس

سقوط مرگبار 2 دانشجو دختر به کانال آب هنگام سیلاب در خرم آباد + فیلم و عکس

تازه از زنم جدا شده بودم که گرفتار رفتارهای شیطانی دختر 20 ساله شدم

 

دورهمی دوستانه 5 بازیگر زن ایرانی در آشپزخانه پرتغالی+عکس

پسر بازیگر مشهور ایرانی کافی شاپ خود را تاسیس کرد +عکس

عکس جدید آزاده نامداری از همسر و دختر سی و چند روزه اش گندم! +عکس

 

کدخبر: 229344 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟