فیلم پر از مسئولیت اجتماعی با پرتاب عروسک دربازی بشیکتاش برای کودکان زلزله زده ترکیه ! / خجالت بزرگ برای فوتبال ایران در زلزله خوی !

به گزارش خبرنگار ورزشی رکنا، سه هفته پس از زلزله ویرانگر در ترکیه ، یکبار دیگر نام این کشور در سر تیتر رسانه های جهان قرار گرفت و بازهم فوتبال خاستگاه اتفاقی زیبا و قابل توجه شد.

وقتی مسئولیت اجتماعی می تواند سرمایه بانک عاطفی یک کشور محسوب شود، چه ابزاری بهتر از فوتبال؛ ورزشی که صدها میلیون نفر در سراسر جهان آن را پیگیری می کنند و رسانه های متعددی در دنیا به اخبار و حواشی آن می پردازند.

یکشنبه شب شاهد اتفاقی بودیم که غلیان احساسات را چه در فضای حقیقی و چه مجازی، به همراه داشت. سوپرلیگ ترکیه که در مدت اخیر تحت تأثیر زلزله مهیب این کشور بود، از سر گرفته شد و در یکی از حساس‌ترین بازی‌ها، بشیکتاش در ورزشگاه ودافون پارک میزبان آنتالیا اسپور بود.

40

هواداران تیم فوتبال بشیکتاش ترکیه در جریان این دیدار هزاران عروسک برای کودکان مناطق زلزله‌زده به زمین مسابقه پرتاب کردند. آنها این کار زیبا را در دقیقه ۴:۱۷ بازی رقم زدند که نشان دهنده ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه روز ۶ فوریه ۲۰۲۳ (۱۷ بهمن ۱۴۰۱) بود که در آن لحظه زلزله ای مهیب ۱۰ استان ترکیه و بخش هایی از کشور سوریه را لرزاند و حدود 50 هزار قربانی بر جای گذاشت.

در این لحظه از بازی، مسابقه متوقف شد و روی اسکوربورد ورزشگاه نیز عدد دو رقمی مربوط به 10 استان زلزله‌زده ترکیه نمایش داده شد و هواداران در حالی که به شدت متأثر و گریان بودند، با هموطنان خود در این استان‌ها ابراز همدردی کردند.

البته طرفداران بشیکتاش پیش تر در فضای مجازی برای کمک به کودکان مناطق زلزله فراخوان داده بودند و در زمان ذکر شده، اسباب‌بازی‌هایی را به داخل زمین پرتاب کردند تا اینچنین همراهی خود را با کودکان زلزله‌زده نشان دهند. آن‌طور که از تصاویر مشخص است، هزاران اسباب‌بازی مختلف که در بین آنها عروسک‌های پارچه‌ای و خرس‌های بزرگ بیشتر به چشم می آید، وجود داشت.

20

30

پرتاب عروسک ها از روی سکوها به داخل زمین باعث توقف بازی شد و بازیکنان دو تیم آنها را در به کنار زمین منتقل کردند و در این میان چنک توسون و الکساندرو ماکسیم با چشمانی اشکبار عروسک‌ها را جابه‌جا ‌کردند. البته دیگر بازیکنان نیز به شدت تحت تأثیر جو قرار گرفتند.

نکته حائز اهمیت اینکه باشگاه بشیکتاش برای جلب توجه مردم ترکیه به نیازهای زلزله‌زدگان، چادرهایی را پشت دروازه نصب کرده و روی یک بنر نوشته بود: با سرمای شما، ما هم سردمان می‌شود. باهم از این وضعیت خارج می‌شویم.

اشاره بشیکتاش به کمبود اقلام گرمایشی و چادرهای اقامتی در استان هایی است که زلزله در آنها خرابی به جای گذاشته است.

این اتفاقات زیبا و قابل توجه در ترکیه در شرایطی افتاد که حدود یک ماه پیش زلزله در بخشی از ایران هم خرابی به بار آورد. با وجود اینکه مردم و خیرین کمک هایی داشته اند اما هموطنان مان در خوی همچنان از لحاظ اسکان و ملزومات ابتدایی زندگی در تنگنا قرار دارند و به نظر می رسد با فاصله گرفتن از تب و تاب اولیه، حالا دیگر توجه چندانی وجود ندارد. این درحالی است که مسئولیت اجتماعی نزد بسیاری از مسئولان ورزشی ما واژه بیگانه ای است و تبدیل به رویه ای نمایشی شده است!

یکی از جامعه شناسان معتقد است تا زمانی که این مفهوم برای مدیران به نحو درست فهم پذیر نشود نباید انتظار اجرای آن را از کنشگران ورزشی از جمله بازیکنان و تماشاگران داشت.

باید به نقطه ای برسیم که فوتبال به عنوان آیین اجتماعی نفوذپذیر و اثرگذار، کارکرد داشته باشد.

کدخبر: 873218 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟