نگاهی به فلسطین، امارات و هنگ‌کنگ حریفان ایران در جام ملت‌ها/ سابقه رویارویی با هم‌گروهی‌ها

به گزارش رکنا، قرعه‌کشی مرحله گروهی هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که قرار است از ۱۲ ژانویه تا ۱۰ فوریه(۲۲ دی تا ۲۱ بهمن) در قطر برگزار شود، روز گذشته انجام و مشخص شد تیم ملی کشورمان در گروه C  این رقابت‌ها باید به مصاف امارات، فلسطین و هنگ‌کنگ همگروه شد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند قلعه نویی و شاگردانش در گروه خوبی قرار گرفتند و البته لبخند رضایت سرمربی تیم ملی پس از مشخص شدن قرعه، این موضوع را تایید می کند.

بررسی شرایط 3 تیم هم موید همین موضوع است:

امارات/ این تیم در حال حاضر در رتبه ۷۲ جهان و هشتم آسیا قرار دارد و با احتساب دوره آتی، ۱۱ دوره در جام ملت‌ها شرکت کرده و عنوان نایب قهرمانی سال ۱۹۹۶، سومی ۲۰۱۵ و چهارمی ۱۹۹۲ و ۲۰۱۹ را در کارنامه دارد‌. امارات در تنها دوره حضورش در جام جهانی در سال ۱۹۹۰ هر سه بازی را شکست خورد. ۲ قهرمانی در جام خلیج فارس(۲۰۰۷ و ۲۰۱۳)، چهارمی عرب کاپ فیفا در سال ۱۹۹۸ و حضور در جام کنفدراسیون‌های سال ۱۹۹۷ دیگر افتخارات قابل ذکر امارات هستند. رودلفو آروآبارنا، سرمربی آرژانتینی ۴۷ که سابقه سرمربیگری تیم‌های تیگره، ناسیونال اروگوئه، بوکا جونیورز، الوصل امارات، الریان قطر، شباب الاهلی امارات و پیرامیدس مصر را در کارنامه دارد از ۱۳ فوریه ۲۰۲۲ به عنوان سرمربی امارات مشغول فعالیت است و تاکنون در ۱۴ بازی آمار 4 برد، 3 مساوی و ۷ باخت را با این تیم ثبت کرده.

فلسطین / این تیم اکنون در جایگاه ۹۳ رنکینگ فیفا و پانزدهم آسیا حضور دارند. فلسطین پس از حضور در جام ملت‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ در شرایطی که در هیچ یک از این دوره‌ها موفق به صعود از مرحله گروهی نشد، برای سومین بار در این مسابقات شرکت می‌کند. قهرمانی در تورنمنت چلنج کاپ آسیا در سال ۲۰۱۴ تنها افتخار قابل ذکر این تیم است. مکرم دابوب، سرمربی ۵۰ ساله تونسی با سابقه کار در باشگاه زاریس کشورش از می ۲۰۲۱ هدایت فلسطین را برعهده گرفت و در ۱۱ دیدار تاکنون آمار خوب ۷ برد، یک مساوی و ۳ باخت را به جا گذاشته است.

هنگ‌کنگ/ این تیم در حال حاضر اژدها در جایگاه ۱۴۷ جهان و 27 آسیا قرار دارد. هنگ کنگ با سابقه سه دوره حضور در جام ملت‌ها، کسب رتبه سومی سال ۱۹۵۶ و چهارمی ۱۹۶۴، پس از ۵۵ سال بار دیگر در بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی قاره کهن شرکت خواهد کرد. کسب رتبه سوم مسابقات کشورهای شرق آسیا در سال ۱۹۹۵، از دیگر عناوین قابل توجه این کشور است. یورن اندرسن، سرمربی ۶۰ ساله نروژی سابق تیم‌های زیر ۲۱ سال لوکرن سوئیس، روت وایس اوبرهاوزن، دستیاری مونشن گلادباخ، اسکودا ژانتی یونان، کیکرز اوفنباخ آلمان، ماینتس آلمان، اتلتیکی لاریسا یونان،  کارلسروهه آلمان، آستریا سالزبورگ اتریش، تیم ملی کره شمالی و اینچئون یونایتد کره‌جنوبی از ۱۳ دسامبر ۲۰۲۱ هدایت هنگ‌کنگ را برعهده گرفت و تاکنون آمار ۹ بازی، ۴ برد، ۲ تساوی و ۳ باخت را ثبت کرده است.

سابقه رویارویی ایران با هم‌گروهی‌ها

*ایران و امارات بازی‌های رسمی و غیررسمی ثبت‌نشده بسیاری با یکدیگر برگزار کرده‌اند که بیشتر آنها با پیروزی ملی‌پوشان کشورمان همراه بوده است. آخرین باری که امارات توانسته دروازه ایران را باز کند به تساوی روز ۲۹ آبان ۱۳۸۷ بازمی‌گردد که این بازی در چارچوب رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ انجام شد. در بازی‌های رسمی ثبت‌شده در فیفا، ایران ۱۴ پیروزی مقابل امارات دارد و ۴ بازی هم به تساوی رسیده است. با این حال، در ۱۱ شهریور ۱۳۷۶، تیم‌های ملی فوتبال ایران و امارات در دیداری دوستانه در ورزشگاه شیخ زاید ابوظبی به مصاف هم رفتند که این مسابقه با برتری ۳ بر یک امارات به پایان رسید تا تنها پیروزی تاریخ امارات مقابل ایران به ثبت برسد.

*ایران و هنگ‌کنگ ۷ بار مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند که ۶ برد برای ایران و یک پیروزی برای هنگ‌کنگ ماحصل این مسابقات بوده است. ایران و هنگ‌کنگ در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ هم‌گروه بودند و در دو بازی تیم ملی کشورمان با نتایج ۲ بر صفر و ۳ بر یک مقابل حریف به برتری رسیده است. تنها شکست ایران مقابل هنگ‌کنگ به یک بازی دوستانه در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۵۳ بازمی‌گردد که ایران در زمین حریف با یک گل شکست خورد. هنگ‌کنگی‌ها در ۷ بازی تنها ۲ بار موفق به باز کردن دروازه ایران شده‌اند و در مجموع ۱۴ گل دریافت کرده‌اند.

* سابقه مسابقات رسمی ایران و فلسطین دو تیم به ۷ بازی برمی‌گردد که ۴ برد برای ایران و ۳ تساوی در آن به چشم می‌خورد. آخرین بازی دو تیم ۴ دی ۱۳۹۷ در چارچوب یک بازی دوستانه بود که با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

کدخبر: 892178 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟