چرا تیم ملی مقابل آمریکا شکست خورد؟ کی‌روش، مرد همیشه بازنده در لحظات سرنوشت‌ساز

به گزارش رکنا، تیم ملی فوتبال ایران در سومین بازی‌ خود مقابل آمریکا در مرحله گروهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر ، در حالی که تنها به یک تساوی برای صعودی تاریخی نیاز داشت، یک بر صفر  مغلوب شد. کارلوس کی‌روش می‌دانست که مهدی طارمی و سردار آزمون، 2 ستاره و نقطه قوت تیمش هستند و تصمیم گرفت هر 2 این مهاجمان را در ترکیب قرار دهد اما این 2 کنار یکدیگر بازی نمی‌کردند.

در دیدار مقابل آمریکا، طارمی پشت سر آزمون بازی می‌کرد اما آزمون با توجه به مصدومیتی که قبل از جام‌جهانی داشت، با روزهای اوجش فاصله داشت و در بین 2 نیمه، تعویض شد و جای خود را سامان قدوس داد. سوالی که اینجا از کی‌روش مطرح می‌شود این است که او که می‌دانست آزمون مصدوم است و در اوج نیست، چرا لیست 26 نفره خود را کامل نکرد و یک مهاجم دیگر مثل مهدی قائدی را با خود به قطر نبرد.

کی‌روش از سامان قدوس هم به درستی استفاده نکرد. قدوس ذاتا علاقه به حرکت در میانه میدان دارد اما کیروش او را به جناح چپ بُرد تا به جز یک ضربه سر، حرکت مفیدی از او نبینیم و تیم ملی نتواند از پتانسیل این بازیکن با کیفیت استفاده کند.

این موضوعات، تنها انتقادها به تیم کی‌روش نیست؛ تیم مرد پرتغالی با میانگین سنی 28.9 سال، پیرترین تیم جام‌جهانی قطر بود. ایران مقابل آمریکا در دقیقه 38 گل دریافت کرد یعنی حدود 60 دقیقه برای جبران فرصت داشت که زمان زیادی برای به ثمر رساندن یک گل برای تیمی که با تساوی صعود می‌کرد، است. اما کی‌روش در دقیقه (77)، کریم انصاری‌فرد که یک مهاجم است را جایگزین علی قلی‌زاده کرد. این یعنی کی‌روش خیلی دیر تیمش را تهاجمی کرد و فرصت زیادی را از دست داد.

تصور کنید تیمی که حدود 60 دقیقه برای به ثمر رساندن تنها یک گل فرصت داشت، صبر کرد و تنها در 13 دقیقه پایانی که از نظر بدنی تحلیل رفته و از نظر روحی دچار استرس و عدم تمرکز شده، تهاجمی‌تر بازی کرد.

در سوی دیگر با مصدومیت میلاد محمدی، کی‌روش، احسان حاج‌صفی را به جناح چپ برد در صورتی که می‌توانست خیلی زودتر از دقیقه (71)، ابولفضل جلالی را وارد زمین می‌کرد تا در جناح چپ قرار بگیرد.

جلالی در همین 20 دقیقه هم درخشان بازی کرد و کمک شایانی به تهاجمی‌تر شدن ایران کرد. تیم ملی ایران در دیدار مقابل آمریکا، کم دقت بود و تعداد پاس‌های بازیکنان ما به سختی 2 رقمی می‌شد و در اغلب دقایق، بدون اینکه موقعیت‌سازی خطرناکی روی دروازه حریف انجام شود، توپ لو می‌رفت.

همین عدم تمرکز و تعداد پاس‌های پایین و لو دادن‌های متوالی توپ، تیم ملی ما را خلع سلاح کرد زیرا سلاح اصلی ایرانی که در این دیدار مساوی می‌خواست، ضد حمله بود. اما ایران با پاس‌های پرتعداد اشتباه، توان تدارک ضدحمله‌های خطرناک را نداشت. این موضوع را آمار هم به خوبی نشان می‌دهد وقتی ایران تنها یک ضربه در چارچوب داشته است.

هافبک‌های ایران در این دیدار کم‌فروغ بودند، ایران میانه میدان را به آمریکا واگذار کرده بود و هافبک‌ها توانایی خلق موقعیت خطرناک روی دروازه آمریکا را نداشتند تا طارمی و آزمون بتوانند خودی نشان دهند. مدافعان مرکزی ایران یعنی مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی هم که در فاز تدافعی عملکرد خوبی داشتند، توانایی بازی‌سازی از مرکز خط دفاع را ندارند.

وقتی هافبک‌های ایران خلاقیت کافی و توانایی خلق موقعیت را نداشتند، تنها راه ایران، ارسال از جناحین و بازی مستقیم و روی آوردن به توپ‌های بلند بود که به دلیل عملکرد خوب 2 مدافع مرکزی سر زن آمریکا یعنی کامرون کارتر ویکرز و تیم ریم، به نتیجه نرسید. از دقیقه 82، آمریکا که می‌دانست ایران بیش از پیش به ارسال و بازی مستقیم روی می‌آورد، با اضافه شدن واکر زیمرمن سر زن که در دو بازی قبلی در ترکیب اصلی قرار داشت، با 5 مدافع بازی می‌کرد.

اشتباه کی‌روش این بود که بیش از حد محتاط بود و تیمش شجاعانه بازی نمی‌کرد. تیم ملی اگر به جای دقیقه (77)، از دقیقه (50 یا 60)، تهاجمی‌تر بازی می‌کرد، آمریکا ریسک عقب‌نشینی کامل را نمی‌پذیرفت و با 5 مدافع بازی نمی‌کرد. در این صورت گل زدن به آمریکا کار آسان‌تری می‌شد.

یکی از تفاوت‌های مشهود ایران و آمریکا در این دیدار این بود که مدافعان آمریکایی هر بار تحت فشار قرار می‌گرفتند، به جای دورکردن بی هدف توپ که منجر به لو رفتن توپ شود، به راحتی با دروازه‌بانشان کار می‌کردند. در سمت ایران اما چنین اتفاقی نمی‌افتاد و حتی وقتی هم که چنین می‌شد، مدافعان به خوبی به بیرانوند نزدیک نمی‌شدند تا به آن‌ها پاس دهد و او هم مجبور به دور کردن توپ می‌شد.

آمریکایی‌ها به خوبی ایران را آنالیز کرده بودند و پرتاب دست‌های بلند بیرانوند در این دیدار کم تعداد بود و به کار ما هم نیامد. استفاده از سه هافبک دفاعی یعنی کریمی، عزت‌اللهی و نوراللهی با فاصله کم نیز از یکدیگر عجیب بود و قدرت بازیسازی را از ایران گرفت.

انتهای پیام/

کدخبر: 848946 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟