ایران صدر جدول آسیا را از ژاپن پس گرفت+عکس

 به گزارش رکنا، در پایان هر روز از مسابقات جام جهانی 2022 قطر ، وب سایت رنکینگ آنلاین فیفا، اقدام به بروزرسانی رتبه بندی تیم های ملی دنیا می کند که پس از شکست ایران برابر انگلیس، ملی پوشان با سقوط 6 پله ای، تا رتبه 26 دنیا نزول کرده و با توجه به پیروزی ژاپن برابر آلمان، صدر آسیا را هم از دست دادند.

از آنجایی که مسابقات جام جهانی ارزشمندترین تورنمنت فیفا برای امتیازدهی به تیم های ملی است، با هر پیروزی و شکست، جایگاه تیم ها دستخوش تغییرات بزرگی می شود. نمونه آن در پایان دور نخست مسابقات بود که ایران تا نزدیکی های رتبه سوم آسیا هم سقوط کرد، اما پیروزی برابر ولز باعث بازگشت ملی پوشان به جایگاه قبلی شد.

فیفا برای تعیین رتبه تیم ها در رنکینگ خود، به مسابقات جام جهانی وزن یا ارزش 50 را داده است. به این صورت که برای محاسبه امتیازات یک تقابل، اختلاف جایگاه تیم ها در امتیاز پیروزی یا شکست یا تساوی ضرب شده و عدد نهایی به دست آمده هم در عدد 50 ضرب می‌شود. این وزن برای مسابقاتی مانند لیگ ملت های اروپا عدد 15 دارد یا ارزش محاسبه شده برای بازی های مقدماتی جام جهانی 25 است.

به هر شکل پس از شکست ایران برابر انگلیس، 17.30 امتیاز از نمرات قبلی ایران کسر شد. از آنجایی که انگلیس در رنکینگ فیفا رتبه بالاتری نسبت به ایران دارد، این مقدار امتیاز منفی برای ملی پوشان محاسبه شد ولی پیروزی برابر ولز، دستاورد 26.31 امتیاز مثبت را در پی داشت و دلیل آن هم، حضور ولز در رتبه ای بالاتر نسبت به تیم ملی بود.

 

بدین ترتیب و با کسر 2 امتیاز ذکر شده، تیم ملی در مجموع از 2 دیدار ابتدایی خود در جام جهانی، 6.90 امتیاز مثبت را به دست آورد و پس از سقوط به رتبه 26 دنیا، این بار به جایگاه 21 صعود کرد. پیروزی 2 روز پیش لهستان باعث شد تا یاران لواندوفسکی بالاتر از تیم کی‌روش قرار بگیرند که اگر اینگونه نبود، تیم ملی در جایگاه بیستم دنیا می ایستاد.

اما ژاپن که توانسته بود با شگفتی سازی و غلبه بر آلمان رتبه نخست آسیا را از آن خود کند، پس از شکست ناباورانه مقابل کاستاریکا، به جایگاه دوم بازگشت. ژاپنی‌ها ابتدا با پیروزی برابر آلمان 29.49 امتیاز مثبت را به دست آوردند اما شکست مقابل کاستاریکا 29.53 امتیاز منفی را برای آنها در پی داشت. شکست برابر کانادا در آخرین دیدار دوستانه قبل از جام جهانی هم 2.91 امتیاز منفی را به حساب سامورایی ها منظور کرد تا به طور کلی دستاورد تیم هاجیمه موریاسو از فیفا دی های اخیر، 2.94 امتیاز منفی باشد.

بدین ترتیب تیم ملی فوتبال ایران که برای چند روز رتبه نخست آسیا را از دست داده بود، توانست یک بار دیگر جایگاه اول قاره کهن را از آن خود کند. البته این رتبه بندی به صورت روزانه آپدیت می شود و شکست یا پیروزی برابر آمریکا و همچنین نتایج ژاپن در ادامه مسابقات، روی رتبه بندی نهایی تأثیر مستقیم دارد. در صورت پیروزی تیم کیروش برابر ایالات متحده، تیم ملی 27.81 پوئن مثبت را به دست می آورد اما شکست در این دیدار، 22.19 نمره منفی را در پی خواهد داشت. نتیجه تساوی نیز آورده 2.81 امتیاز مثبت را برای ایران دارد.

درخصوص سایر رتبه ها هم می توان به صعود فرانسه به رتبه دوم دنیا اشاره کرد. پس از شکست بلژیک برابر مراکش، تیم مارتینز به جایگاه سوم سقوط کرد. آرژانتین نیز به رتبه چهارم نزول یافت. از دیگر تغییرات مهم می توان به صعود چهار پله ای سوئیس و رسیدن به رتبه یازدهم دنیا و سقوط چهار پله ای آلمان به جایگاه پانزدهم جهان اشاره کرد.

پیروزی بزرگ مراکش، آنها را به رنک هجدهم دنیا رساند. لهستان نیز با 6 پله صعود، به رتبه بیستم رسیده است. ولز در این رتبه بندی هفت پله سقوط داشته و اکوادور در پی کسب نتایج خوب خود، صعود 12 پله ای را تجربه کرده است.

انتهای پیام/

 

کدخبر: 847713 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟