تاثیر مراسم تاجگذاری پادشاه جدید انگلیس روی برنامه لیگ برتر/ ماجرای بلیت ویژه پادشاه!

به گزارش رکنا به نقل از فوتبال ۳۶۰، چارلز سوم، پسر بزرگ‌تر ملکه فقید انگلیس شنبه این هفته بالاخره در وست‌‌ مینیستر روی تخت سلطنت می‌نشیند و حکومت تقریباً تشریفاتی او بر سراسر پادشاهی متحده و کشورهای تابع آن آغاز می‌شود.

این نخستین مراسم تاج‌گذاری در انگلیس در ۷۰ سال گذشته است و طبیعتاً تمام سازوکارهای رسمی و غیررسمی جامعه انگلیس از جمله فوتبال تحت تأثیر آن قرار خواهد گرفت. نیمی از مسابقات روز شنبه این هفته در لیگ برتر به یکشنبه موکول شد و همین‌طور هر ۳۶ مسابقه هفته آخر لیگ فوتبال انگلیس در سطح دوم، سوم و چهارم هم در روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار خواهد شد.

سنت سلطنتی کهن

قطع و تغییر برنامه مسابقات ورزشی به دلیل درگذشت ملکه پیشین انگلیس و تاجگذاری پادشاه جدید چندان دور از ذهن نبود اما در سال ۱۹۵۳ و هنگام تاج‌گذاری ملکه الیزابت دوم چنین اتفاقی رخ نداد. آن سال مراسم سلطنتی تا نزدیکی تابستان به تعویق افتاد و بعد از اتمام فصل عادی فوتبال، دوران طولانی حکومت ملکه آغاز شد. در سال ۱۹۵۳ مراسم تاج‌گذاری در دوم ژوئن، یک ماه بعد از پیروزی حماسی بلکپول مقابل بولتون واندرز در فینال جام حذفی انگلیس شکل گرفت. آن سال آرسنال قهرمان لیگ نام گرفت اما با توجه به شرایط کنونی جدول، این یکی، برای فوتبال‌دوستان نشانه آشنایی به شمار نمی‌رود. مراسم تاج‌گذاری یک رویداد بزرگ در این کشور به حساب می‌آید. در حالی که طبق آمار، التزام و اهمیت نسل جوان انگلیس به خانواده سلطنتی رو به کاهش است، پیش‌بینی می‌شود ۳۰۰ میلیون بیننده تلویزیونی مراسم ظهر فردا را تماشا کنند و دوشنبه این هفته در سراسر پادشاهی متحده تعطیلی رسمی اعلام شده. در بین میهمانان رسمی مراسم سلطنتی، نام دیوید بکام، کاپیتان سابق تیم ملی این کشور هم به چشم می‌خورد.

مراسم تاج‌گذاری ۲ ساعت به طول می‌انجامد و برای جلوگیری از هرگونه تداخل و همزمانی، این هفته هیچ مسابقه زودهنگامی در لیگ برتر برگزار نخواهد شد و سوت آغاز هفته سی و پنجم لیگ از ساعت ۱۵:۰۰ به وقت محلی (۱۷:۳۰ به وقت تهران) به صدا در می‌آید. قانون قدیمی Blackout که از پخش زنده هرگونه مسابقه فوتبال از ساعت ۱۴:۴۵ تا ۱۷:۱۵ روز شنبه در سراسر انگلیس جلوگیری می‌کرد، این هفته بعد از سال‌ها لغو می‌شود. با توجه به لغو تک‌بازی زودهنگام روز شنبه و موکول شدن بازی‌های تیم‌های سطوح پایین‌تر لیگ انگلیس به روز یکشنبه، فوتبال‌دوستان انگلیسی می‌توانند مسابقات ساعت ۱۵:۰۰ را از طریق شبکه‌های رسمی تلویزیونی این کشور تماشا کنند.

تغییر برنامه لیگ

این نخستین تغییر برنامه رقابت‌های لیگ برتر به دلیل مراسم سلطنتی نیست. سپتامبر گذشته و همزمان با درگذشت ملکه فقید انگلیس، یک هفته از مسابقات لیگ برتر و تمام سطوح پایین‌تر هرم فوتبال به دلیل احترام به او به تعویق افتاد. پایان عزاداری ملی به باشگاه‌ها اجازه داد ۴ روز بعد به جریان مسابقه برگردند اما این پایان ماجرا نبود. مراسم حکومتی خاکسپاری ملکه در مرکز لندن، منجر به تعویق ۳ مسابقه لیگ برتر شد. حتی دیدار خانگی منچستر یونایتد مقابل لیدز، موسوم به دربی رزها که قرار بود ۲۱۰ مایل دورتر از لندن در اولدترافورد برگزار شود هم به تعویق افتاد. این اتفاقات در فصلی که به دلیل برگزاری جام جهانی پاییزی تحت فشردگی شدید قرار داشت از شکل گرفتن جدول لیگ جلوگیری کرد.

بعد از گفت‌و‌گوها و بحث و بررسی‌های فراوان، سازمان لیگ برتر انگلیس با تأخیر فراوان و عذرخواهی بابت این تأخیر، برنامه این هفته را اعلام کرد. در روز تاجگذاری تنها یک مسابقه در لندن برگزار می‌شود و میزبانی وستهام از منچستر یونایتد به روز یکشنبه منتقل می‌شود؛ درست مانند مسابقه فولام مقابل لسترسیتی که برخلاف معمول و به دلیل تعطیلی ملی انگلیس، بعد از ظهر دوشنبه (ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران) برگزار خواهد شد. به این ترتیب برخلاف معمول، ۵ مسابقه از هفته سی و پنجم در روزهای یکشنبه و دوشنبه شکل می گیرد. از سوی دیگر درخواست محترمانه سازمان لیگ برتر از باشگاه‌ها برای پخش سرود ملی انگلیس پیش از مسابقات این هفته ممکن است منجر به بروز حاشیه شود. با اینکه تصمیم‌گیری نهایی در این باره به ۱۰ باشگاه میزبان سپرده شده، پیش‌بینی می‌شود اکثر تیم‌ها اقدام به پخش سرود ملی کنند اما باید دید باشگاه لیورپول که هوادارانش پیش از این اقدام به هو کردن سرود ملی سلطنتی انگلیس، «خدا نگه‌دار پادشاه‌ باد»، کرده بودند، پیش از مسابقه مقابل برنتفورد بار دیگر سرود ملی را پخش می‌کند یا نه. علاوه بر لیگ برتر، سازمان لیگ فوتبال انگلیس هم برنامه مسابقات این هفته را تغییر داده. از ژانویه اعلام شده‌ بود هیچ مسابقه‌ای در روز تاجگذاری برگزار نخواهد شد. به این ترتیب هفته پایانی لیگ یک (سطح سوم) فوتبال این کشور ظهر یکشنبه آغاز می‌شود و هفته آخر مسابقات لیگ ۲ ساعت ۱۲:۳۰ روز دوشنبه به وقت محلی شروع خواهد شد؛ پیش از هفته آخر لیگ قهرمانی (سطح دوم) که ساعت ۱۵:۰۰ روز دوشنبه روی پرده خواهد رفت. چارلز سوم پیش‌تر اعلام کرده‌ بود  طرفدار برنلی است؛ باشگاه قدیمی انگلیسی که امسال تحت هدایت وینسنت کمپانی با عملکردی بی‌نظیر به عنوان تیم نخست لیگ قهرمانی راهی لیگ برتر شده. آنها دوشنبه این هفته و در جریان میزبانی از کاردیف سیتی در آخرین مسابقه فصل، برای چارلز بلیت ویژه VIP فرستاده‌اند؛ هرچند پادشاه جدید انگلیس احتمالاً جاهای مهم‌تری برای بازدید در روزهای نخست  سلطنتش خواهد داشت.

کدخبر: 890314 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟