تحلیل رسانه انگلیسی گاردین از شرایط این روزهای تیم ملی فوتبال ایران

به گزارش رکنا، نشریه انگلیسی گاردین به شرایط این روزهای تیم ملی فوتبال ایران، نخستین حریف انگلیس در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر پرداخت و نوشت: «بازیکنان ستاره تیم بر سر آینده دراگان اسکوچیچ سرمربی اختلاف دارند و خوش‌بینی و آمادگی برای قطر را به هم می‌ریزند.»

در این گزارش آمده است: آزمون و طارمی باعث رویاپردازی ایرانیان می‌شوند.» پس از قرعه‌کشی «تیم ملی ایران» به مصاف انگلیس در اولین بازی خود در جام‌جهانی 2022، تیتر مقاله سایت فیفا بود. تنها چند ماه بعد و با اختلاف نظر مهاجمان ستاره تیم بر سر آینده سرمربی، دراگان اسکوچیچ، اما این دقیقاً همان آمادگی نیست که هواداران ایران به عنوان تلاش تیم برای تاریخ‌سازی با پشت سر گذاشتن مرحله گروهی در قطر، به آن امیدوار بودند.

6 روز پس از برکناری در میان گزارش‌ها مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال ایران (IFF) می‌خواهد یک مربی بومی را منصوب کند، کروات در آخر هفته گذشته به‌دلیل یک مشکل فنی به‌طور بحث‌برانگیز برکنار شد، زیرا فدراسیون متوجه شد که تا زمان برگزاری انتخابات صلاحیت برکناری او را ندارد. 

سردار آزمون، مهاجم بایرلورکوزن که در سال 2018 پس از انتقاد شدید هواداران در سن 23 سالگی از فوتبال ملی خداحافظی کرد، اسکوچیچ مورد استقبال سردار آزمون قرار گرفت.

ادامه این گزارش به موضع‌گیری سردار آزمون در حمایت از اسکوچیچ و موضعگیری مهدی طارمی و گروهی از بازیکنان علیه اسکوچیچ با انتشار پیام در اینستاگرام اختصاص دارد.

در ادامه این گزارش شایگان بنی سعید، مربی تیم فوتبال آرسنال که در سال 2019 از ایران به انگلیس آمد ، با اشاره به سرمربی سابق تیم ملی می‌گوید: «آن‌ها هرگز جرات نمی‌کردند چنین کاری را با کارلوس کی‌روش انجام دهند. پس از آن تیم به 2 گروه رفت. یکی به رهبری آزمون، با بازیکنان جوانی که اسکوچیچ به آن‌ها فرصت داده و از او راضی هستند. سپس بازیکنان باتجربه‌تر با تجربه اروپایی هستند که می‌خواهند تغییر ایجاد کنند. اتحاد یکی از بزرگترین نقاط قوت تیم بود، اما ما دیگر آن را نداریم.»

انتخابات ریاست فدراسیون ایران در 30 اوت برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که موقعیت اسکوچیچ قبل از اردوی بعدی در سپتامبر تحت فشار بیشتری قرار گیرد. در همین حال، اوله گونار سولسشایر به همراه علی دایی، مهاجم سابقی که کریستیانو رونالدو سال گذشته رکورد گلزنی بین‌المللی خود را به ثبت رساند، از جمله افرادی بودند که به این پست مرتبط شده‌اند، هرچند دایی 3 سال است که موفق نشده و گفته است علاقه‌ای به تصاحب این سمت ندارد.

کی‌روش طولانی‌ترین مربی تیم ایران است که آن‌ها را به جام‌جهانی روسیه رساند، جایی که آن‌ها تنها پس از تساوی با زادگاهش پرتغال و برزیل، از حضور در مرحله یک هشتم نهایی بازماندند. او با وجود اینکه مصر را به فینال جام ملت‌های آفریقا در فوریه رساند، پست خود را ترک کرد، اگرچه بسیاری احساس می‌کنند او می‌تواند در مقابل دستیار سابق سر الکس فرگوسن حساب شود.

بنی‌سعید می‌گوید: «این نظری است که برخی دارند. آن‌ها معتقدند دولت ایران می‌خواهد در جام‌جهانی با حریفان سیاسی خود انگلیس و آمریکا با مربی ایرانی بازی کند تا نشان دهند که ما ملتی مغرور هستیم که با مردم خود با رقبای بزرگ خود مبارزه می‌کنیم.

اسکوچیچ در اوایل فوریه 2020 به جای مارک ویلموتس سرمربی سابق بلژیک منصوب شد و در 15 بازی از 18 بازی خود پیروز شده است. با این حال، ایران با وجود صدرنشینی در گروه خود، تنها یک تساوی و یک شکست مقابل کره‌جنوبی در مقدماتی کسب کرد و در ماه ژوئن به تیم دوم الجزایر شکست خورد. لغو بازی دوستانه مقابل کانادا پس از تصمیم دولت این کشور مبنی بر اینکه «وضعیت غیرقابل دفاع ژئوپلیتیکی میزبانی ایران به طور قابل توجهی تفرقه‌انگیز شده است» باعث شد این تیم به طور قابل توجهی در تمرین بازی با کمبود مواجه شود.

این یک معضل بزرگ است: اگر دراگان اسکوچیچ نتواند بازیکنان را متحد کند، آیا آن‌ها می‌توانند با وی ادامه دهند؟ بنی‌سعید که سابقه مربیگری در فولام و میدلزبرو را نیز دارد می‌پرسد. این سومین جام‌جهانی متوالی ما خواهد بود و وقتی قرعه‌کشی را دیدیم خوش‌بینی زیادی وجود داشت که این می‌تواند شانس خوبی برای عبور از گروه باشد. حتی اگر برخی از مردم آمریکا و ولز را دست کم گرفته باشند، همه فکر می‌کردند که ما می‌توانیم کاری در قطر انجام دهیم. اما اکنون همه ناامید شده‌اند و امید چندانی در بین مردم وجود ندارد.

انتهای پیام/

کدخبر: 806874 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟