جنجال دوباره سوپرلیگ با محوریت دو غول اسپانیایی/ رئال و بارسا فوتبال اروپا را نجات نخواهند داد

به گزارش رکنا، حکم دادگاه عالی اروپا درباره غیرقانونی بودن فشار یوفا و فیفا به باشگاه‌ها برای عدم حضور در سوپرلیگ، سبب شد تا بار دیگر ایده برگزاری این رقابت‌ها مطرح شود.

ایده سوپر لیگ اروپا به سال ۲۰۲۱ برمی گردد که ۱۲ باشگاه مطرح اروپا به رهبری رئال، بارسا و یوونتوس تصمیم به ایجاد یک لیگ جدید برای درآمدزایی عادلانه‌تر گرفتند اما با توجه به مخالفت‌های گسترده و کنار کشیدن اکثر باشگاه‌ها از این پروژه، برگزاری سوپرلیگ اروپا منتفی شد.

۲ سال پس از مطرح شدن آن ایده و مخالفت‌هایی که صورت گرفت،حکم دادگاه عالی اروپا نشان داد که یوفا و فیفا برگزاری هر گونه رقابت جدید را منوط به تائید خود می‌دانند و از موقعیت برترشان سوء استفاده می‌کنند. در این راستا دادگاه عالی اروپا، حکم داد که تلاش برای ممنوع کردن باشگاه‌ها و بازیکنان از شرکت سوپرلیگ، «غیر قانونی» بود.

البته این حکم، برگزاری سوپرلیگ اروپا را تائید نکرد زیرا این دادگاه «زمینه خاص فوتبال حرفه‌ای» را با اهمیت «شایستگی ورزشی» و «تضمین سطح مشخصی از فرصت‌های برابر» به رسمیت می‌شناسد.

با این حال این موضع‌گیری باعث نشد که مروجین سوپرلیگ، در قالب شرکتی به نام A۲۲ Sports Management، به سرعت پیشنهاد خود را برای رقابت ۶۴ تیمی که به سه بخش تقسیم شده بود، مطرح نکنند.

به گفته برند رایچارت، مدیر عامل A۲۲، حضور تیم‌ها در این لیگ، بر اساس «شایستگی‌های ورزشی» خواهد بود، حضور هیچ تیمی دائمی نخواهد بود و باشگاه‌ها به لیگ‌های داخلی خود متعهد می مانند.

با این حال به غیر از غول‌های اسپانیایی بارسلونا و رئال مادرید که در گروه ۱۲ باشگاه اولیه سوپرلیگ بودند، تیم‌های مطرح دیگر از این ایده حمایت نکرده‌اند.

البته پس از اینکه لیگ‌ها، باشگاه‌ها، نمایندگان بازیکنان و گروه‌های هواداری بلافاصله مخالفت خود را با هر گونه سوپرلیگ پیشنهادی تکرار کردند، به نظر می‌رسد حکم روز پنجشنبه دادگاه دادگستری اروپا منجر به تغییری در چشم انداز فوتبال در این قاره در آینده نزدیک نشود.

رونان اوین مدیر اجرایی FSE (جبهه متحد حمایت‌کنندگان فوتبال اروپا ) در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی که پنجشنبه برگزار شد، گفت: رئال مادرید و بارسلونا فوتبال اروپا را نجات نخواهند داد و ما مجبور نیستیم بهای سوء‌مدیریت مالی آنها را بپردازیم.

منبع: ایرنا

کدخبر: 957070 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟