خواست کلاسیک‌سواران از راهور/ پلاک‌های تاریخی اجازه تردد داشته باشند

به گزارش رکنا، پلاک تاریخی، پلاکی است که در بیش از ۴۰ کشور دنیا به خودروهای کلاسیک و خاص داده می‌شود. در واقع دولت‌ها در کشورهای مختلف برای افرادی که به دنبال حفظ و نگهداری خودروهای تاریخی هستند، امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته و آنها را تشویق به بازسازی و نگهداری خودروهای تاریخی می‌کنند. تخفیف یا معافیت مالیاتی، تردد بی دردسر و دادن تسهیلات ویژه گوشه‌ای از حمایت‌های دولت‌ها از صاحبان خودروهای تاریخی است؛ اما متاسفانه در ایران دست‌اندازهای زیادی پیش‌روی مالکان این خودروها گذاشته می‌شود تا کلاسیک سواران نسبت به حفظ و نگهداری این خودروها دلسرد شوند.

تعدد نهادهای تصمیم‌گیرنده درباره این خودروها کار را به جایی رسانده که در تمام این سال‌ها بیش از ۳۰۰ پلاک تاریخی به این خودرو‌ها تعلق نگرفته و آن‌هایی هم که پلاک دریافت کرده‌اند، اجازه تردد ندارند و ماجرا از آنجایی بغرنج‌تر می‌شود که متوجه می‌شویم با تمام مشکلاتی که پیش‌روی کلاسیک سواران وجود دارد چند دستگاه خودرو قاچاق موفق به دریافت پلاک تاریخی شده‌اند و این موضوع باعث نگرانی متخصصین این امر شده و دغدغه خود را به تنها نهادی که دسترسی دارند یعنی کمیته کلاسیک فدراسیون اتومبیل‌رانی برده‌اند، در حالی که افراد تصمیم‌گیرنده از نهاد‌های دیگری هستند. ۶ وزارت‌خانه و نهاد، متشکل از «وزارت ورزش»، «وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «وزارت کشور»، «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری»، «سازمان محیط زیست» و راهور در خصوص خودروهای کلاسیک و پلاک تاریخی تصمیم‌گیری می‌کنند، در حالی که در سایر کشورها تنها شماره‌گذاری است که اقدام به دادن پلاک تاریخی به خودروهای کلاسیک می‌کند. 

جالب است وقتی سایر کشورها را مورد بررسی قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که دارندگان این خودروها تنها با حضور چند ساعته در محل شمارگذاری، پلاک تاریخی گرفته و با بسته‌های تشویقی تردد می‌کنند؛ اما در کشور ما افراد برای دریافت پلاک تاریخی باید از هفت خوان رستم عبور کنند و در پایان هم راهور اجازه تردد به این خودرو‌ها نمی‌دهد.

جالب‌تر اینکه سازمان میراث فرهنگی نیز به مالک خودرو می‌گوید وسیله نقلیه که مالک پول داده و خریده و به سختی بازسازی کرده، میراث فرهنگی است و اگر می‌خواهد تردد کند، باید مجوز بگیرد و حق خرید و فروش آن را ندارد، یعنی اگر می‌خواهد به پمپ بنزین برود، باید اجازه بگیرد یا خودرو خود را به تعمیرگاهی که کارگروه صیانت از خودروهای تاریخی اعلام کرده ببرد و این در حالی است که مالکین این خودروها خود بهتر از هر کسی می‌توانند ماشین خود را تعمیر و نگهداری کنند. 

باری، تعدد نهادهای تصمیم‌گیرنده باعث وجود فساد در این مهم شده به شکلی که می‌بینیم خودروهای قاچاق موفق به کسب پلاک تاریخی شده‌اند، اما در مقابل بسیاری از مالکان با گذشت چند سال هنوز پلاک تاریخی دریافت نکرد‌ه‌اند و این موضوع باعث نگرانی کلاسیک سواران شده تا این افراد نگرانی خود را همانطور که قبل‌تر اشاره داشتیم، به گوش فدراسیون اتومبیل‌رانی، تنها مرجعی که به آن دسترسی دارند انتقال دهند و کمپین «نه به پلاک تاریخی» را راه‌‌اندازی کنند. 

خواسته به حق این افراد این است که همچون سایر کشورها، شماره‌گذاری، در خصوص پلاک تاریخی تصمیم‌گیری کند و این خودرو‌ها که با زحمت فراوان و هزینه بالا بازسازی شده‌اند بتوانند تردد کنند.

انتهای پیام/

کدخبر: 808317 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟