شانس بازگشت یزدانی و رسیدن او به المپیک چقدر است؟/ گفتگو با جراح حسن یزدانی

به گزارش رکنا، دکتر حمیدرضا اصلانی ارتوپد و فلوشیپ آرتروسکوپی مفاصل و طب ورزشی از آمریکا و استاد شهید بهشتی که حسن یزدانی را عمل کرده، در خصوص اظهارات علیرضا دبیر در مورد جراحی حسن یزدانی در ایران گفت: آنچه که من می دانم، آقای دبیر ۱۰ روز قبل از عمل جراحی حسن یزدانی به من تلفن کرد و خواست نظر تخصصی‌ام را در مورد شانه حسن یزدانی بداند. من بعد از ویزیت شرایط را برای او توضیح دادم و آنطور که به من گفته شد، آقای دبیر حتی موقع عمل هم در بیمارستان حضور داشت. به نظر نمی‌رسد او مخالفتی با عمل حسن یزدانی داشته باشد.

بازگشت یزدانی به کشتی بستگی به بدن و همتش دارد

‎وی در پاسخ به این سوال که آیا عمل حسن یزدانی موفقیت‌آمیز بوده و او می‌تواند به کشتی برگردد گفت: اینکه حسن بتواند به کشتی برگردد کاملا بستگی به خودش دارد. اکنون صدمات و ضایعات، ترمیم شده و باید جوش بخورند که این اول بستگی به بدن حسن دارد. معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ممکن است این پارگی‌ها جوش نخورند. البته ما این احتمال را برای حسن با افزایش‌ مدت بی‌حرکتی‌ و با تحریکات بیولوژیک برای افزایش خونرسانی در منطقه آسیب دیده، کمتر کرده‌ایم تا شانس جوش خوردگی‌ بیشتر شود. اکنون نزدیک به ۹۳ درصد شانس دارد که این ضایعات جوش بخورند.

دکتر اصلانی اضافه کرد: بخش دوم بستگی به همت یزدانی دارد. متأسفانه خیلی از ورزشکاران بعد از عمل به خوبی پیگیری درمانی پس‌ از جراحی را انجام نمی‌دهند و فکر می‌کنند چون نفر اول رشته خود در دنیا هستند در همه چیز صاحب نظرند، عدم پی‌گیری کامل علمی و ‌اصولی روشهای بازتوانی و فیزیوتراپی تخصصی شانه یکی از مهمترین علل عدم‌ نتیجه گیری مطلوب است که متاسفانه اغلب ورزشکاران به این امر مهم توجه نداشته و با عدم استمرار در پیگیری درمانی و به کار بستن توصیه‌های غیر علمی افراد فاقد صلاحیت از روند مطلوب درمان باز می‌مانند.

در صورت انجام برنامه بازتوانی، او شانس بازگشت به کشتی را دارد

وی گفت: یک روز و حتی یک ساعت باز ماندن از برنامه بازتوانی می‌تواند نتایج جبران ناپذیری در پی داشته باشد. یزدانی در صورت انجام برنامه کامل بازتوانی بیش از ۸۵ درصد شانس بازگشت به کشتی قهرمانی را دارد.

دکتر اصلانی در پاسخ به این سوال که چه مدت زمان برای دوره نقاهت نیاز است گفت: او بین ۶ تا ۷ ماه زمان نیاز دارد که برگردد. البته بازگشت ورزشکار را آمادگی او و موفقیت در انجام تست‌های لازم تعیین می‌کند.

اگر یزدانی طول درمان خوبی داشته باشد به المپیک می‌رسد

وی در پاسخ این پرسش که پس اگر دوره درمان را به خوبی طی کند، می‌تواند به المپیک برسد گفت: بله. اگر یزدانی طول درمان خود را به خوبی طی کند می‌تواند به المپیک برسد. بسته به تلاش خودش دارد. برخی ورزشکاران بهانه می‌آورند، امروز و فردا می‌کنند و نمی‌رسند اما کسی که تلاش کند خواهد رسید.

ورزشکار به این دلیل که از میادین دور نشود دیر عمل می‌کند

وی در خصوص بازگشت دیگر ورزشکاران که این عمل جراحی را داشته‌اند به میادین ورزشی اظهار کرد: هرچقدر جراحی زودتر انجام شود نتیجه بهتر حاصل می‌شود. ورزشکاری که یک ضایعه‌ و پارگی نیم سانتی در شانه پیدا می‌کند آن پارگی به مرور زمان بزرگتر می‌شود و بسته به فشاری که به شانه می‌آورد پیشرفت پارگی هم بیشتر شده و تغییرات ثانویه در آن ایجاد می‌شود. در این شرایط در عضله سلولهای چربی جایگزین سلول‌های عضلانی می‌شوند و قدرت قبل از بین می‌رود. چون تاندون پاره شده عملکرد استخوان ضعیف‌تر و کیست هم تشکیل می‌شود، کپسول مفصلی و غضروف صدمه می‌بینند. حالا هر چقدر این جراحی زودتر انجام شود شانس جوش خوردن و جمع شدن و کسب نتیجه بهتر بیشتر می‌شود.

‎استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه افزود: متاسفانه ورزشکاران به این دلیل که در اوج آسیب می‌بینند و اگر همان موقع درمان کنند چند ماه از میادین ورزشی دور می‌شوند اما دیرتر عمل می‌کنند و آن پارگی نیم‌سانتی تبدیل به پارگی ۴،۳ یا ۵ سانتی متری می‌شود و در این شرایط دیگر نباید انتظار داشت که در جراحی نتیجه درخور گرفته شود.

 

روزبهانی، قلی‌پور، احمدی و .. بعد از عمل جراحی با قدرت به میادین بازگشتند

دکتر اصلانی در پاسخ به این سوال که آیا ورزشکارانی بوده‌اند که بعد از عمل جراحی به میادین ورزشی بازگردند گفت: بله احسان روزبهانی پس از جراحی شانه موفق به کسب کمربند طلایی در مسابقات جهانی بوکس و کسب سهمیه المپیک ۲۰۱۶ ریو شد. حمیدرضا قلی پور پس از جراحی شانه موفق به کسب عنوان قهرمانی ووشو در مسابقات استانبول ۲۰۱۱ و اصغر ابراهیمی پس از جراحی شانه نایب قهرمان آسیا شدند. رحمان احمدی دروازه‌بان بان تیم ملی فوتبال نیز پس از جراحی شانه موفق به بازگشت به دروازه و کمک به راهیابی تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۴ شد. همچنین می‌توان از بازگشت بسیاری از قهرمانان دیگر پس از جراحی شانه به میادین کشوری و جهانی همچون کامیابی نیا، سامره، زارع، انصاری، نور اللهی و... را نام برد.

دبیر از عملش راضی نبود و دوباره در خارج درمان شد اما باز هم نتیجه بخش نبود

دکتر اصلانی همچنین در خصوص شانه علیرضا دبیر که اعلام کرده عملش در آن زمان موفقیت آمیز نبوده است اظهار کرد: شانه علیرضا دبیر قبل از المپیک ۲۰۰۴ آتن مشکل پیدا کرد. او بعد از آن توسط یکی از همکاران ما تحت عمل جراحی قرار گرفت اما از نتیجه عمل راضی نبود و بنا به درخواست همان پزشک جلسه‌ای در فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد که پزشک معالج، من، مرحوم دکتر مجید ضیایی (بنیانگذار عمل جراحی شانه) و آقای طالقانی، دبیر و اعضای فدراسیون ورزشی حضور داشتیم. صحبت این شد که دبیر ادامه درمان را در ایران انجام دهد، هر چند نظر آقای طالقانی اعزام ایشان به خارج بود و در نهایت برای ادامه درمان به خارج از کشور رفت.

وی افزود: من به او پیشنهاد کردم ایران هم می‌تواند عمل کند اما اگر می‌خواهد به خارج برود باید کلینیک خوبی را انتخاب کند و باید دکتر جراحی انتخاب کند که تجربه عمل ورزشکاران را داشته باشد. چون عمل شانه یک والیبالیست، یک فوتبالیست، یک دروازه‌بان فوتبال، حتی هافبک دفاعی، یک تنیسور، یک بسکتبالیست، یک کشتی‌گیر با هم متفاوت هستند چون نوع نیازهای آنها متفاوت است. باید اینها را مد نظر قرار داد و نوع عمل جراحی مناسب برای بیمار را انجام داد.

او افزود: دبیر نهایتا در فرانسه عمل جراحی مجدد انجام داد، این عمل از نوع بریستو بود که بسیاری از کتب جراحی شانه از آن به عنوان عمل به تاریخ پیوسته مانند روش مگنسون استاک، پوتی پلات، و بقراط یاد می‌شود که فلسفه آن ایجاد محدودیت در حرکات شانه بود. دبیر هم بعد از عمل جراحی محدودیت حرکت پیدا کرد و خیلی هم گله‌مند بود. متاسفانه آرتروز زودرس هم بعد از این عمل‌ها به وجود می‌آید که وضع را بدتر می‌کند.

وی همچنین در مورد عمل شانه سهراب مرادی بعد از عمل ناموفقش در آلمان گفت: سهراب مرادی دچار ناپایداری شانه بود و پارگی ناقص و کوچک روتاتور کاف داشت که متاسفانه در آلمان به عنوان پارگی روتاتور کاف تحت عمل جراحی قرار گرفت و از مشکل ناپایداری رنج می‌برد که خوشبختانه با روش آرتروسکوپیک ناپایداری ایشان ترمیم شد. آخرین باری که او را دیدم بسیار راضی بود.

منبع: ایسنا

کدخبر: 944893 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟